340 Turbo Wolf in schaapskleren

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-06-2007 12:42 #673291 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 Turbo Wolf in schaapskleren
heeft jouw oliekoeling een thermostatische regeling?

heb je genoeg aan alleen rijwind koeling? (bij driften etc heb je dat niet zoveel nl..)

je zou er voor kunnen kiezen een dikke ventilator erop te zetten (deel van sloop kachelhuis?) die dan lucht aanzuigt achter de koplampen (koel iig) en die fan thermostatisch aansturen. dan heb je ook koeling bij lage wagensnelheid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-06-2007 12:47 #673293 door V300 register
Ja, ik heb eigenlijk een redelijk grote oliekoeler gekozen. Precies om die reden ook met themostaat. Zo heb je een hele grote marge wat betreft koeling. Te groot is niet goed, dan duurt het te lang voordat je systeem op druk is.

Ik weet nog niet of rijwind koeling genoeg is, maar de temperatuurmeter zal dat mij wel gaan vertellen. Dus geforceerde koeling kan alsnog. Je ziet het ook heeel weinig, dat zal niet voor niks zijn.

Ik ga er denk ik ook een ignition knop op maken, zo kan ik eerst oliedruk opbouwen zonder dat hij aanslaat. (als hij lang stilgestaan heeft oid)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2007 12:17 #673409 door V300 register

rwdstudent;29271 schreef : Ja, ik heb eigenlijk een redelijk grote oliekoeler gekozen. Precies om die reden ook met themostaat. Zo heb je een hele grote marge wat betreft koeling. Te groot is niet goed, dan duurt het te lang voordat je systeem op druk is.

Ik weet nog niet of rijwind koeling genoeg is, maar de temperatuurmeter zal dat mij wel gaan vertellen. Dus geforceerde koeling kan alsnog. Je ziet het ook heeel weinig, dat zal niet voor niks zijn.

Ik ga er denk ik ook een ignition knop op maken, zo kan ik eerst oliedruk opbouwen zonder dat hij aanslaat. (als hij lang stilgestaan heeft oid)

In principe moet je binnen een seconde genoeg oliedruk hebben. Ook al heeft hij lang stilgestaan. Of hij moet ergens lucht kunnen pakken, maar dan klopt er iets niet lijkt me.
Alleen na een oliewissel en/of oliefilterwissel zul het lang kunnen duren voordat je weer oliedruk hebt.
Is zo'n ding niet uitgerust met 2 oliepompen? 1 voor de circulatie/koeling en 1 voor de smering?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2007 12:25 #673411 door V300 register

Ovlov 3.6L;29393 schreef : In principe moet je binnen een seconde genoeg oliedruk hebben. Ook al heeft hij lang stilgestaan. Of hij moet ergens lucht kunnen pakken, maar dan klopt er iets niet lijkt me.
Alleen na een oliewissel en/of oliefilterwissel zul het lang kunnen duren voordat je weer oliedruk hebt.

Je hebt gelijk. Maar zeker omdat er nu veel meer inhoud op druk gebracht moet worden wil ik gewoon kunnen starten zonder ontsteking. ( Ik kan ook verdelerkabel los gooien. En als er verder met gebruik geen problemen zijn is die knop verder niet nodig.

Is zo'n ding niet uitgerust met 2 oliepompen? 1 voor de circulatie/koeling en 1 voor de smering?

Nee, nooit. Je zet een flens tussen je oliefilter en het blok, zo gaat de olie eerst door de koeling en dan door het filter. Allemaal op druk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 10:45 #673468 door V300 register

rwdstudent;29395 schreef : Je hebt gelijk. Maar zeker omdat er nu veel meer inhoud op druk gebracht moet worden wil ik gewoon kunnen starten zonder ontsteking. ( Ik kan ook verdelerkabel los gooien. En als er verder met gebruik geen problemen zijn is die knop verder niet nodig.

Nee, nooit. Je zet een flens tussen je oliefilter en het blok, zo gaat de olie eerst door de koeling en dan door het filter. Allemaal op druk.

Aha, ik snap 'm.
Die laatste vraag omdat bij wegmotoren weleens gebruik maken van een dubbele pomp. Zodoende.....

Aan de andere kant: je kunt in principe ook een schakeling maken dat je onsteking pas "zijn werk gaat doen" wanneer de olie op druk is.
Oliedrukschakelaar heb je en onstekingsschakelaar heb je dan, dus het moet mogelijk zijn. Voordeel is dat meteen de ontsteking ermee stopt wanneer je oliedruk te laag wordt. Kan je aardig wat revisiekosten besparen.

Ik zie wel een leuke andere functie voor de ignition-button: vlamme uit de uitlaat :D

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2007 11:07 #673473 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 340 Turbo Wolf in schaapskleren
hehe... eerst even de uitlaat vol blazen met benzinedamp, en dan pas vonken bedoel je?
Dan moet je je uitlaat wel van dikwandig materiaal maken...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 11:23 #673475 door V300 register
Maar helaas is de uitlaat dan bij lange na nog niet heet genoeg om de benzine te verbranden zodra er lucht bij komt ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 13:03 #673486 door V300 register

Ovlov 3.6L;29455 schreef : Aha, ik snap 'm.
Die laatste vraag omdat bij wegmotoren weleens gebruik maken van een dubbele pomp. Zodoende.....

Aan de andere kant: je kunt in principe ook een schakeling maken dat je onsteking pas "zijn werk gaat doen" wanneer de olie op druk is.
Oliedrukschakelaar heb je en onstekingsschakelaar heb je dan, dus het moet mogelijk zijn. Voordeel is dat meteen de ontsteking ermee stopt wanneer je oliedruk te laag wordt. Kan je aardig wat revisiekosten besparen.

Ik zie wel een leuke andere functie voor de ignition-button: vlamme uit de uitlaat :D

bij warme/hete motor stationair valt de oliedruk ook wel eens heel ver weg, zou een beetje lullig zijn als ie dan ook meteen afslaat.

ps de dubbele pomp wordt gebruikt voor motoren met 'dry sump' smering. 1 pomp voor hoge druk vanuit oliereservoir via het filter, naar de lagers, en 1 pomp die met lage druk (en hogere capaciteit) de olie uit de 'droge' carterpan terug in het reservoir pompt. voordelen zijn o.a. een compacte bouw en zekerheid van smering in scherpe bochten etc, nadeel is dat het ingewikkelder is en er meer kapot kan gaan.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2007 14:21 #673490 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 340 Turbo Wolf in schaapskleren

antiekeradio;29473 schreef : voordelen zijn o.a. een compacte bouw en zekerheid van smering in scherpe bochten etc, nadeel is dat het ingewikkelder is en er meer kapot kan gaan.

een lager zwaartepunt doordat er geen "diep" carter onder de krukas meer nodig is is ook een belangrijke reden om daarvoor te kiezen. (de compacte bouw dus...)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 14:26 #673491 door V300 register
Zullen we hier het (offtopic) geneuzel maar weer afsluiten?

Om weer even een update te geven, De flenzen zijn bijna af! 2 zijn helemaal klaar. Vanavond krijg ik nog wat freesles van een vriend van me. Kan ik de laatste afmaken.

450 euro in de pocket...

Grtz

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC