Tapeind inlaatspruitstuk

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2011 15:43 #631617 door 16673-dummy
Tapeind inlaatspruitstuk is gemaakt door 16673-dummy
Vanmiddag dacht ik "even' de pakking tussen inlaatspruitstuk en cilinderkop van m'n 343 B19A te vervangen, maar zoals altijd zit het weer tegen.
De moeren die het inlaatspruitstuk op z'n plek houden gingen vlotjes los en in het spruitstuk zelf kwam ook al gauw beweging, maar hij wil er niet af.
Probleem: als je naast de auto staat (bestuurderskant) en naar het blok kijkt, zit het meest rechter tapeind muurvast in het spruitstuk. Bij alle andere tapeinden is de diameter van het gat in het spruitstuk iets groter dan de diameter van het tapeind, zodat je het spruitstuk vlotjes kunt verwijderen. Maar die rechtse sluit dus veel te strak aan, waardoor het spruitstuk daarop blijft hangen en niet te verwijderen is.

Hoe los ik dit op? Kan ik het tapeind er gewoon uitdraaien dmv 2 moertjes, zodat ik het spruitstuk er inclusief tapeind af kan halen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-12-2011 19:05 #892900 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tapeind inlaatspruitstuk
Als het ding echt muurvast zit zul je met 2 moeren waarschijnlijk alleen het tapeind maar breken.

Nu het nog niet afgebroken is kun je het beste het spruitstuk rondom het draadeind even gloeiend heet stoken en dan het spruitstuk wat proberen te bewegen (draaien rond het tapeind), dan schiet het zooitje vanzelf los.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2011 11:30 #892919 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Tapeind inlaatspruitstuk
Nou Jos, we hebben van alles geprobeerd: van heetstoken tot een liter WD40 en van onder spanning zetten tot laten schrikken. We zijn nu 2 uur verder en er zit nog altijd geen enkele beweging in. Het kreng zit echt muur- en muurvast.

Als er hier een techneut is die me er mee kan helpen zou dat geweldig zijn, ik kan alleen nergens heen met de auto (de pakkingstukken vielen eruit dus dat is niets meer).

Mocht zich er niemand aan willen wagen breng ik het ding komende week naar de garage, waarschijnlijk zal die het draadeind afzagen en uitboren. ? la, het zij zo.
Normaal gesproken krijgen m'n pa en ik alles los (van krukaspoelies tot stuurkogels en van aandrijfassen tot scharnierpennen), maar deze is echt eigenwijs!

• Laszlo Mogyorossy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2011 14:51 #892933 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Tapeind inlaatspruitstuk
Wat je nog zou kunnen proberen, voordat je naar de garage vlucht, is een 2 mm grotere moer (dus als het nu M6 is, M8) elektrisch stevig op het tapeind vastlassen.
Door de snelle verhitting, en weer afkoelen wil de oxidatie tussen tapeind en cylinderkop verzwakken .
Heb hiermee vaak succes bij afgebroken boutjes van de waterpomp van B14 motoren . je kunt het proces enkele malen herhalen, tot het tapeind "op" is

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2011 15:42 #892934 door 16673-dummy
Bedankt voor de tip!
Ik zal mijn vader hiervoor nog eens aankijken :)

Hoe ze dit spruitstuk er in 1980 op hebben gekregen... volgens mijn naam zou ik het zelf moeten weten maar ook ik vraag het me af.

Het zou zo'n simpel klusje moeten zijn, die pakking vervangen. Maarja, dat zeggen ze ook van het verwisselen van een distributieriem en vervangen van de condensator :humor:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2011 18:08 #893182 door 16673-dummy
Hij is terug!
De 343 werd zowaar thuisgebracht (wat een service). Het tapeind bleek vastgecorrodeerd wegens koelvloeistoflekkage (minimaal) van het kanaaltje dat direct onder dat tapeind zat. Met wat wrikken, stoken, plukken en prutsen was het ding dan toch eindelijk losgekomen.
Ik had de nieuwe pakking al in de auto gelegd, en die heeft de monteur netjes gemonteerd nadat hij de pasvlakken goed had schoongemaakt. Het is dus helemaal klaar :)

De auto houdt niet meer in/bokt niet meer bij lage toerentallen. Wel viel me op dat het stationair toerental ineens nog maar 500 tpm is en dat dat komt omdat de gasklep veel te ver dichtgaat. Als je namelijk gas gaat geven terwijl de motor stationair draait, lukt dat niet (je moet eerst hard op het pedaal trappen om de gasklep te openen, die vastkleeft).
Ik denk dat het probleem opgelost is als ik de gasklep een fractie verder open schroef. Als ik de motor uitzet en direct erna de choke een stukje uittrek (= gasklep openen), heb ik bij de eerstvolgende start geen problemen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2011 21:19 #893277 door 16673-dummy
Hmm, de koude start is nu (na de reparatie) wel heel vreemd!
Choke volledig uit en dan slaat de motor aarzelend aan en blijft op 400 tpm lopen (maar w?l op alle 4 de cilinders). Vervolgens gaf ik een paar seconden iets gas en daarna bleef de motor op 1100 tpm lopen. Dat is natuurlijk veel te laag, want ik had de choke helemaal uitgetrokken. Als ik dat met mijn 345 doe loopt die 2500 tpm.

Kan het zijn dat de motor afgesteld is op het vacuumlek, zodat de nu "lekvrije" motor nu veel te arm loopt?

Edit: ik heb inmiddels Greenbook TP11740 gedownload, morgen maar weer eens een dag aan het ding besteden. Hopelijk is dat de laatste dag, anders koop ik wel een 740 (die doen het tenminste altijd).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2011 23:15 #893291 door V300 register

volvofiel;189911 schreef : ... anders koop ik wel een 740 (die doen het tenminste altijd).

Want die hebben zo'n geweldige CISAC carburateur? :no_comment:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2011 23:58 #893297 door V300 register
hij loopt nu waarschijnlijk veel te rijk en met wat te weinig lucht, Joost.

dus eerst even het toerental corrigeren, dan mengsel instellen en als het toerental daarbij verloopt, weer opnieuw corrigeren.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 10:03 #893304 door 16673-dummy

antiekeradio;189931 schreef : hij loopt nu waarschijnlijk veel te rijk en met wat te weinig lucht, Joost.

dus eerst even het toerental corrigeren, dan mengsel instellen en als het toerental daarbij verloopt, weer opnieuw corrigeren.

top Wouter, bedankt :)
Ik ga hem zo even warmrijden (als 'ie start), dan stationair toerental wat verhogen en dan langs de garage voor een CO-check.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC