Tapeind inlaatspruitstuk

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 11:43 #893309 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Tapeind inlaatspruitstuk
Er is ook zoveel aan zo'n blok af te stellen :crazy1:
Net even een proefrit gemaakt. Als de motor nog echt helemaal koud is, sputtert de motor verschrikkelijk bij optrekken. Vanaf 2000 tpm scheurt 'ie er vandoor. Echter, zodra de choke een stukje terugkan en het blok al heel iets begint opt e warmen, is er niets meer aan de hand. Als ie warm is trekt de auto heel behoorlijk!
Ik zie ook geen tekenen van rijk lopen; geen klappen in de uitlaat bij gas los, geen zwarte rook bij gas geven en de motor trekt heel gelijkmatig.
Ik schroef dus het stationair toerental iets op, en daarna ga ik de klepspeling meten. Volgens mij schiet ik daar meer mee op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2011 16:25 #893317 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tapeind inlaatspruitstuk
Volgens mij is dat best normaal. Mijn motor sputtert ook best tegen als hij ijskoud is. Kwestie van rustig warmrijden en weten hoe je met de koppeling om moet gaan.

Na een minuutje of 5 - 10 is er niks meer aan de hand, en rijdt het ding als een tiet

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 17:31 #893318 door 16673-dummy
Ja, m'n 345 heeft daar dus helemaal geen last van! Afijn, daar kon ik ook wel mee leven. Alleen dat bokken op constante snelheid, da's vervelend.

Maar er zijn nog meer vorderingen!

Het bleek dat de slang van de vacuumvervroeger bijna afgescheurd was. Ik heb deze vervangen door benzineslang (niet met zo'n weefpatroon, het ziet er heel normaal uit en kon ook als vacuumslang gebruikt worden, zei de automaterialenman).
Onder 2000 tpm liep hij toen rustiger/stiller, maar als ik 30 in de 3 reed (1400 tpm) bokte de auto verschrikkelijk. Olie in de carburateur is op niveau.
Ik heb het verhoogd stationair toerental iets bijgesteld, aangrijppunt van de gasklep bijgesteld, en...
De motor liep stationair (warm) nog maar 400 tpm, en hield in onderin de toeren. Daarbij komt nog bokken op constante snelheid.
Ik heb via de regelschroef voor het stationair toerental geprobeerd het zaakje iets sneller te laten draaien, maar die schroef deed helemaal niks meer.

Daarna draaide ik de dop van de carburateur en drukte hem direct weer terug; tijdens het indrukken ging de motor veel beter lopen! Een testje die ik al eens van een oude Volvo-man heb gehoord. Ik heb toen dus maar met zo'n afstelsleuteltje de sproeiernaaldhoogte aangepast, want uiteraard deed de CO-stelschroef ook niks (zoals alle Zeniths op alle Volvo's). Ik heb het sleuteltje een halve slag met-de-klok-mee gedraaid. De motor loopt nu waarschijnlijk rijker (?), maar wel veel beter! 800 tpm stationair, blok schudt nog heel iets maar da's nauwelijks te merken. Echt heel netjes. De motor trekt beter (uiteraard), houdt niet meer in en bokt ook niet meer met constante snelheid.
Ik zie geen zwarte rook uit de uitlaat, ruik ook geen overmatige benzinedampen o.i.d. en de motor dieselt niet na. Volgens mij staat hij dus niet t? rijk.

Afijn, ik kijk het voorlopig even aan en hou het verbruik in de gaten. Mijn vrije zaterdag is weer lekker verknoeid :crazy1:

Wat een soapserie toch weer :humor:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2011 16:31 #893360 door V300 register
Binnenkort gaan we samen kleppen stellen, dan zal ie wel weer optimaal lopen! Goed bezig Joost.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-12-2011 12:42 #893401 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Tapeind inlaatspruitstuk
Benzine slang als vacu?m slang is een slecht idee Joost, kun je toch beter op zoek gaan naar een stukje echte vacu?m slang.

Misschien dat de TC'ers me nog verbeteren/aanvullen maar de eigenschappen van zo'n benzine slang zorgen ervoor dat er toch weer lekken gaan ontstaan.

Dit hebben we bij een auto op de sleuteldag in Enschede ook mogen ervaren.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2011 19:24 #893415 door 16673-dummy
Bedankt voor de tip Wouter, maar dit is geen 'gewone' benzineslang. Mij leek het iig geen probleem om deze slang te gebruiken. Het sluit ook lekker strak aan allemaal.
Maar misschien heb ik het wel verkeerd.

Foto van de oude slang met een grote scheur (rood omcirkeld)

de nieuwe slang

Wel of niet geschikt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2011 00:21 #893606 door V300 register
ik heb onlangs begrepen dat deze slang vanwege de grote dikte van het gedeelte binnen de bewapening W?L geschikt is voor vacu?m.

maar meestal zeg ik wapening = geen vacu?mslang

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-12-2011 16:05 #893654 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Tapeind inlaatspruitstuk
Dat scheelt dan Joost, kan je het in ieder geval met een gerust hart laten zitten al ga ik wel met mijn naamgenoot mee, komend voorjaar wil ik ook de vacu?mslangen gaan vervangen, die bestel ik dan op een website (siliconenslangetjes)

Siliconen_vacu?m_slang

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 17:20 #893660 door 16673-dummy
Bedankt nog voor de antwoorden heren!

@ Wouter B: het was zaterdagmiddag, zaak ging bijna dicht en ze hadden niets anders op voorraad, terwijl ik de slang die middag nog wilde vervangen. Bovendien kreeg ik 1,5 m voor de prijs van 1m (laatste stukje van de rol), dus dat zou betekenen dat ik gelijk de benzineslangen kan vervangen (als het de goede maat is tenminste).

Maar het motortje (nouja, "-tje" :halo:) loopt weer prima! Afgelopen week al weer 2 keer mee naar het station gereden (en 's avonds weer terug) vanwege de harde regen. Scheelt me in totaal deze week al 80 minuten natregenen :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2011 22:20 #893674 door V300 register

volvofiel;190313 schreef : Afgelopen week al weer 2 keer mee naar het station gereden (en 's avonds weer terug) vanwege de harde regen. Scheelt me in totaal deze week al 80 minuten natregenen :D

Misschien moet je wat harder fietsen? Ik doe dezelfde afstand in 13 minuten enkele reis :yeah: en nee, dan kom ik niet uitgeput en bezweet aan ;)

Maar wellicht is dat iets teveel offtopic.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC