Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2009 11:45 #754408 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)
Nee, gasklep is gelijk. Zonet een CO meting gedaan.

Volgens de vraagbaak moet het CO-percentage tussen de 0,5 en 2,0 liggen. De monteur zag bij deze auto het liefste 2,0.

De meting gaf aan dat het CO-percentage slechts 0,16 procent is en de 'lambda' stond op 1,20, terwijl dit ongeveer 1,0 moet zijn. Conclusie is dat het blok te arm loopt. Dus, volgens mij, teveel lucht en te weinig brandstof?

Ik ga nu bezig met het afstellen van de gasklep en de gaskleppositiesensor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2009 15:22 #754429 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)
Gasklep en gaskleppositiesensor opnieuw afgesteld; dit resulteerde in een aardig hoger toerental(stationair ca. 1200-1300 tpm). Toerental regel schroef teruggedraaid naar ca. 950 tpm.

Vacuummeter staat nu al iets beter, maar het is nog niet top. Misschien dat ik vanmiddag nog even bij de garage terecht kan voor een CO meting, misschien dat na het afstellen van de mengselregelschroef op de LMM de CO-waarde ook weer normaal wordt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2009 17:04 #754462 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)
Ik vraag me af of het armer lopen door de spacer komt omdat de vermogenswinst/invloed die je erdoor zou krijgen volgens mij nooit van dien aard zou kunnen zijn (wie weet) dat de motor arm gaat lopen, daar heb je toch wel wat heftigere dingen voor nodig.

Of zou er nog steeds iets met de injectoren zijn?
Of door de specifieke eigenschappen van het 360 management?

Er is in ieder geval nog een setje injectoren onderweg, die kun je gerust nog proberen.

Zonder spacer liep hij nu wel mooi rond?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2009 20:27 #754506 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)

Doeke Dobma;88378 schreef : Vandaag wederom de spacers gemonteerd. De eerste keer had ik luchtlekkage en verkeerd geassembleerde injectoren dus dat werkte niet.

Vandaag, uitgangssituatie: Inlaatspruitstuk direct op blok, met nieuwe pakking ertussen. Gereinigde (doch 'niet meer goede') injectoren liep ie als een zonnetje.

Spacers gemonteerd tussen twee nieuwe pakkingen en met vloeibare pakking, om luchtlekkage te voorkomen. Moeren van het inlaatspruitstuk op moment vastgedraaid.

Na starten liep ie direct. Het rijden ging opzich goed, geen noemenswaardige problemen. Ik had namelijk even een paar honderd meter testgereden. Daarna viel het me op dat het stationair toerental ineens een stuk lager lag, zeg ca. 650-700 tpm. Hij loopt wel mooi constant. Remmenreiniger leerde me dat er geen luchtlekkage was(alsmede vanuit laag in de toeren, hoge versnelling volgas accelereren). Ik vraag me dus af waarom het toerental zoveel lager ligt, ineens.

Met de zwarte stelschroef aan/onder het gasklephuis kan ik het toerental wel weer bijregelen, maar helemaal lekker loopt ie niet. Het blok loopt ook niet helemaal 'mooi' rond. Er zit een bepaalde trilling in. Als ik de econometer mag geloven is het vacuumsysteem ook niet op orde. Stationair staat de wijzer op de grens wit/rood(dus 2/3e vd meter), terwijl ie oorspronkelijk op de helft van het witte staat(1/3e vd meter). Bij het rijden staat de meter ook bijna constant in het rood, alleen bij het uit laten rollen in de versnelling staat ie op ca 1/3e.

Vraag 1: Waarom is het stationair toerental ineens lager met de Phenolic spacers?
Vraag 2: Waarom klopt het vacuum ineens niet meer?
Vraag 3: Is het lucht/brandstofmengsel wel in orde?

bij mij staat de econometer ook altijd zo, zoals jij zegt, klopt ook niet naar mijn inziens..

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2009 23:54 #754524 door Doeke Dobma (GAST)
Dit doet ie stationair. Hoort de wijzer van de econometer niet lager te staan?

Overigens, volgens mij lopen al mijn berichten nu wat door elkaar heen in verschillende topics;)

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2009 11:01 #754538 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)
De mijne ligt volgens mij tijdens het stationair iets lager. Maar dat scheelt niet veel volgens mij. Zal er zo is even op letten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2009 11:36 #754542 door V300 register

Doeke Dobma;88531 schreef : Dit doet ie stationair. Hoort de wijzer van de econometer niet lager te staan?

Overigens, volgens mij lopen al mijn berichten nu wat door elkaar heen in verschillende topics;)

die van mij staat ook altijd zo, en gaat snel naar het rode toe,

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
07-02-2009 21:17 #754623 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)
Ik ben er ook achter gekomen dat dit per 360 verschilt.
De grijze 360, al jaren door pap onderhouden heeft de ecometer veel lager staan! Ook valt de ecometer zelfs helemaal terug (maximaal naar links) bij gas los laten. Dat gebeurt in de blauwe 360 nooit!

In de grijze ligt hij in elk geval een stuk lager dan bij jouw Doeke ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2009 21:21 #754624 door V300 register
Als de econometer helemaal terugzakt is er een (nagenoeg) volledig vacu?m. Dat is ook de bedoeling bij een dichte gasklep.
Als bij jullie blauwe 360 de meter nooit terugzakt tot 0 zal er wel ergens een (klein?) vacu?mlek zitten. Gasklep een keer afstellen en wat slangetjes controleren met remreiniger zal misschien wat helpen ;)

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2009 23:09 #754645 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)
Heb er vanmiddag eens op gelet. De mijne staat bij het 3e streepje stationair (2e dikke streepje). Mij stond toch echt bij dat hij hoger stond altijd. Maar ik heb een week of 2 geleden wat verdroogde slangetjes onder de kap vervangen. Denk dat er blijkbaar een lekje zat ergens. En dat hij daarom nu wat lager staat.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC