Restauratie carburateur B19A motor

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2012 15:56 #902417 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Restauratie carburateur B19A motor
die Solex CISAC wordt je ook niet vrolijk van inderdaad....

een constant-vacu?m carburateur is iets moeilijker te snappen in het begin, maar er zit uiteindelijk veel minder op wat mis kan gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2012 16:44 #902420 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Restauratie carburateur B19A motor
Bedankt voor jullie uitleg! Ik zal misschien eens kijken voor een andere Zenith carburateur. Ik zeg misschien omdat ik wegens
het verbruik op zoek ben naar een andere auto. Dan is een 340 met 1.4 motor of een 360 met injectie. Of wellicht een ander type...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2012 16:52 #902423 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Restauratie carburateur B19A motor

easydriver;196929 schreef : Bedankt voor jullie uitleg! Ik zal misschien eens kijken voor een andere Zenith carburateur. Ik zeg misschien omdat ik wegens
het verbruik op zoek ben naar een andere auto. Dan is een 340 met 1.4 motor of een 360 met injectie. Of wellicht een ander merk...


wat is er mis met de huidige? Co te hoog? Belabberd lopen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2012 16:59 #902425 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Restauratie carburateur B19A motor
Hij loopt belabbert... en metname als hij koud is. Starten is geen probleem, hij slaat meteen aan! Als je de choke induwt tot 1500 toeren, zakt het toerental in en valt hij uit. Dus laat ik hem op 2000 toeren lopen, als het toerental oploopt druk ik de choke steeds iets in. Na 1 minuutje zet ik hem op 1500 toeren, zakt hij weer in het springt weer omhoog naar 1500 toeren. Dit herhaalt zich een tijdje totdat het zich een beetje stabiliseert (ongev. 1 minuut).

Membraam is goed maar er zit wel olie-achtig spul onder op de vlotterkamer. Dat zou het demper olie kunnen zijn wat periodiek bijgevuld wordt.
(na afvegen blijft het droog)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2012 18:24 #902430 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Restauratie carburateur B19A motor
Wat is het CO?
Is het membraam van de luchtdoseringklep nog goed (als die lek is loopt de motor met choke veel te rijk)?
Is de klepspeling in orde?
Is de choke goed afgesteld?
Zijn de contactpuntjes in orde (of heb je al renix?)?

Bovenstaande, met uitzondering van het laatste maar daar heb ik kortgeleden een how-to voor gemaakt, is allemaal te vinden in werkplaatshandboek TP 35135/1, hoofdgroep 2(23), brandstofsysteem 300 1976-19..
Staat in het ledenmenu.

(zie mijn bericht van gisteren in dit topic)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2012 20:24 #902447 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Restauratie carburateur B19A motor
Ja, dat zijn een aantal punten waar ik naar zou kunnen kijken.
Het CO weet ik niet. Met de choke uit kan de motor 3500 toeren lopen: heb dus wel het idee dat hij te rijk staat,
ik zou dat membraam best even kunnen nakijken.
Deze uitvoering heeft nog contactpuntjes, in het voorjaar door mijn collega afgesteld maar zou er nog een blik op kunnen werpen.
De choke staat volgens vraagbaak tegenover merkstreepje afgesteld. Dan loopt de motor 1450 toeren maar die afstelling
zou dus niet kloppen als dat membraam niet in orde is...
Klepspeling, daar heb ik nog niet over nagedacht. Dat is een klus voor een iets doorgewinterde V300 hobbyist denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2012 20:35 #902448 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Restauratie carburateur B19A motor
Bij een warme motor:
Als je gas geeft zakt het toerental altijd even naar de 500 tpm om vervolgens tussen de 900 a 1100 tpm te schommelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2012 20:53 #902452 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Restauratie carburateur B19A motor
hmm, dieselt de motor ook wel eens na?

wat gebeurt er als je de choke uitgetrokken hebt en je een paar keer gasgeeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2012 21:00 #902455 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Restauratie carburateur B19A motor

volvofiel;196964 schreef : hmm, dieselt de motor ook wel eens na?

Ja dat gebeurt soms wel eens. Al is het nadieselen vrij kort.

volvofiel;196964 schreef : wat gebeurt er als je de choke uitgetrokken hebt en je een paar keer gasgeeft?

Bij een koude motor houdt hij in, als je een paar keer gasgeeft loopt het toerental op.
Maar ik denk dat je het met een warme motor bedoelt? Ik zal eens kijken vanavond...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2012 21:49 #902465 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Restauratie carburateur B19A motor

easydriver;196967 schreef : Maar ik denk dat je het met een warme motor bedoelt? Ik zal eens kijken vanavond...

Als je de choke dan iets uittrekt zakt hij niet in. Stationair toerental schommelt dan wel tussen de 900 tpm en 1500 tpm.

Offtopic: Wat loopt die 1400 toch fijn als ik daar weer in rij... :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD