1.7 Turbo 440 in 343DL
- Mark Smeets
- Moderator
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

- Ben nu bezig met nog een aantal roestplekkies aan het dichtlassen (je blijft ze tegenkomen

- Hoop binnen niet te lange tijd een andere set deuren op te kunnen gaan halen.
- Aangezien het spuiten van de binnenkant de komende tijd nog niet zal lukken ben ik alvast maar bezig met de volgende stap: tuning!
Ben gisterenavond bezig geweest met het bijfrezen van het spaghettispruitstuk (dat ding dat ik al ruim twee jaar geleden heb gemaakt

- Daarnaast ga ik deze, of volgende, week beginnen met een swirlpot. Dit ding voorkomt dat de benzinedruk weg valt wanneer je door een bocht rijdt. Wanneer je namelijk door een bocht rijd, en de tank is halfvol, dan pakt de benzinepomp lucht. Dit zorgt ervoor dat de benzinedruk zakt waardoor er te weinig benzine wordt ingespoten en je dus vermogen mist.
- Ben daarnaast van het weekend het ??n en ander aan het uittekenen voor de intercooler. De huidige intercooler (gesponsored door Ruvo!) heeft namelijk geen eindkappen meer. Ideaal, dan kan ik de boel zo aanpassen naar eigen wens. Dit hoop ik ook eens in de komende weken te kunnen gaan doen.
- Hoop ook een flensplaat uitgetekend voor de nieuwe (3") uitlaat. De bevestiging van de downpipe naar de turbo.
- Als het goed is komen er ook vaste motorsteunen aan; met dank aan m'n beste vrind Frits!
- Heb gisteren uitgetekend hoe het "nieuwe" inlaatspruitstuk moet gaan worden. Wanneer ik een 2-liter spruitstuk heb gevonden kan ik daar dan ook mooi aan beginnen.
- Deze week 's avonds meteen de laatste hand aan de tekeningen voor de voorwielophanging leggen, dan kunnen hier ook spullen voor besteld worden.
Kortom: er komt veel aluminium-laswerk aan!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Erik, de nokkenas komt deze week jouw kant op!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Mooi laswerk trouwens, ziet er erg goed uit!
Misschien kan het steunlager/middenlager van een 740 ook nog een leuke upgrade zijn. Het lager is gelijk maar de rubber houder geeft veel minder mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Binnenkort eens kijken of ik er ergens eentje op kan scharrelen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Eerst is de uitlaat aan de beurt:
Uitlaatflens voor de 75mm auspuff:
Flens wordt op een paar punten op de uitlaatbuis vastgehecht. Zo wordt deze mooi op de turbo gedrukt:
Daarna weer eens met het inlaattraject bezig geweest:
Eindkappen + buis passend gemaakt op de intercooler:
En de andere kant:
Aansluiting voor de turbo is 50mm en de intercooler ingang is 80mm. Even een verloopje maken dus. Uittekenen:
Uitslijpen:
En buigen:
En zo moetie aan elkaar gelast worden:
En zo zou hij in de motorruimte uit moeten komen. Dan is er alleen nog maar een 50mm 180 graden siliconen bocht nodig:
Alvast de voorbereidingen voor het spruitstuk. Er wordt een nieuw inlaatspruitstuk verbouwd (van een 2 liter). Deze zou namelijk een stuk beter moeten flowen. Daarom komt er in plaats van de originele 45mm een 65mm gasklephuis op. Het spruitstuk wordt zo gemaakt dat de gasklep direct aangesloten kan worden aan de intercooler:
Toch aardig wat aluminium verslijpt vandaag :yesyes::
Daarnaast nog effe wat harde motorsteunen gemaakt:
Zo kan hij weer wel voor vandaag. Heb de komende tijd nog genoeg alu-laswerk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Verder ziet het er wel erg gaaf uit. Ben wel benieuwd hoe dat verloopstuk er na het lassen uit gaat zien!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Jos360;167408 schreef : Die uitlaatflens heb je niet op de draaibank gemaakt of wel? :+
Verder ziet het er wel erg gaaf uit. Ben wel benieuwd hoe dat verloopstuk er na het lassen uit gaat zien!
Die uitlaatflens heb ik gemaakt met een slijptol (enkel doorslijpschijven

Ik kan je nu al vertellen dat dat verloopstuk er echt niet uit gaat zien na het lassen. Maar daar gebruiken we dan weer een freestol en slijptol met lamellenschijven voor

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.