Voorpijp op subframe

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2012 14:18 #631768 door 16673-dummy
Voorpijp op subframe is gemaakt door 16673-dummy
Mijn 343 had een uitlaat die in verregaande staat van ontbinding verkeerde. Ik heb de zaak van voor tot achter vernieuwd en heb toen o.a. dus een nieuwe voorpijp gemonteerd. Dit is er een van een aftermarket merk, ik geloof Bosal of Walker. De uitlaat is sindsdien weer prima stil, maar bij inveren en (scherpe) bochten naar links dreunt de voorpijp op het subframe.
Ik heb daarop een advertentie geplaatst voor een voorpijp die origineel-Volvo-B19A is, omdat ik met de oude (roestige) voorpijp nergens last van had. Mijn plan was om bij het vervangen van de koppeling de voorpijp te wisselen voor zo'n NOS-exemplaar. Nu vertelde Bart M. me per mail (Bart, nog bedankt daarvoor!) dat het ook de motorsteun kan zijn die versleten is.

Ik vroeg me af wat nu verstandig is; doorzoeken naar een origineel Volvo pijp en die monteren en hopen dat het probleem (voorlopig) opgelost is, of de motorsteun vervangen?
Indien dat laatste een betere optie is, zijn er adressen die nieuwe motorsteunen hebben? Er staan vele berichten op dit forum over de hydraulische steunen, maar mijn 343 uit 'het tijdperk bloemetjesgordijn' heeft nog massief rubberen steunen.
Hoeveel werk is het om die steunen te vervangen?

Alvast dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-01-2012 14:33 #898780 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorpijp op subframe
Steun vervangen kan volgens mij door de motor iets op te krikken. Probeer het anders door er een paar plaatjes tussen te stoppen, zodat de motor een fractie hoger komt te liggen. Nieuwe motorsteunen kan je vergeten, maar wie weet zijn ze op termijn weer verkrijgbaar (BBB???)

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
24-01-2012 14:58 #898783 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Voorpijp op subframe
JL, het gaat hier dus niet om de bekende hydraulische steun.. ik vraag me dus ook af in hoevere deze rubbere steun kan uitrekken, dusdnig ver dat he pijp ook hier op het subframe begint te trillen. Vind het daarnaast wel erg toevallig dat het probleem zich na het vervangen van de voorpijp pas voordoet. Maar met een paar plaatjes ophogen kan wel werken. Dit zou ik dus eerst proberen, aangezien dat het simpelste is.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2012 15:10 #898784 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Voorpijp op subframe

v0lv0freak;193141 schreef : Vind het daarnaast wel erg toevallig dat het probleem zich na het vervangen van de voorpijp pas voordoet.

dat vind ik dus ook! Voor die pijp vervangen is, heb ik er zeker 300 km mee gereden. De auto stond bij Roosendaal (N-B) in de buurt, dus om de auto thuis voor de deur te krijgen was al bijna 200 km. Ik heb toen echt nergens last van gehad.

Op het forum staan verschillende verhalen over eventueel verschillende steunen, dus ik ben naar de 345 (modeljaar 1981, B19A) gelopen en heb wat foto's gemaakt. De steunen van die auto zijn prima in orde; ik kan mijn vinger ruim tussen de voorpijp en het subframe krijgen.

Bestuurderszijde:

Passagierszijde:

Zijn dit nu dezelfde steunen als de 360's met Renix ontsteking/van NA modeljaar 1983?

De reden dat ik dit topic nu al start, is dat in mei de 343 uit de stalling komt en dan wordt de koppeling vervangen. Omdat dan de hele uitlaat onder de auto vandaan moet, is het geen extra moeite om een andere voorpijp te monteren. Echter die pijpen liggen niet voor het oprapen, dus als een andere pijp de beste oplossing zou zijn, heb ik nog even de tijd om er eentje te vinden...

Overigens ben ik van plan om met die 343 komende zomervakantie naar Zuid-Duitsland te gaan (kan ik dat ding mooi even uitproberen), dus het is wenselijk om dan met een "vrij hangende" motor rond te rijden...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-01-2012 22:32 #898815 door V300 register
Plaatjes dr tussen leggen........ Dan komt het blok nog verder naar beneden.het blok hangt namelijk aan de steun. Dit zou wel kunnen als het blok op de steun zou staan zoals bij de voorste motorstenen van 'n 1400

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2012 22:48 #898821 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Voorpijp op subframe
plaatjes horen dan ook tussen motorsteun-steun en chassisbalk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-01-2012 23:05 #898823 door V300 register
Ik vrees dat dit bij deze steunen niet gaat lukken.
Er zitten namelijk geen slobgaten in de onderste bevestigingspunten.
En er zit waarschijnlijk ook te weinig materiaal rond het gat om er een
slobgat van te maken. Dit probleem ondervond ik ook al bij een 86'er.
Kun je het hele zaakje vervangen door iets van na 1986?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2012 00:00 #898836 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Voorpijp op subframe

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2012 00:00 #898837 door E. van Oostveen

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2012 00:02 #898838 door E. van Oostveen

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC