Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2008 23:00 #745768 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)
Ik stuur morgen een set naar Doeke. Foto's van alleen de spacers kan ik wel even een linkje van zoeken.
Zelf heb ik op dit moment geen redblock, rijd even diesel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2008 00:44 #745790 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)

Volvo 740TIC;80366 schreef : In de kerstvakantie bouw ik er zelf ook een in als ik wat tijd heb. Zal wat foto's maken.

Eigenlijk zou het moeten zijn: belofte maakt schuld, maarja...
We wachten geduldig dan maar!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2008 09:42 #745806 door V300 register
Met een D24TIC in mijn auto wordt dat een beetje lastig.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 22:40 #745975 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)
Ze zijn binnen! Eigenlijk niet de moeite waard om nu een foto van te maken, doe ik wel als ik ermee bezig ga. Het zijn gewoon een soort van 4 pakkingen, in de vorm van het inlaatspruitstuk. Maar dan dik:)
Ik ben benieuwd.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 23:35 #754374 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Phenolic spacers voor 240/740/940 (extra vermogen)
Vandaag wederom de spacers gemonteerd. De eerste keer had ik luchtlekkage en verkeerd geassembleerde injectoren dus dat werkte niet.

Vandaag, uitgangssituatie: Inlaatspruitstuk direct op blok, met nieuwe pakking ertussen. Gereinigde (doch 'niet meer goede') injectoren liep ie als een zonnetje.

Spacers gemonteerd tussen twee nieuwe pakkingen en met vloeibare pakking, om luchtlekkage te voorkomen. Moeren van het inlaatspruitstuk op moment vastgedraaid.

Na starten liep ie direct. Het rijden ging opzich goed, geen noemenswaardige problemen. Ik had namelijk even een paar honderd meter testgereden. Daarna viel het me op dat het stationair toerental ineens een stuk lager lag, zeg ca. 650-700 tpm. Hij loopt wel mooi constant. Remmenreiniger leerde me dat er geen luchtlekkage was(alsmede vanuit laag in de toeren, hoge versnelling volgas accelereren). Ik vraag me dus af waarom het toerental zoveel lager ligt, ineens.

Met de zwarte stelschroef aan/onder het gasklephuis kan ik het toerental wel weer bijregelen, maar helemaal lekker loopt ie niet. Het blok loopt ook niet helemaal 'mooi' rond. Er zit een bepaalde trilling in. Als ik de econometer mag geloven is het vacuumsysteem ook niet op orde. Stationair staat de wijzer op de grens wit/rood(dus 2/3e vd meter), terwijl ie oorspronkelijk op de helft van het witte staat(1/3e vd meter). Bij het rijden staat de meter ook bijna constant in het rood, alleen bij het uit laten rollen in de versnelling staat ie op ca 1/3e.

Vraag 1: Waarom is het stationair toerental ineens lager met de Phenolic spacers?
Vraag 2: Waarom klopt het vacuum ineens niet meer?
Vraag 3: Is het lucht/brandstofmengsel wel in orde?

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2009 09:55 #754394 door Doeke Dobma (GAST)
Ik heb een visioen gehad vannacht. Ik denk dat ik een verklaring heb waarom ie minder goed loopt.

Het brandstofinspuitmoment en het ontstekingsmoment van de bougies zijn, samen met de beweging van de cilinder en het moment van het open- en dichtgaan van de in- en uitlaatkleppen, nauwkeurig op elkaar berekend. Zo, dat er dus een 'perfecte' verbranding onstaat(binnen bepaalde marges). Op het moment dat je ??n van deze variabelen verandert, verandert ook het resultaat van de verbranding. De motor loopt dan namelijk beter of juist minder.

Nu dacht ik.... de spacer heeft een dikte van ca. 5 mm en er wordt daarbij ook nog eens een extra pakking gebruikt. De ingespoten brandstof moet dus een langere afstand (+5mm) afleggen voordat het verbrand wordt. De afstand die de brandstof dus moet afleggen naar de verbrandingskamer wordt groter. Dat is dus ??k een variabele. Als de af te leggen afstand groter wordt, kost het dus m??r tijd voordat de brandstof z'n plek heeft bereikt. In de huidige setup, wordt daar door de andere componenten(ontstekingstijdstip, opening in- uitlaatkleppen, etc) geen rekening mee gehouden. Dit resulteerd er dus in dat de brandstof min of meer 'te laat' in de verbrandingskamer komt. Sterker nog, de kans is groot dat de inlaatklep alweer of deels aan het sluiten/gesloten is op het moment dat de brandstof wordt ingespoten. Hierdoor zijn de prestaties minder en loopt het blok minder.

Als mijn theorie klopt, is de verklaring voor het lagere toerental dus dat de brandstof te laat komt en niet in de volledige hoeveelheid of niet volledig verbrand.

Volgen jullie me nog?:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2009 09:57 #754395 door V300 register
1:Wordt het stationair toerental bij een 360 electronisch geregeld met zo'n cis klep?
2:Alle vacuum slangetjes zijn in orde?
3:De vermogenstoename(paar pk) valt binnen de capaciteit van de injectoren, lijkt me stug dat daar de oorzaak ligt. Standaard lopen injectie motoren in een 360 best rijk aan de uitlaatgassen te ruiken.

Dat hij niet mooi rond loopt vind ik wel vreemd, bent de eerste waar ik dat bij hoor.

Kun je me misschien eens een foto sturen van de ecu in jouw 360?

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2009 10:00 #754396 door Doeke Dobma (GAST)
Ik heb geen cis-klep.... foto zal ik eens maken als ik er tijd voor heb. Straks eerst naar de garage voor een CO-meting, en kijken of er nog iets af te stellen valt. Anders eerst er weer tussenuit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2009 10:06 #754398 door V300 register
Ohja wat betreft bovenstaand verhaal, ik volg het wel maar of het klopt zou ik zo niet durven zeggen. Kom er in ieder geval vandaag nog op terug.
Je weet wat ik gezegd heb mocht het voor de 360 niet werken!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2009 11:07 #754404 door V300 register

Doeke Dobma;88378 schreef :
Vraag 1: Waarom is het stationair toerental ineens lager met de Phenolic spacers?
Vraag 2: Waarom klopt het vacuum ineens niet meer?
Vraag 3: Is het lucht/brandstofmengsel wel in orde?

Stationair toerental kan nu lager zijn doordat je eerst wellicht een vacuumlek had en nu niet meer.

Vacuum/eco meter (kan) staat nu mogelijk meer in het rood door een vacuumlek.

Is de positie van de gasklep na het monteren nog aangepast?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC