Restauratie carburateur B19A motor
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-03-2012 19:23 #631893
door V300 register
Restauratie carburateur B19A motor is gemaakt door V300 register
We zijn bezig met de restauratie van de Zenith 175 CD. Het vervangen van alle onderdelen gaat nagenoeg probleemloos. Als laatste moet de zitting van de sproeiernaald vervangen worden.
Hoe is deze bevestigd ????? moet deze van de ventury af (foto1) of vanuit de vlotterkamer worden verwijderd (foto 2) Heeft iemand hier ervaring mee.
Hoe is deze bevestigd ????? moet deze van de ventury af (foto1) of vanuit de vlotterkamer worden verwijderd (foto 2) Heeft iemand hier ervaring mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
23-03-2012 19:53 #902324
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Restauratie carburateur B19A motor
de zitting van de sproeiernaald?
In essentie bestaat de carburateur uit twee delen; de naald, die in de dikke zuiger zit en gelift wordt op vacuum, en de sproeierbuis. De naald beweegt heen en weer in de sproeierbuis (gas geven = naald omhoog en sterk vacuum, te horen door gas te geven als het luchtfilterhuis eraf is) waardoor de benzine uit de vlotterkamer gezogen wordt via de sproeierbuis. Er is dus geen sprake van een echte sproeier.
De sproeierbuis is ??n onderdeel die in de carburateur zit geperst. Met speciaal persgereedschap kun je deze eruit draaien en de nieuwe er terug in draaien. Dit gereedschap kun je misschien wel lenen bij de Volvo-dealer, heb ik een poosje terug ook gedaan.
Let erop dat de sproeierbuis van onderaf in de carburateur geperst wordt (dus vanaf de vlotterkamer kant) en op een bepaalde hoogte (ik geloof enkele millimeters onder de brug, staat in de vraagbaak) gesteld moet worden.
Te ver geperst = terugpersen met een ander stuk -wederom speciaal- gereedschap.
Absoluut niet gaan werken met schroevendraaiers, hamers e.d. De sproeieropening komt z??r nauw en elk flintertje of braampje uit/in de opening verstoort de mengselverhouding behoorlijk.
Het is even een precies klusje maar dan heb je ook wat. Zodra je de carburateur op de auto zet moet wel de hoogte van de naald afgesteld worden, want zeer waarschijnlijk zal het co-percentage niet goed zijn. Voor het verstellen van de naald is wederom speciaal gereedschap nodig. Zo'n dingetje heb ik wel, ik weet niet wanneer jullie die carburateur willen monteren maar misschien is de sleuteldag in april een goede gelegenheid? Dan ben ik er ook en dan kan ik mijn afstelsleuteltje meenemen.
Edit: mochten jullie al eerder de carburateur willen monteren, kun je hier zo'n sleuteltje voor de verstelling van de naald kopen
volvoonderdelen.com/240260/Gereedschap/G...ur-B19B21B23-165984/
Let erop dat CO-afstellen niet zomaar "sec" gedaan kan worden. De motor moet eerst warmdraaien, dan het toerental een halve minuut met de hand (dus de gasklep even met de hand openen) -en dus niet met choke- op 1500 tpm houden, dan stationair laten draaien, met een zware schroevendraaier een paar klopjes op de carburateur geven en dan direct afstellen.
Deze circusmethode is bedacht omdat de carburateur ten eerste gekoeld moet worden, ten tweede alle dampen en resten uit het spruitstuk moeten en ten derde om de zuiger goed naar beneden te laten zakken.
CO afstellen op liefst tussen 2 en 3 procent. Stationair toerental moet dan 900 tpm zijn.
Laat je niet voor de gek houden want op het moment dat je de afstelseutel bovenin de carburateur steekt, verhoog je tijdelijk het vacuum in de carburateur en gaat het co-percentage wat omhoog, wordt het mengsel dus wat rijker en gaat de motor mooier/hoger stationair lopen. Zodra je de afstelsleutel eruit haalt "zakt het allemaal weer wat in".
In essentie bestaat de carburateur uit twee delen; de naald, die in de dikke zuiger zit en gelift wordt op vacuum, en de sproeierbuis. De naald beweegt heen en weer in de sproeierbuis (gas geven = naald omhoog en sterk vacuum, te horen door gas te geven als het luchtfilterhuis eraf is) waardoor de benzine uit de vlotterkamer gezogen wordt via de sproeierbuis. Er is dus geen sprake van een echte sproeier.
De sproeierbuis is ??n onderdeel die in de carburateur zit geperst. Met speciaal persgereedschap kun je deze eruit draaien en de nieuwe er terug in draaien. Dit gereedschap kun je misschien wel lenen bij de Volvo-dealer, heb ik een poosje terug ook gedaan.
Let erop dat de sproeierbuis van onderaf in de carburateur geperst wordt (dus vanaf de vlotterkamer kant) en op een bepaalde hoogte (ik geloof enkele millimeters onder de brug, staat in de vraagbaak) gesteld moet worden.
Te ver geperst = terugpersen met een ander stuk -wederom speciaal- gereedschap.
Absoluut niet gaan werken met schroevendraaiers, hamers e.d. De sproeieropening komt z??r nauw en elk flintertje of braampje uit/in de opening verstoort de mengselverhouding behoorlijk.
Het is even een precies klusje maar dan heb je ook wat. Zodra je de carburateur op de auto zet moet wel de hoogte van de naald afgesteld worden, want zeer waarschijnlijk zal het co-percentage niet goed zijn. Voor het verstellen van de naald is wederom speciaal gereedschap nodig. Zo'n dingetje heb ik wel, ik weet niet wanneer jullie die carburateur willen monteren maar misschien is de sleuteldag in april een goede gelegenheid? Dan ben ik er ook en dan kan ik mijn afstelsleuteltje meenemen.
Edit: mochten jullie al eerder de carburateur willen monteren, kun je hier zo'n sleuteltje voor de verstelling van de naald kopen
volvoonderdelen.com/240260/Gereedschap/G...ur-B19B21B23-165984/
Let erop dat CO-afstellen niet zomaar "sec" gedaan kan worden. De motor moet eerst warmdraaien, dan het toerental een halve minuut met de hand (dus de gasklep even met de hand openen) -en dus niet met choke- op 1500 tpm houden, dan stationair laten draaien, met een zware schroevendraaier een paar klopjes op de carburateur geven en dan direct afstellen.
Deze circusmethode is bedacht omdat de carburateur ten eerste gekoeld moet worden, ten tweede alle dampen en resten uit het spruitstuk moeten en ten derde om de zuiger goed naar beneden te laten zakken.
CO afstellen op liefst tussen 2 en 3 procent. Stationair toerental moet dan 900 tpm zijn.
Laat je niet voor de gek houden want op het moment dat je de afstelseutel bovenin de carburateur steekt, verhoog je tijdelijk het vacuum in de carburateur en gaat het co-percentage wat omhoog, wordt het mengsel dus wat rijker en gaat de motor mooier/hoger stationair lopen. Zodra je de afstelsleutel eruit haalt "zakt het allemaal weer wat in".
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-03-2012 20:07 #902325
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Restauratie carburateur B19A motor
Zoals je op foto 1 kunt zien hebben we de membraam en de naald al vervangen is het dan niet mogelijk de nieuwe naald in de oude zetting te plaatsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
23-03-2012 20:29 #902326
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Restauratie carburateur B19A motor
daar zou ik niet op gokken omdat naald en sproeierbuis op elkaar ingesleten zijn.
over het algemeen verslijten deze carburateurs nauwelijks, als het co van de carburateur v??r de revisie goed was, zou ik niet eens beginnen aan het vervangen van de naald en sproeier.
Je kunt beter niet een van de twee vervangen, omdat het slijtagepatroon van het ene deel het slijtageproces van het nieuwe onderdeel versnelt.
maar als het co voor die tijd goed was, zou je ook de oude naald weer kunnen terugzetten.
(Deze carburateurs zijn zo goed als onverwoestbaar, maar mochten ze een keer stuk gaan komt het wel erg nauw met de reparatie en afstelling)
Edit: heb je ook een grote versie van de foto's? Het lijkt erop alsof het chokemechanisme (met daarin het membraam van de luchtdoseringsklep) ontbreekt..?
over het algemeen verslijten deze carburateurs nauwelijks, als het co van de carburateur v??r de revisie goed was, zou ik niet eens beginnen aan het vervangen van de naald en sproeier.
Je kunt beter niet een van de twee vervangen, omdat het slijtagepatroon van het ene deel het slijtageproces van het nieuwe onderdeel versnelt.
maar als het co voor die tijd goed was, zou je ook de oude naald weer kunnen terugzetten.
(Deze carburateurs zijn zo goed als onverwoestbaar, maar mochten ze een keer stuk gaan komt het wel erg nauw met de reparatie en afstelling)
Edit: heb je ook een grote versie van de foto's? Het lijkt erop alsof het chokemechanisme (met daarin het membraam van de luchtdoseringsklep) ontbreekt..?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-03-2012 22:13 #902332
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Restauratie carburateur B19A motor
Geen idee of het co van deze carburateur goed was, we kochten deze inclusief revisieset. Dus misschien wel verstandig een goede volvogarage op te zoeken die de zetting kan verwijderen en monteren. Klopt helemaal dat je een deel mist dat is al voorzien van nieuwe onderdelen en wacht op montage.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
23-03-2012 22:35 #902333
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Restauratie carburateur B19A motor
als jullie nog wat aanvullende documentatie nodig hebben; ik heb een twintigtal paginascans (engelstalig) specifiek over deze carburateur, met daarin informatie over afstelling, revisie, maten/afstanden/afstellingen, "fault tracing" met oorzaken en tips etc.
veel uitgebreider dan de vraagbaak en haynes, komt uit een TP Volvo-werkplaatshandboek voor de 200-serie.
ik kan ze evt. wel doormailen, wellicht hebben jullie er wat aan. De pagina's geven ook inzicht in hoe de carburateur nu eigenlijk werkt.
veel uitgebreider dan de vraagbaak en haynes, komt uit een TP Volvo-werkplaatshandboek voor de 200-serie.
ik kan ze evt. wel doormailen, wellicht hebben jullie er wat aan. De pagina's geven ook inzicht in hoe de carburateur nu eigenlijk werkt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
24-03-2012 10:02 #902342
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Restauratie carburateur B19A motor
o, wacht, ik heb net een nog veel uitgebreidere gevonden in de kast.
Werkplaatshandboek TP 35135/1, hoofdgroep 2(23), brandstofsysteem 300 1976-19..
80 pagina's Nederlandstalig over de Zenith/Stromberg specifiek op de 300-serie. Ik heb even gezocht en deze staat ook in het ledenmenu op de website:
www.volvo300club.nl => ledenmenu => direct naar technische documentatie => werkplaatshandboeken => 8e link geteld vanaf onderaan
Echt een aanvulling als je deze nog niet hebt!
Werkplaatshandboek TP 35135/1, hoofdgroep 2(23), brandstofsysteem 300 1976-19..
80 pagina's Nederlandstalig over de Zenith/Stromberg specifiek op de 300-serie. Ik heb even gezocht en deze staat ook in het ledenmenu op de website:
www.volvo300club.nl => ledenmenu => direct naar technische documentatie => werkplaatshandboeken => 8e link geteld vanaf onderaan
Echt een aanvulling als je deze nog niet hebt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-03-2012 13:46 #902355
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Restauratie carburateur B19A motor
Wederom bedankt J. daar zullen we zeker naar kijken. Het lijkt ons niet verstandig om de carburateur voor de Oostenrijkreis te vervangen te kort dag als er iets niet in orde blijkt te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-03-2012 15:08 #902413
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Restauratie carburateur B19A motor
Kan er ook een Solex 34-34 CISAC carburateur op een B19a geplaatst worden? Volgens de vraabaak zit deze op een B200.
Heeft daar iemand ervaring mee?
Gezien het speciale afstelgereedschap en naar mijn mening complexe afstelmethode van een Zenith 175CD.
Ik heb weleens een Weber 32 DIR (1.4 liter) opgemaakt, dat was een stuk eenvoudiger...
Heeft daar iemand ervaring mee?
Gezien het speciale afstelgereedschap en naar mijn mening complexe afstelmethode van een Zenith 175CD.
Ik heb weleens een Weber 32 DIR (1.4 liter) opgemaakt, dat was een stuk eenvoudiger...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
25-03-2012 15:31 #902415
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Restauratie carburateur B19A motor
een Weber carburateur is naar mijn mening minder eenvoudig uit elkaar te halen en in elkaar te zetten dan een Zenith.
Een Zenith heeft ook eigenlijk maar ??n afstelmogelijkheid en dat is de hoogte van de sproeiernaald. Er zitten schroeven op voor CO en stationair toerental maar die doen echt helemaal niks. Iedereen onderschrijft dat, zelfs de dealers.
Het enige wat wel eens stuk gaat aan die carburateurs is het grote membraam bovenin de deksel. Die vervangen is nog eenvoudiger dan het vervangen van een bougie.
Verder geldt "if it ain't broken, don't fix it" voor de volle 100% voor deze carburateurs.
Een Solex op een B19A plaatsen, buiten het feit of dat kan of niet (volgens mij niet, je zit sowieso al met de aansluiting op het luchtfilterhuis en inlaatspruitstuk), is heiligschennis.
Ik heb in 2009 eens een Zenith gereviseerd, dus alle membramen, sproeierbuis, sproeiernaald etc. en ik weet dat ik dat niet nog een keer ga doen. Je bent zo 100 euro kwijt aan materiaal en voor dat geld heb je ook een goede gebruikte van een 240. Als je er eentje hebt die een versleten naald heeft, heb je gewoon pech. Had ik dat toen maar geweten... had ik al veel eerder aan de carrosserie kunnen beginnen
Een Zenith heeft ook eigenlijk maar ??n afstelmogelijkheid en dat is de hoogte van de sproeiernaald. Er zitten schroeven op voor CO en stationair toerental maar die doen echt helemaal niks. Iedereen onderschrijft dat, zelfs de dealers.
Het enige wat wel eens stuk gaat aan die carburateurs is het grote membraam bovenin de deksel. Die vervangen is nog eenvoudiger dan het vervangen van een bougie.
Verder geldt "if it ain't broken, don't fix it" voor de volle 100% voor deze carburateurs.
Een Solex op een B19A plaatsen, buiten het feit of dat kan of niet (volgens mij niet, je zit sowieso al met de aansluiting op het luchtfilterhuis en inlaatspruitstuk), is heiligschennis.
Ik heb in 2009 eens een Zenith gereviseerd, dus alle membramen, sproeierbuis, sproeiernaald etc. en ik weet dat ik dat niet nog een keer ga doen. Je bent zo 100 euro kwijt aan materiaal en voor dat geld heb je ook een goede gebruikte van een 240. Als je er eentje hebt die een versleten naald heeft, heb je gewoon pech. Had ik dat toen maar geweten... had ik al veel eerder aan de carrosserie kunnen beginnen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets