Tapeind inlaatspruitstuk
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nu het nog niet afgebroken is kun je het beste het spruitstuk rondom het draadeind even gloeiend heet stoken en dan het spruitstuk wat proberen te bewegen (draaien rond het tapeind), dan schiet het zooitje vanzelf los.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Als er hier een techneut is die me er mee kan helpen zou dat geweldig zijn, ik kan alleen nergens heen met de auto (de pakkingstukken vielen eruit dus dat is niets meer).
Mocht zich er niemand aan willen wagen breng ik het ding komende week naar de garage, waarschijnlijk zal die het draadeind afzagen en uitboren. ? la, het zij zo.
Normaal gesproken krijgen m'n pa en ik alles los (van krukaspoelies tot stuurkogels en van aandrijfassen tot scharnierpennen), maar deze is echt eigenwijs!
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
-
Door de snelle verhitting, en weer afkoelen wil de oxidatie tussen tapeind en cylinderkop verzwakken .
Heb hiermee vaak succes bij afgebroken boutjes van de waterpomp van B14 motoren . je kunt het proces enkele malen herhalen, tot het tapeind "op" is
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik zal mijn vader hiervoor nog eens aankijken

Hoe ze dit spruitstuk er in 1980 op hebben gekregen... volgens mijn naam zou ik het zelf moeten weten maar ook ik vraag het me af.
Het zou zo'n simpel klusje moeten zijn, die pakking vervangen. Maarja, dat zeggen ze ook van het verwisselen van een distributieriem en vervangen van de condensator :humor:
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De 343 werd zowaar thuisgebracht (wat een service). Het tapeind bleek vastgecorrodeerd wegens koelvloeistoflekkage (minimaal) van het kanaaltje dat direct onder dat tapeind zat. Met wat wrikken, stoken, plukken en prutsen was het ding dan toch eindelijk losgekomen.
Ik had de nieuwe pakking al in de auto gelegd, en die heeft de monteur netjes gemonteerd nadat hij de pasvlakken goed had schoongemaakt. Het is dus helemaal klaar

De auto houdt niet meer in/bokt niet meer bij lage toerentallen. Wel viel me op dat het stationair toerental ineens nog maar 500 tpm is en dat dat komt omdat de gasklep veel te ver dichtgaat. Als je namelijk gas gaat geven terwijl de motor stationair draait, lukt dat niet (je moet eerst hard op het pedaal trappen om de gasklep te openen, die vastkleeft).
Ik denk dat het probleem opgelost is als ik de gasklep een fractie verder open schroef. Als ik de motor uitzet en direct erna de choke een stukje uittrek (= gasklep openen), heb ik bij de eerstvolgende start geen problemen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Choke volledig uit en dan slaat de motor aarzelend aan en blijft op 400 tpm lopen (maar w?l op alle 4 de cilinders). Vervolgens gaf ik een paar seconden iets gas en daarna bleef de motor op 1100 tpm lopen. Dat is natuurlijk veel te laag, want ik had de choke helemaal uitgetrokken. Als ik dat met mijn 345 doe loopt die 2500 tpm.
Kan het zijn dat de motor afgesteld is op het vacuumlek, zodat de nu "lekvrije" motor nu veel te arm loopt?
Edit: ik heb inmiddels Greenbook TP11740 gedownload, morgen maar weer eens een dag aan het ding besteden. Hopelijk is dat de laatste dag, anders koop ik wel een 740 (die doen het tenminste altijd).
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;189911 schreef : ... anders koop ik wel een 740 (die doen het tenminste altijd).
Want die hebben zo'n geweldige CISAC carburateur? :no_comment:
- V300 register
- Verbannen
-
dus eerst even het toerental corrigeren, dan mengsel instellen en als het toerental daarbij verloopt, weer opnieuw corrigeren.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
antiekeradio;189931 schreef : hij loopt nu waarschijnlijk veel te rijk en met wat te weinig lucht, Joost.
dus eerst even het toerental corrigeren, dan mengsel instellen en als het toerental daarbij verloopt, weer opnieuw corrigeren.
top Wouter, bedankt

Ik ga hem zo even warmrijden (als 'ie start), dan stationair toerental wat verhogen en dan langs de garage voor een CO-check.