APK-eis schokbrekers

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2008 20:50 #627798 door 16673-dummy
APK-eis schokbrekers is gemaakt door 16673-dummy
Met de zoekfunctie geprobeerd te vinden, ook op Google gezocht, zonder resultaat helaas...

Wat zijn nu concreet de eisen voor schokbrekers voor de APK?
Als ik linksvoor een flinke duw geef, komt hij twee keer omhoog (dus omlaag, omhoog, omlaag en weer omhoog). Rechtsvoor is minder erg, achter staat 'ie n?t niet na ??n keer omhoog stil.

Persoonlijk vind ik een deinende auto fantastisch, en voorlopig komt 'ie toch niet boven de 100 km/h. Maarja, het kost je een vermogen als 'ie afgekeurd wordt, daarom wil ik zeker weten of 'ie door de APK komt of niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2008 22:11 #722276 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic APK-eis schokbrekers
Bij mij hebben ze nog nooit de schokbrekers op die manier getest, en zo test je een schokbreker niet, daar is een speciale testbank voor, waarbij verschillende factoren een rol spelen, en zo'n testbank heeft niet elke garage, het enigste wat ik weet is als de schokbreker lekt dan is het afkeur!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2008 22:14 #722277 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK-eis schokbrekers
Ik denk dat je beter je energie in het stellen van je kleppen kunt steken; ik kan me niet voorstellen dat je in deze situatie tot een goede CO-waarde komt.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2008 22:24 #722280 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic APK-eis schokbrekers

2 Fast 4 U;65055 schreef : Bij mij hebben ze nog nooit de schokbrekers op die manier getest, en zo test je een schokbreker niet, daar is een speciale testbank voor, waarbij verschillende factoren een rol spelen, en zo'n testbank heeft niet elke garage, het enigste wat ik weet is als de schokbreker lekt dan is het afkeur!

een schokdempertestbank heb ik nog nooooit van gehoord, zelfs niet in de vrachtwagenwereld. een remmentestbank daarentegen wel. ik weet wel dat er testbanken zijn voor oa wielophanging en schokdempers, gebruikt door autofabrikanten en niet door garages. hierin word een beeld gecreerd van hoe onderdelen slijten onder abnormale omstandigheden.

maar hoe joost z'n schokdempers getest heeft is toch echt de juiste manier. en ik heb dat zelf ook nog gedaan bij zijn 343, alleen is linksvoor niet wat minder als de rechter, ze zijn allebei gewoon slecht.

versleten schokbrekers zijn gevaarlijk, bij het inhalen en ingehaald worden helt de auto over, de remweg word langer, de auto dweilt sneller bij het bewegen van het stuur op wat hogere snelheden etc.
met versleten schokbrekers resulteerd een plotselinge uitwijkmanouvre op de snelweg geheid in een crash.

toevallig pluk ik dit ook nog even van internet:
www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=6173

en ook daar staat het zo beschreven,

een goede schokdemper duw je in, komt terug en laat de auto niet nadijnen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2008 22:35 #722281 door V300 register
Een Schokdempertestbank bestaat wel gewoon, maar tegenwoordig word dat niet veel meer gebruikt. Lekkage is niet altijd afkeur volgens mij. Vergeet ook niet dat een schokdemper gebroken kan zijn. Maar dat geld in dit geval niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2008 22:37 #722282 door V300 register
Ik zit net even de keurmeesters-apk-pdf (let op dus, op de link klikken = die verdomde adobe reader openen) door te lezen, al staat er niets specifieks in over hoe slecht je schokdempers mogen zijn. Twee keer deinen? Drie keer deinen?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2008 22:38 #722283 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic APK-eis schokbrekers
oh sjah, dat wist ik niet. ik ging er vanuit dat dit gewoon "de enige" testmethode was.

weer wat geleerd:P

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2008 22:40 #722285 door V300 register
In belgie doen ze dat dus bij elke wagen die door de apk gaat op de schokdemper test zetten....

Best lachen om te zien, krijg je zo,n grafiek en mag de onderste rode balk niet raken. Das trouwens een bank van alles in een, want als men dan 30 cm naar achteren rijd, is dat de remtestbank....

Volgens mij mag een schokdemper nog een beetje lekken ook. Staat toch bij de ac punten er is een schokbreker aanwezig die lekkage vertoont. Komt die dus ook mee door de apk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2008 22:41 #722286 door V300 register
ze moeten wel enige dempende werking hebben....

wat dat is, zie je bij een auto als je de hele slechte dempers er helemaal onderuit haalt. die kun je met wat getimed duwen, laten loskomen van de grond!! en blijft tientallen keren nadeinen als je er 1x op duwt.

conclusie;

- ze moeten eronder zitten
- ze mogen niet lekken

en dat is het wel zo'n beetje...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2008 22:42 #722287 door V300 register
In Belgi? zijn ze inderdaad strenger op schokdempers. In Nederland zijn de eisen niet zo hoog, maar hier worden weer op andere slakken zout gelegd!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC