Rempedaal komt niet terug
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 13:47 #794574
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rempedaal komt niet terug
Dit topic is nog redelijk recent, ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Rij een 740 en sinds kort een 360 erbij. Dus sinds ik het heb gemerkt ook niet meer met de 360 gereden. En dat was afgelopen woensdag toen het zo warm was. De auto remde voor geen meter. 1e keer intrappen een beetje, 2x intrappen moest je zowat door de bodemplaat stampen om de auto stil te krijgen. Maar s avonds na 23 uur toen het wat koeler was remde de auto wel weer redelijk. Lijkt wel of de vloeistof niks meer waard is.
De remblokken voor en achter zijn nog goed, zo ook de schijven voor. Ik constateer nergens een lek, ook niet bij de hoofdremcilinder. Ook de rubberslangetjes zijn niet broos of vertonen scheurtjes. Het nivo staat netjes op max.
Ga als eerste maar de vloeistof doen denk ik, is het goedkoopst. Hopelijk verhelpt dat het probleem.
Die veer die in dit topic wordt genoemd, is die nog te controleren? Maar dan nog, dan zou die iedere keer niet terug mogen komen de pedaal. En de 2e keer remmen gaat die minder snel terug en is er minder snel druk dan bij de eerste keer remmen.
De remblokken voor en achter zijn nog goed, zo ook de schijven voor. Ik constateer nergens een lek, ook niet bij de hoofdremcilinder. Ook de rubberslangetjes zijn niet broos of vertonen scheurtjes. Het nivo staat netjes op max.
Ga als eerste maar de vloeistof doen denk ik, is het goedkoopst. Hopelijk verhelpt dat het probleem.
Die veer die in dit topic wordt genoemd, is die nog te controleren? Maar dan nog, dan zou die iedere keer niet terug mogen komen de pedaal. En de 2e keer remmen gaat die minder snel terug en is er minder snel druk dan bij de eerste keer remmen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
21-08-2009 14:09 #794575
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Rempedaal komt niet terug
zou heel goed de remvloeistof kunnen zijn. Het eerste jaar dat we onze 240 hadden (2de hands bij een volvodealer gekocht!) stonden we meteen met rokende remmen langs de weg in oostenrijk. Het was wel een redelijk stijle berg, maar zoals het moet netjes in dezelfde versnelling omlaag als omhoog. (2de versnelling in dit geval)
Na een tijdje kon het pedaal steeds verder omlaag zoals jij ook beschrijft. Met pijn en moeite de auto stil gekregen. Bleek de remvloeistof zwaar verouderd!
Na een tijdje afkoelen kwam de druk weer terug en deden de remmen het ook gewoon weer.
thuis meteen vervangen en probleem was opgelost.
Na een tijdje kon het pedaal steeds verder omlaag zoals jij ook beschrijft. Met pijn en moeite de auto stil gekregen. Bleek de remvloeistof zwaar verouderd!
Na een tijdje afkoelen kwam de druk weer terug en deden de remmen het ook gewoon weer.
thuis meteen vervangen en probleem was opgelost.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 17:45 #794607
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rempedaal komt niet terug
domme vraag misschien, waar zit de ontluchtingsnippel achter? Gaat om een b200k 360 van 1985. Ben alleen schijfremmen gewend van de 2 en 7 serie.
Heb al gelezen dat er achter maar 1 ontluchting zit. Zit die dan rechts of links (bestuurderskant) achter? De slang loopt iig van rechts naar links, lijkt me dan links te zitten. is het uiterste punt waar de vloeistof heen kan lopen.
Heb al gelezen dat er achter maar 1 ontluchting zit. Zit die dan rechts of links (bestuurderskant) achter? De slang loopt iig van rechts naar links, lijkt me dan links te zitten. is het uiterste punt waar de vloeistof heen kan lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 17:58 #794609
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rempedaal komt niet terug
Links (bestuurderskant). De leiding gaat via de rechterkant naar de achteras, de remcilinder in, en loopt over de as naar links de remcilinder in en daar zit de ontluchtingsnippel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 23:22 #794678
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rempedaal komt niet terug
als je remvloeistof verwaterd is (letterlijk, het spul trekt vocht uit de lucht aan) krijg je het probleem dat bij warme remmen de vloeistof in de remklauwen gaat koken. Door water opname gaat het kookpunt namelijk heel snel naar beneden t.o.v. het kookpunt wat op de verpakking staat.
Dan krijg je dus het effect dat je het pedaal in een keer tot halverwege in kunt trappen en dat de onderste helft alleen op de achterremmen reageert.
Als je vervolgens doorrijdt (berg afdaling) en de achterremmen worden ook heet, krijg je daar hetzelfde en wordt het de grindbak, of erger.
de eerste fase vond ik al eng genoeg zodat ik voortaan iedere 2 a 3 jaar mn vloeistof ben blijven verversen...
als je hard moet stampen voor er wat gebeurt, is er dus een ander probleem, wat wel met rotte vloeistof te maken k?n hebben.
namelijk dat er roest binnenin de remklauwen zit, waardoor ze bij een beetje uitzetting (door de hitte) muurvast gaan zitten.
een alternatieve oorzaak kan zijn de rembekrachtiger, hoewel je dan nog steeds normaal (tot blokkeren toe) kunt remmen als je maar een stuk harder trapt.
nog een alternatieve oorzaak zijn verstopte remslangen, daarbij gaat de auto vaak w?l ineens normaal remmen als je even het pedaal ingedrukt houdt. (blijft dan ook even hangen als je de rem weer los laat)
Dan krijg je dus het effect dat je het pedaal in een keer tot halverwege in kunt trappen en dat de onderste helft alleen op de achterremmen reageert.
Als je vervolgens doorrijdt (berg afdaling) en de achterremmen worden ook heet, krijg je daar hetzelfde en wordt het de grindbak, of erger.
de eerste fase vond ik al eng genoeg zodat ik voortaan iedere 2 a 3 jaar mn vloeistof ben blijven verversen...
als je hard moet stampen voor er wat gebeurt, is er dus een ander probleem, wat wel met rotte vloeistof te maken k?n hebben.
namelijk dat er roest binnenin de remklauwen zit, waardoor ze bij een beetje uitzetting (door de hitte) muurvast gaan zitten.
een alternatieve oorzaak kan zijn de rembekrachtiger, hoewel je dan nog steeds normaal (tot blokkeren toe) kunt remmen als je maar een stuk harder trapt.
nog een alternatieve oorzaak zijn verstopte remslangen, daarbij gaat de auto vaak w?l ineens normaal remmen als je even het pedaal ingedrukt houdt. (blijft dan ook even hangen als je de rem weer los laat)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-08-2009 02:21 #794684
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rempedaal komt niet terug
Hij remt weer als nieuw.
Heb achterkant op bokken gezet, trommelremmen open gehaald. En de remschoenen zagen er nog prima uit. In vrij waren de achterassen ook vrij draaibaar. Handrem deed zn werk in de eerste klik al.
Eerst met 50 ml spuit reservoir grotendeels leeg gezogen tot er een klein restje in bleef staan. Geen zin om alles door het systeem heen te pompen. Daarna bijgevuld. En begonnen met doorpompen of hoe je dat ook noemt. Als eerste linksachter begonnen. Bij eerste keer geen luchtbellen. Achter duurde wel even voor er doorzichtig schoon vloeistof uit kwam. Deze dicht gedaan
En toen rechtsvoor, daar was klusje snel geklaard. Ook even de schijf en remblokken gecontroleerd. Waren nog prima. Ook de de blokken kwamen netjes vrij na het loslaten van de pedaal. Daarna linksvoor gedaan. Bij allemaal geen moeite gehad met ontluchtingsnippel los te krijgen. Vloeistof tot max bijgevuld. En rondje gemaakt. En ja hoor alles werkte weer naar behoren. 80 rijden vol in de remmen en ja hoor het fijne geluid van piepende banden en brandend rubber om zo maar te noemen. Iig wereld van verschil met daarvoor. Morgen wat langer testen, maar denk dat het euvel verholpen is.
Wat uit het reservoir kwam was iig pik zwart. Of er vocht in zat kon ik niet oordelen, daar zul je wel een meetapparaat voor hebben. Nu is het weer helder van kleur en kan ik de bodem van het reservoir bakje zien, dat kon voorheen iig niet.
Gelukkig niet de rembekrachtiger, nu als je de rempedaal aanraakt ligt je neus zowat op het dashboard. Dat was voorheen wel anders haha.
Heb iig de tip in het achterhoofd gehouden dat je de pedaal niet tot de bodem moet instampen bij het ontluchten. Heb het in subtiele stapjes gedaan.
Heb achterkant op bokken gezet, trommelremmen open gehaald. En de remschoenen zagen er nog prima uit. In vrij waren de achterassen ook vrij draaibaar. Handrem deed zn werk in de eerste klik al.
Eerst met 50 ml spuit reservoir grotendeels leeg gezogen tot er een klein restje in bleef staan. Geen zin om alles door het systeem heen te pompen. Daarna bijgevuld. En begonnen met doorpompen of hoe je dat ook noemt. Als eerste linksachter begonnen. Bij eerste keer geen luchtbellen. Achter duurde wel even voor er doorzichtig schoon vloeistof uit kwam. Deze dicht gedaan
En toen rechtsvoor, daar was klusje snel geklaard. Ook even de schijf en remblokken gecontroleerd. Waren nog prima. Ook de de blokken kwamen netjes vrij na het loslaten van de pedaal. Daarna linksvoor gedaan. Bij allemaal geen moeite gehad met ontluchtingsnippel los te krijgen. Vloeistof tot max bijgevuld. En rondje gemaakt. En ja hoor alles werkte weer naar behoren. 80 rijden vol in de remmen en ja hoor het fijne geluid van piepende banden en brandend rubber om zo maar te noemen. Iig wereld van verschil met daarvoor. Morgen wat langer testen, maar denk dat het euvel verholpen is.
Wat uit het reservoir kwam was iig pik zwart. Of er vocht in zat kon ik niet oordelen, daar zul je wel een meetapparaat voor hebben. Nu is het weer helder van kleur en kan ik de bodem van het reservoir bakje zien, dat kon voorheen iig niet.
Gelukkig niet de rembekrachtiger, nu als je de rempedaal aanraakt ligt je neus zowat op het dashboard. Dat was voorheen wel anders haha.
Heb iig de tip in het achterhoofd gehouden dat je de pedaal niet tot de bodem moet instampen bij het ontluchten. Heb het in subtiele stapjes gedaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets