Krukas blokkeren

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2011 11:27 #867909 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Krukas blokkeren
Nou... ik krijg het wel een beetje benauwd nu :(

Gisteravond sloeg 'ie mooi aan, zoals normaal eigenlijk.
Maar nu... het lijkt wel alsof de ontsteking niet goed staat ofzo.

En dat terwijl ik gisteren 3x gecheckt heb of alle merktekens goed stonden, en dat was dus ook echt het geval. Ik hoor nu afwisselend wel en niet een lager mee rollen/gillen.
De motor is natuurlijk koud, als er straks weer een back-up hier is ga ik eerst maar eens een rondje rijden maar ik vrees dat er toch iets niet goed is :crazy1:

Kan het zijn dat de oude riem een tandje versprongen is, waardoor de motor verkeerd "goed" is afgesteld, en nu de riem er w?l goed op ligt, de zaak niet meer op tijd staat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2011 13:05 #867914 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krukas blokkeren
Hoe zit het met de spanrol?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2011 13:09 #867915 door 16673-dummy
Die spanrol is 2 jaar geleden vervangen, de kilometerstand was toen 108.000 en is nu zo'n 121.000.
Die heb ik dus ook niet vervangen. Wel getest; je hoort de lagers niet als je 'm "rolt".

Als er straks weer iemand thuis is die me kan afslepen indien nodig, maak ik een testrit en kijk ik hoe 'ie zich gedraagt als hij warm wordt.

Het starten gisteravond ging namelijk perfect, gewoon zoals ik gewend ben. Het enige wat ik daarna gedaan heb, is de fan monteren, krukaspoelie "af"monteren, v-snaren monteren en de spanrol nog eens gelost en weer vast gedraaid om de riemspanning nog eens op orde te brengen.

Hij start koud wel vaker wat lomp en stoterig, dus misschien is er niets aan de hand en maak ik een storm in een glas water. We zullen vanmiddag zien. Het viel me alleen op dat het ding ineens terugliep naar 750 tpm na 3 meter achteruitrijden (dat is nog nooit gebeurd, hij had er ook moeite mee om te blijven lopen, ging een beetje kiele-kiele), en na wat gas stotend 1500 tpm liep.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2011 13:33 #867918 door 16673-dummy
Nou, het apparaat loopt prima en de klus is gelukt, maar volgens mij heeft het volgende probleem zich aangediend :wtf2:

De eerste kilometer was duidelijk een schurend geluid te horen, afkomstig van de koppeling/aandrijfas volgens mij. Na de koppeling wat sneller op te hebben laten komen/te laten hebben opkomen/etc. (moeilijk) was dat geluid ineens volledig weg.
Laag in de toeren echter, rammelt de aandrijfas als een gek. Stationair rammelt het ook als een gek, koppeling ingetrapt of niet maakt geen verschil. De pook schudt ook lekker heen en weer, maar de motor ligt volledig rustig te snorren..?
Met wat gas geven (1000 tpm of hoger) is de rammel weg.

Waar mag ik dit nu weer in zoeken? Drukgroep stuk? Aandrijfas die het hemelse licht begint te zien? Schakelstang kaduuk? Schakelen gaat nog prima, ik merk qua rijden eigenlijk niets vergeleken met voorheen, sterker nog de motor lijkt stiller/rustiger maak dat kan ook aan het weer liggen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2011 14:47 #867924 door 16673-dummy
En n?g een post er achteraan. Na nog een stukje gereden te hebben blijkt dat de motor gewoon van z'n afstelling af is. Onder de 1250 tpm trekt 'ie niet zo goed als voorheen (vanaf 1250 tpm ineens wel weer als een lier, zoals vanouds) en m'n vader zei dat 'ie zwarte rook zag toen ik wat choke gebruikte.
Stationair warm is iets te laag, waardoor de uitlaat meerammelt.

Oftewel; ik sloeg het boekje nog eens open en jawel, daarin staat dat na een d-riem wissel het stationair toerental en het CO opnieuw afgesteld moet worden :humor:
Denk je dat gehad te hebben... :D

Afijn, maandag dus maar even naar de garage, ik heb inmiddels ruime ervaring met stationair/co afstellen dus dat moet lukken. Gelijk maar een APK'tje erbij.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC