Speling stuurhuis 360 GLS

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2009 21:57 #753147 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Speling stuurhuis 360 GLS
Heb vandaag gekeken zoals beloofd ben alleen de fotocamera vergeten. Het stuurhuis is voorzien van een vierkant blok met een imbusschroef.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2010 20:21 #837198 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speling stuurhuis 360 GLS
Ook ik heb last van speling op de stuurinrichting. Dit is vooral te merken bij remmen. Het stuur gaat dan trillen. Ik dacht eerst dat dit de remschrijven waren. Deze waren al wat dunner, dus direct alles vervangen. Echter is het euvel nog niet over.

Naast trillen bij remmen is het ook hoorbaar als je over een klinkerweg rijdt. Je hoord dan een klakkend geluid wat ook voelbaar is in het stuur.

De fusees en stuurkogels heb ik reeds gecontroleerd. Hier lijkt geen speling op te zitten. Als ik aan het stuur draai reageren de banden ook direct. Het is dus echt een kleine speling, maar wel redelijk irritant.

Nu heb ik de betreffende inbusbout op het stuurhuis ondekt. Zou het probleem hiermee te verhelpen zijn? Is rechtsom in dit geval strakker en linksom losser? Ik weet dat dit heel gevoelig ligt en dat je hier voorzichtig mee moet zijn ivm zelf centreren van de wielen na een bocht.

Nu dus even de vraag of dit euvel herkend wordt? Is het inderdaad te zoeken in het stuurhuis en op te lossen met de inbusbout, of kan het ook nog iets anders zijn?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2010 03:34 #837207 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Speling stuurhuis 360 GLS
zijn samen met de remschijven de remblokken vervangen?

op de stuurstang, tussen de cabine en vlak boven het stuurhuis zit een stofkap, als je deze verwijderd kun je het trillingsdemper controleren op scheurvorming e.d., deze kan een axiale speling ontwikkelen waarbij de metalen delen elkaar raken en trilling veroorzaken; maar ook een radiale speling waarbij je een dood stuur hebt op een gebied van pakweg 90 graden

dat van die inbusbout (rechtsom/linksom) klopt, maar je moet eerst wel de moer waar de inbusbout in geschroefd zit ietsje lossen en inderdaad dondersgoed opletten met vastzetten want de inbusbout draait gegarandeerd een tikje mee! als het spul goed lijkt en vast zit eerst rustigaan een proefritje maken voor je er op het verkeerde moment achter komt dat hij niet stuurt zoals het hoort.. wat je bijv kunt proberen is om stil te gaan staan, stuur 1 volle draaien en dan wegrijden, als het goed is centreert het stuur zich vanzelf

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2010 10:43 #837211 door V300 register
Bedankt Anjo, we gaan beide delen controleren. De trillingsdemper zou een probleem kunnen zijn in axiale richting. In radiale richting heb ik namelijk geen speling en reageren de wielen zoals aangegeven direct op het stuur. En ja, de remblokken zijn ook nieuw :).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2010 11:32 #837217 door V300 register
Even ter info: na het vervangen van de spiraalveren en schokdempers voor is bij mij elke trilling uit het stuur verdwenen. Heerlijk!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-08-2010 20:52 #842209 door V300 register
Ik heb wat axiale speling op het stuur, als ik wat harder rem voel ik echt een klikje of het stuur wat naar voren schuift, wat zou dat kunnen zijn???

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
07-08-2010 20:54 #842210 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Speling stuurhuis 360 GLS
misschien die trillingsdemper in het stuurhuis waar Anjo het laatst over had in het leden gedeelte?

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2010 16:54 #858141 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Speling stuurhuis 360 GLS
Vandaag apk afkeur gehad op me stuurhuis, heb nog eentje liggen van een sloper maar krijg die bovenste boutjes slecht los.

Heb het al een keer eerder gedaan maar wat een rotklus is dat zeg, zeker nu in de sneeuw :P

Is er nog een speciale truuk om de bovenste beetje simpel los te krijgen of ik het gewoon klooien tot het loskomt?

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2010 16:57 #858142 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Speling stuurhuis 360 GLS
ja las het al in het wintertopic, zou persoonlijk eerst even kijken of dit wel waar is, want als een broekie een 300 keurt is het nagenoeg altijd stuurhuis afkeur terwijl er helemaal NIETS mee aan de hand is

bedoel je met die bovenste boutjes die inbusboutjes?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2010 17:03 #858144 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Speling stuurhuis 360 GLS
Welk deel is versleten. Meestal is het de rechter stuurstang na het verdeelhuis (daar zit een hoesje om) of zijn het de stuurkogels. bij de verdeling naar links en rechts valt er nog wel iets te stellen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC