- Berichten: 7
Voorpijp op subframe
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
www.beslist.nl/products/autos/autos_482568_574300/page_9/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ik heb wat op de foto gezet, maar ik heb geen flauw idee wat het nu eigenlijk is...
Echter uit het antwoord van Fran?ois begrijp ik dat het in dit geval wat lastiger is dan 'gewoon' vulplaatjes te gebruiken, dus ik ga doorzoeken naar een origineel Volvo voorpijp. Hopelijk is het probleem daarna weg.
Edit: dit plaatje staat in het onderdelenboek 1980-1984
als ik dat vergelijk met wat er op die plek op de 345 zit:
zit hier nu zo'n ronde steun (nr. 55) op, of nummer 42? Onderdeelnummer van 42 = 3296249-0, van 55 = 3286524-8.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Een normale harde (niet hydraulische steun) zakt uit naarmate hij ouder wordt (olie op het rubber is erg slecht). Dan is het geen vaste steun meer maar een uitgezakte marshmallow.
1 vinger tussen het subframe en de pijp kan te weinig zijn. Bij gas geven, ontkoppelen en schakelen kantelt het blok. Op dat moment komt er best veel koppel op.
Kijk eens hoeveel de motor beweegt bij gas geven. Zelf eens tegen het blok duwen/eraan trekken helpt ook om in te schatten hoe goed of slecht die steunen zijn (moet je wel beetje sterk zijn).
Als het contact tussen downpipe en subframe veroorzaakt wordt door dit kantelen kun je (mits bevestiging mogelijk) een spanband gebruiken om dit kantelen te voorkomen/verminderen. Die bevestig je op de motor aan bijvoorbeeld een takelpunt/het inlaatspruitstuk. Zou zelf bij een 300 niet zo snel een plek weten in de motorruimte om vervolgens te gebruiken. Misschien om een veerpoottoren heen.
Is het bij deze auto niet mogelijk om te bouwen naar het later type 360 steunen?
De B19E van een kennis had al het nieuwere type steunen.
Je kunt de steunbevestiging nog steeds verhogen. Je moet er alleen rekening mee houden dat je de gaten aan de onderkant van de bevestiging aan chassisbalk (dus de steun, niet de chassisbalk zelf) wat aanpast zodat je de steun xcm/mm omhoog kunt plaatsen. Lijkt toch wel genoeg materiaal te zitten voor 5mm verhoging.
Eigenlijk zou je de motor eens moeten ondersteunen en een rubber loshalen, weten we eindelijk wat er nu precies voor iets onder zit.
PS: op dat plaatje uit het onderdelenboek zie ik 55= nieuwe hydraulische, 42=oude type (zoals in de 345)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Het gaat om mijn 343 en die staat momenteel in de stalling (nog t/m april). Omdat de 345 dezelfde steunen heeft, heb ik die maar even op de foto gezet zodat we een beetje een beeld krijgen waar we het over hebben.
In het topic van Joris' 360 vond ik deze foto, waar de ronde hydraulische "pot" goed op te zien is
Nu weten we dus zeker dat ik nummer 42 heb. Of dat nu massief rubber of hydraulisch is weet ik niet, en de enige manier om daar achter te komen is om 'm eraf te halen.
Omdat de 345 geen last heeft van versleten steunen, laat ik die liever zitten

Ik kom dit voorjaar wel naar een sleuteldag en dan kan iemand met technisch inzicht (TC?) misschien eens uitsluitsel geven over e.e.a.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
bij de B14 heb je soortgelijke rubber blokken aan de achterkant bij het koppelingshuis zitten, die gaan erg lang mee zolang er geen olie op komt. In de daf van mijn vader zitten de originele uit 1969 nog in, zonder problemen.
Kijk dus vooral naar de uitlaat, zeker omdat dit geen Volvo pijp betreft is het niet gek dat eea niet zo mooi past. Vaak kun je eea nog wel 'bijbuigen' maar dan heb je een flinke gasbrander en hulpmiddelen nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
antiekeradio;193462 schreef : joost, jouw auto heeft vaste rubber steunen. Als de vulcanisatie nog goed is, hoef je daar het probleem niet in te zoeken.
bij de B14 heb je soortgelijke rubber blokken aan de achterkant bij het koppelingshuis zitten, die gaan erg lang mee zolang er geen olie op komt. In de daf van mijn vader zitten de originele uit 1969 nog in, zonder problemen.
Kijk dus vooral naar de uitlaat, zeker omdat dit geen Volvo pijp betreft is het niet gek dat eea niet zo mooi past. Vaak kun je eea nog wel 'bijbuigen' maar dan heb je een flinke gasbrander en hulpmiddelen nodig.
Ah, bedankt voor je antwoord Wouter!
Als iets opengewerkt voor me ligt kan ik best begrijpen hoe het werkt, maar zo ingebouwd half zichtbaar in de auto weet ik echt niet waar ik over praat. Dank dat je even "uitsluitsel" gegeven hebt

Ik ben inmiddels druk zoekende naar een originele voorpijp. Gelukkig heb ik nog een maand of 2, 3 voor de koppeling vervangen wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Bart Manders;193512 schreef : Je hebt alles er nieuw onder gezet zeg je toch he.Misschien is het een idee om de de bevestigingen van de downpipe ,dus aan het spruitstuk,de pijp onder de auto en de steun aan het koppelingshuis een paar slagen los te draaien.Je zou dan de down pipe enigszins moeten kunnen verdraaien.Kan net genoeg zijn zodat ie niet meer op de balk komt
de pijp zit muurvast in deze positie

Hij kwam met moeite over het derde tapeind heen, hij liep toen al klem tegen het subframe. Daar dacht ik toen helemaal niet bij na, met wat aanmoediging paste het ook.
Nu achteraf zijn dat allemaal "ervaringen" die het verhaal van Wouter bevestigen. Ik ben dan ook blij dat het aan de uitlaat ligt en niet aan de motorsteun.
De motor ligt ook heel stabiel! Kantelt nauwelijks. Is bij de 345 ook zo. Ik kan me nog herinneren dat de B14 in mijn vorige 343 veel meer bewoog als je gas gaf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.