1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;136893 schreef : ai, schade dus als ik het zo begrijp?
die korte 2 erger ik me ook mateloos aan; ik ga een 3,64:1 of misschien zelfs een 3,25:1 diff plaatsen zodat ik wat meer aan de eerste 3 versnellingen heb wat betreft eindoverbrenging om langer hard door te trekken; op de top lever je dan wel wat in qua snelheid "boeiend"
Is niet perse waar. Als je genoeg vermogen hebt zul je met een zwaardere eindoverbrenging een hogere top kunnen halen. Daar een turbo blok (met std turbo) niet echt piekerig is en redelijk veel koppel en vermogen bij relatief lage toerentallen zal hebben gaat dat wel op voor de 343.
Als de 343TIC net niet goed uitkomt is een zwaardere eindoverbrenging mogelijk een optie maar die zal alleen de 1 en de 2 bruikbaarder maken. De 3 wordt hoogstwaarschijnlijk minder bruikbaar. Het gat tussen de 2 en de 3 is naar mijn mening best groot.
Je kunt enerzijds proberen de 2 bruikbaarder te maken door een zwaardere eindoverbrenging of de 3 door een lichtere eindoverbrenging.
Hangt natuurlijk ook af van wat er nu onder de 343 zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ruben;137243 schreef : Is niet perse waar. Als je genoeg vermogen hebt zul je met een zwaardere eindoverbrenging een hogere top kunnen halen. Daar een turbo blok (met std turbo) niet echt piekerig is en redelijk veel koppel en vermogen bij relatief lage toerentallen zal hebben gaat dat wel op voor de 343.
Als de 343TIC net niet goed uitkomt is een zwaardere eindoverbrenging mogelijk een optie maar die zal alleen de 1 en de 2 bruikbaarder maken. De 3 wordt hoogstwaarschijnlijk minder bruikbaar. Het gat tussen de 2 en de 3 is naar mijn mening best groot.
Je kunt enerzijds proberen de 2 bruikbaarder te maken door een zwaardere eindoverbrenging of de 3 door een lichtere eindoverbrenging.
Hangt natuurlijk ook af van wat er nu onder de 343 zit.
Zit nu de bak onder van een 340 1.7.
Ik zou eigenlijk begot nie wete welke verhoudingen in dat ding zitten......
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
@ Ruben; ik heb eerlijk gezegd liever 4 iets langere overbrengingen waar je veel aan hebt gezien de schakeltraagheid van een 300; schakelen kost gewoon tijd.
aangezien je zeker met driften vooral in de 2 en 3 bezig bent; wil je deze liever wat langer te hebben zodat je bij het glijden een hogere omloopsnelheid van de banden hebt als je aan het gasgeven bent; en in strakke hairpins is de 2 nog net kort genoeg zodat je gebruik kunt maken van het koppel om niet dood te vallen in de bocht.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;137344 schreef : gewoon de M47R bak met 3,82:1 diff; identiek aan mijn setup dus.
@ Ruben; ik heb eerlijk gezegd liever 4 iets langere overbrengingen waar je veel aan hebt gezien de schakeltraagheid van een 300; schakelen kost gewoon tijd.
aangezien je zeker met driften vooral in de 2 en 3 bezig bent; wil je deze liever wat langer te hebben zodat je bij het glijden een hogere omloopsnelheid van de banden hebt als je aan het gasgeven bent; en in strakke hairpins is de 2 nog net kort genoeg zodat je gebruik kunt maken van het koppel om niet dood te vallen in de bocht.
Ik adviseer geen langere of kortere eindoverbrenging ik geef alleen aan dat met een langere eindoverbrenging de top in theorie hoger ligt. Ik zou zelf misschien eerder proberen andere banden te gebruiken/andere totaaldiameter om te zien wat helpt, een langere of korte eindoverbrenging.
Daarbij is de 1 en 2 twee bij een m45/46/47 erg kort maar de 3 al niet meer. Door een te zware eindoverbrenging val je in een dood gat. Ik zou zeker eens een ander diff proberen, absoluut! Je kunt natururlijk beide kanten op redeneren. Als je 1 en 2 eigenlijk te kort zijn kun je deze met een zware eindoverbrenging verlengen maar misschien wordt de 3 hierdoor onbruikbaar. Als de 3 eigenlijk net een brug te ver is met de huidige setup kun je er ook voor kiezen een lichtere eindoverbrenging kiezen om de 3 bruikbaarder te maken.
Daarnaast denk ik dat het motorkarakter en vermogen ook een belangrijke factor is bij het kiezen van een eindoverbrenging/gangen, er is in ieder geval meer dan alleen snelheid.
Die slechte verhoudingen zijn naast de sterkte het hele probleem met de Volvo bakken bij sportief gebruik alhoewel je daar best omheen kunt werken.
Race bakken worden voorzien van een hele lange/zware 1 en 2, de versnellingen daarna worden meestal zo kort mogelijk gekozen. Mja racen is geen driften.
Heeft een 1.7 geen 3.64:1(of iets in die buurt)?. 3.82:1 is toch de 5-bak van de 340 1.4.
Erik hoe schiet het op met de bussen/ophanging?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de verschillen in diff (3,82:1, 3,64:1, 3,27:1 etc) zijn procentueel eigenlijk nog niet zulke dramatische verschillen en leveren volgens mij nog maar relatief kleine verbeteringen/nadelen op? het kan idd zijn dat je in de 3 met een lang diff even dood valt, maar als je van 2 naar 3 schakelt zit je als het goed is wel zo goed als in de toerenbegrenzer en dat moet opzich wel meespelen in het vermogen wat je in de 3 ter beschikking hebt na de toerenval
er rest eigenlijk maar 1 mogelijkeheid; try it out:D
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;137473 schreef :
er rest eigenlijk maar 1 mogelijkeheid; try it out:D
Jup, komt ook wel, maar het heeft (helaas) op dit moment nog geen prioriteit

- V300 register
- Verbannen
-
Vorige week viel de motor dood tijdens het driften. Misschien was de dunne benzine-toevoer de oorzaak van het euvel. Dat dus eerst maar eens opgelost.
Eerst de originele retour uitgeboord. Daarna een nieuw buisje in gesoldeerd. Om er zeker van te zijn de doorvoeren van de draden rondom afgekit met 2-componenten expoxyhars (bestand tegen benzine).
Originele retour (5mm) is nu retour geworden. De originele retour is nu de aanvoer (7mm).
De rest is helemaal origineel gebleven. Ook de vlotter werkt nog

Daarnaast was ik de dubbele stabilisatorstang een beetje beu aan het worden. 't ding schraapt telkens over de grond wanneer over een drempel rijdt.
Er was gewoon een millimeter of 3 vanaf gesleten

Aangezien de vering toch al vrij stijf is doet het ding toch niet veel werk meer. De dubbele stabilisatorstang is dus nu vervangen door die van een 340 1700.
Hierdoor zou de voorkant iets soepeler moeten worden waardoor de auto weer iets minder onderstuurt zou moeten worden.
De auto was nog een beetje vies geworden vorige week zaterdag:
Dus maar weer eens aan het wassen geweest:
Helaas heb ik ook nog met beide kanten de bandenstapels geraakt waardoor er nogal wat zwarte strepen achterbleven
En de tankdop is ook nog steeds een beetje lek:
Ik kreeg de vegen en de strepen op geen mogelijke manier af. Uiteindelijk is de wagen toch weer schoon dankzij thinner

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Jos360;137734 schreef : Thinner? Nouja, daar wordt je auto wel schoon van inderdaad :humor: Kijk uit voor de originele lak iig...
't doekje werd er wel een beetje blauw van idd

Ach, de auto moet toch nog een keer overgespoten worden :yesyes:
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
weet je zeker dat die stabi van een 340 1700 is en niet van een mk3 360?? van zo'n wasbeurtje knapt ie wel op zeg, vond die DIY raamblindeertuning ook wel vet!