- Berichten: 4
Tapeind inlaatspruitstuk
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Net even een proefrit gemaakt. Als de motor nog echt helemaal koud is, sputtert de motor verschrikkelijk bij optrekken. Vanaf 2000 tpm scheurt 'ie er vandoor. Echter, zodra de choke een stukje terugkan en het blok al heel iets begint opt e warmen, is er niets meer aan de hand. Als ie warm is trekt de auto heel behoorlijk!
Ik zie ook geen tekenen van rijk lopen; geen klappen in de uitlaat bij gas los, geen zwarte rook bij gas geven en de motor trekt heel gelijkmatig.
Ik schroef dus het stationair toerental iets op, en daarna ga ik de klepspeling meten. Volgens mij schiet ik daar meer mee op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Na een minuutje of 5 - 10 is er niks meer aan de hand, en rijdt het ding als een tiet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Maar er zijn nog meer vorderingen!
Het bleek dat de slang van de vacuumvervroeger bijna afgescheurd was. Ik heb deze vervangen door benzineslang (niet met zo'n weefpatroon, het ziet er heel normaal uit en kon ook als vacuumslang gebruikt worden, zei de automaterialenman).
Onder 2000 tpm liep hij toen rustiger/stiller, maar als ik 30 in de 3 reed (1400 tpm) bokte de auto verschrikkelijk. Olie in de carburateur is op niveau.
Ik heb het verhoogd stationair toerental iets bijgesteld, aangrijppunt van de gasklep bijgesteld, en...
De motor liep stationair (warm) nog maar 400 tpm, en hield in onderin de toeren. Daarbij komt nog bokken op constante snelheid.
Ik heb via de regelschroef voor het stationair toerental geprobeerd het zaakje iets sneller te laten draaien, maar die schroef deed helemaal niks meer.
Daarna draaide ik de dop van de carburateur en drukte hem direct weer terug; tijdens het indrukken ging de motor veel beter lopen! Een testje die ik al eens van een oude Volvo-man heb gehoord. Ik heb toen dus maar met zo'n afstelsleuteltje de sproeiernaaldhoogte aangepast, want uiteraard deed de CO-stelschroef ook niks (zoals alle Zeniths op alle Volvo's). Ik heb het sleuteltje een halve slag met-de-klok-mee gedraaid. De motor loopt nu waarschijnlijk rijker (?), maar wel veel beter! 800 tpm stationair, blok schudt nog heel iets maar da's nauwelijks te merken. Echt heel netjes. De motor trekt beter (uiteraard), houdt niet meer in en bokt ook niet meer met constante snelheid.
Ik zie geen zwarte rook uit de uitlaat, ruik ook geen overmatige benzinedampen o.i.d. en de motor dieselt niet na. Volgens mij staat hij dus niet t? rijk.
Afijn, ik kijk het voorlopig even aan en hou het verbruik in de gaten. Mijn vrije zaterdag is weer lekker verknoeid :crazy1:
Wat een soapserie toch weer :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Misschien dat de TC'ers me nog verbeteren/aanvullen maar de eigenschappen van zo'n benzine slang zorgen ervoor dat er toch weer lekken gaan ontstaan.
Dit hebben we bij een auto op de sleuteldag in Enschede ook mogen ervaren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Maar misschien heb ik het wel verkeerd.
Foto van de oude slang met een grote scheur (rood omcirkeld)
de nieuwe slang
Wel of niet geschikt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
maar meestal zeg ik wapening = geen vacu?mslang
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Siliconen_vacu?m_slang
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
@ Wouter B: het was zaterdagmiddag, zaak ging bijna dicht en ze hadden niets anders op voorraad, terwijl ik de slang die middag nog wilde vervangen. Bovendien kreeg ik 1,5 m voor de prijs van 1m (laatste stukje van de rol), dus dat zou betekenen dat ik gelijk de benzineslangen kan vervangen (als het de goede maat is tenminste).
Maar het motortje (nouja, "-tje" :halo:) loopt weer prima! Afgelopen week al weer 2 keer mee naar het station gereden (en 's avonds weer terug) vanwege de harde regen. Scheelt me in totaal deze week al 80 minuten natregenen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;190313 schreef : Afgelopen week al weer 2 keer mee naar het station gereden (en 's avonds weer terug) vanwege de harde regen. Scheelt me in totaal deze week al 80 minuten natregenen
Misschien moet je wat harder fietsen? Ik doe dezelfde afstand in 13 minuten enkele reis :yeah: en nee, dan kom ik niet uitgeput en bezweet aan

Maar wellicht is dat iets teveel offtopic.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.