Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)
- V300 register
- Verbannen
-
Zelf heb ik op dit moment geen redblock, rijd even diesel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo 740TIC;80366 schreef : In de kerstvakantie bouw ik er zelf ook een in als ik wat tijd heb. Zal wat foto's maken.
Eigenlijk zou het moeten zijn: belofte maakt schuld, maarja...
We wachten geduldig dan maar!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Ik ben benieuwd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Vandaag, uitgangssituatie: Inlaatspruitstuk direct op blok, met nieuwe pakking ertussen. Gereinigde (doch 'niet meer goede') injectoren liep ie als een zonnetje.
Spacers gemonteerd tussen twee nieuwe pakkingen en met vloeibare pakking, om luchtlekkage te voorkomen. Moeren van het inlaatspruitstuk op moment vastgedraaid.
Na starten liep ie direct. Het rijden ging opzich goed, geen noemenswaardige problemen. Ik had namelijk even een paar honderd meter testgereden. Daarna viel het me op dat het stationair toerental ineens een stuk lager lag, zeg ca. 650-700 tpm. Hij loopt wel mooi constant. Remmenreiniger leerde me dat er geen luchtlekkage was(alsmede vanuit laag in de toeren, hoge versnelling volgas accelereren). Ik vraag me dus af waarom het toerental zoveel lager ligt, ineens.
Met de zwarte stelschroef aan/onder het gasklephuis kan ik het toerental wel weer bijregelen, maar helemaal lekker loopt ie niet. Het blok loopt ook niet helemaal 'mooi' rond. Er zit een bepaalde trilling in. Als ik de econometer mag geloven is het vacuumsysteem ook niet op orde. Stationair staat de wijzer op de grens wit/rood(dus 2/3e vd meter), terwijl ie oorspronkelijk op de helft van het witte staat(1/3e vd meter). Bij het rijden staat de meter ook bijna constant in het rood, alleen bij het uit laten rollen in de versnelling staat ie op ca 1/3e.
Vraag 1: Waarom is het stationair toerental ineens lager met de Phenolic spacers?
Vraag 2: Waarom klopt het vacuum ineens niet meer?
Vraag 3: Is het lucht/brandstofmengsel wel in orde?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Het brandstofinspuitmoment en het ontstekingsmoment van de bougies zijn, samen met de beweging van de cilinder en het moment van het open- en dichtgaan van de in- en uitlaatkleppen, nauwkeurig op elkaar berekend. Zo, dat er dus een 'perfecte' verbranding onstaat(binnen bepaalde marges). Op het moment dat je ??n van deze variabelen verandert, verandert ook het resultaat van de verbranding. De motor loopt dan namelijk beter of juist minder.
Nu dacht ik.... de spacer heeft een dikte van ca. 5 mm en er wordt daarbij ook nog eens een extra pakking gebruikt. De ingespoten brandstof moet dus een langere afstand (+5mm) afleggen voordat het verbrand wordt. De afstand die de brandstof dus moet afleggen naar de verbrandingskamer wordt groter. Dat is dus ??k een variabele. Als de af te leggen afstand groter wordt, kost het dus m??r tijd voordat de brandstof z'n plek heeft bereikt. In de huidige setup, wordt daar door de andere componenten(ontstekingstijdstip, opening in- uitlaatkleppen, etc) geen rekening mee gehouden. Dit resulteerd er dus in dat de brandstof min of meer 'te laat' in de verbrandingskamer komt. Sterker nog, de kans is groot dat de inlaatklep alweer of deels aan het sluiten/gesloten is op het moment dat de brandstof wordt ingespoten. Hierdoor zijn de prestaties minder en loopt het blok minder.
Als mijn theorie klopt, is de verklaring voor het lagere toerental dus dat de brandstof te laat komt en niet in de volledige hoeveelheid of niet volledig verbrand.
Volgen jullie me nog?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
2:Alle vacuum slangetjes zijn in orde?
3:De vermogenstoename(paar pk) valt binnen de capaciteit van de injectoren, lijkt me stug dat daar de oorzaak ligt. Standaard lopen injectie motoren in een 360 best rijk aan de uitlaatgassen te ruiken.
Dat hij niet mooi rond loopt vind ik wel vreemd, bent de eerste waar ik dat bij hoor.
Kun je me misschien eens een foto sturen van de ecu in jouw 360?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Je weet wat ik gezegd heb mocht het voor de 360 niet werken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Doeke Dobma;88378 schreef :
Vraag 1: Waarom is het stationair toerental ineens lager met de Phenolic spacers?
Vraag 2: Waarom klopt het vacuum ineens niet meer?
Vraag 3: Is het lucht/brandstofmengsel wel in orde?
Stationair toerental kan nu lager zijn doordat je eerst wellicht een vacuumlek had en nu niet meer.
Vacuum/eco meter (kan) staat nu mogelijk meer in het rood door een vacuumlek.
Is de positie van de gasklep na het monteren nog aangepast?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.