Vastzittende rem
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;96145 schreef : We gaan 't wel proberen trouwens. Zit er verschil tussen links en rechts wat betreft zo'n cylinder?
Met een beetje geluk kan ik er eentje voor een zacht prijsje bekommen.
Er zit geen verschil in. Standaard komen ze beide met een ontluchtingsnippel. Voor links laat je die zitten, voor rechts haal je die er af.
Vervang ze wel beide, niet 1 kant, anders krijg je remverschil en dat wekt weer allerlei andere slijtage op. Een cilinder mag niet meer dan 25 euro kosten vind ik, dus onder die prijs moet je zoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Als er een nieuwe cylinder op zit, kan ik dan wel weer alles monteren en hem de schuur uitduwen? Dan heb ik aan de andere kant ook ruimte voor het ontluchten.
Het wiel hoeft er niet af dus, dat scheelt alweer.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Jos360;96147 schreef : Er zit geen verschil in. Standaard komen ze beide met een ontluchtingsnippel. Voor links laat je die zitten, voor rechts haal je die er af.
Vervang ze wel beide, niet 1 kant, anders krijg je remverschil en dat wekt weer allerlei andere slijtage op. Een cilinder mag niet meer dan 25 euro kosten vind ik, dus onder die prijs moet je zoeken.
Alleen linksachter hoef ik dus te ontluchten, de rest gaat automatisch?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Jos360;96147 schreef : Vervang ze wel beide, niet 1 kant, anders krijg je remverschil en dat wekt weer allerlei andere slijtage op. Een cilinder mag niet meer dan 25 euro kosten vind ik, dus onder die prijs moet je zoeken.
dit is een tip die je zeker moet opvolgen joost, in het geval van lekke remcylinders is het bijzonder raadzaam om ook je remvoeringen te vervangen, omdat de remvloeistof die gelekt heeft in de remvoeringen kan trekken, zodat je er nog niets aan hebt.
- V300 register
- Verbannen
-
Remvoeringen vervangen is raadzaam, maar als ze nog goed zijn kun je ze ook grondig aftapen, dan komt er ook niets bij. Remvloeistof is rotzooi. Het tast ongeschikt rubber aan, het neemt water op en trekt in zachtere materialen. Daarom dus voorzichtig zijn waar je het knoeit.
Voor ontluchten hoeft het wiel niet er af, maar het scheelt wel gevloek en een hoop ruimte als je het doet.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
AvdAkker;96152 schreef : dit is een tip die je zeker moet opvolgen joost, in het geval van lekke remcylinders is het bijzonder raadzaam om ook je remvoeringen te vervangen, omdat de remvloeistof die gelekt heeft in de remvoeringen kan trekken, zodat je er nog niets aan hebt.
Voeringen zijn nieuw en zo goed als nooit gebruikt volgens mij.
De cylinder is ook niet lek, maar de zuiger zit vast door het lange stilstaan denk ik.
Daarom leek het mij dat ik alleen rechts hoef te vervangen. Links is ook nieuw, maar de zuiger is nog "vrij".
Ik vermoed dat de hele zaak recent vervangen is omdat op het Belgische keuringsrapport van 2003 staat dat de remleiding bijna in staat van ontbinding is (adviespunt dus).
Sinds dat rapport heeft de auto nog geen 2500 km gereden (nog geen jaar). Ik heb ook nog geen kritieke remleiding gevonden.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Remleiding die kritiek is, dat is bijna altijd de flexibele slang tussen de vaste remleiding aan de auto en die aan de achteras (rechterkant). Als die nieuw is hoef je wmb. niet bang te zijn voor je remleidingen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Het punt is dat ik dus niet weet welk stuk van de remleiding vervangen moest worden.
Ik hoop daar 5 april wat meer inzicht in te hebben. Tot dusver heb ik aan de achterkant geen kapotte of neiging(en) daartoe hebbende leiding gevonden.
Als je met oude remzooi rijdt, kan ik me voorstellen dat je alles of symmetrisch moet vervangen, maar in dit geval lijkt me dat totaal overbodig (en doe ik 't dus ook niet).
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Jos360;96166 schreef : Je moet wel uitkijken dat in de tijd dat er 2 nieuwe cilinders opgegaan zijn 1tje vastgeslagen is. Die andere kan dus ook onzichtbare slijtagen hebben. (veertje gerekt, rubber aangevreten etc). Ik zou ze altijd samen vervangen. Remvoeringen zou ik aftapen, die hoef je niet te vervangen als je ze goed beschermd tegen de vloeistof.
Remleiding die kritiek is, dat is bijna altijd de flexibele slang tussen de vaste remleiding aan de auto en die aan de achteras (rechterkant). Als die nieuw is hoef je wmb. niet bang te zijn voor je remleidingen.
Nu je het zegt, op het rapport staat inderdaad iets met flexibel ("Remleidingen/buigzame leidingen staat/wrijving").
De andere cilinder heeft geen slijtage omdat tijdens het stilstaan de ander is vastgeslagen. Lijkt mij. Immers, met een aanlopende rem ga je niet rondrijden.