Krukas blokkeren
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2011 15:01 #631037
door 16673-dummy
Krukas blokkeren is gemaakt door 16673-dummy
Om het how-to topic van Laurens (d-riem 2-liter) niet verder te vervuilen, maar even een nieuw topic.
Inmiddels heb ik de distributieriem van m'n B19A verwijderd. Nu moet de krukaspoelie eraf. Ik heb het volgende geprobeerd; hard de rem ingetrapt houden, handrem erop, in de versnelling.
Echter kon ik de krukaspoelie (de bout ervan) erg makkelijk draaien, zonder dat de bout los ging.
Naar mijn idee bestaat de poelie uit drie delen: het voorste deel is de schijf waar de v-snaren overheen liggen en -draaien. Het tweede deel zit tussen die schijf en het tandwiel. Dan is er nog het tandwiel (of zit het tweede deel vast aan het tandwiel?). Die riem kan iig niet van de poelie afgehaald worden omdat de ruimte tussen de poelie en de beschermrand te klein is om er een riem doorheen te leiden. Ook zie ik (nog) geen merktekens.
Hoe haal ik die poelie er nu af? Ik wil de keerring vervangen maar daar kan ik nu (nog) niet bij.
Inmiddels heb ik de distributieriem van m'n B19A verwijderd. Nu moet de krukaspoelie eraf. Ik heb het volgende geprobeerd; hard de rem ingetrapt houden, handrem erop, in de versnelling.
Echter kon ik de krukaspoelie (de bout ervan) erg makkelijk draaien, zonder dat de bout los ging.
Naar mijn idee bestaat de poelie uit drie delen: het voorste deel is de schijf waar de v-snaren overheen liggen en -draaien. Het tweede deel zit tussen die schijf en het tandwiel. Dan is er nog het tandwiel (of zit het tweede deel vast aan het tandwiel?). Die riem kan iig niet van de poelie afgehaald worden omdat de ruimte tussen de poelie en de beschermrand te klein is om er een riem doorheen te leiden. Ook zie ik (nog) geen merktekens.
Hoe haal ik die poelie er nu af? Ik wil de keerring vervangen maar daar kan ik nu (nog) niet bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2011 15:48 #867591
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Krukas blokkeren
Even wat foto's. Ik heb de handleiding van Laurens en Timen Smit bekeken, net als het filmpje van die Engelse 360's, maar ik heb een andere poelie.
De poelie
de boutjes los
en eraf
Je kunt nog n?t zien dat het tandwiel daar onder zit.
dit is de hulpas, je kunt de lekkende (oranje) keerring al zien
die engelsman kon iets blokkeren in het koppelingshuis, maar ik kan dat blijkbaar niet want er zit geen gat
Wie o wie helpt?
Jeroen v.B.: weet jij nog hoe we dat toen in Oosterhout hebben gedaan?
De poelie
de boutjes los
en eraf
Je kunt nog n?t zien dat het tandwiel daar onder zit.
dit is de hulpas, je kunt de lekkende (oranje) keerring al zien
die engelsman kon iets blokkeren in het koppelingshuis, maar ik kan dat blijkbaar niet want er zit geen gat
Wie o wie helpt?
Jeroen v.B.: weet jij nog hoe we dat toen in Oosterhout hebben gedaan?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2011 16:05 #867597
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Krukas blokkeren
Volgens mij hebben we toen gewoon bruut geweld gebruikt.
Dop met flink verlengstuk er op, onder spanning zetten en een flinke tik met een zware hamer geven.
Op je laatste foto lijkt wel een opening te zitten bovenop het koppelingshuis. Bij een injectiemotor zit daar de krukassensor in. Het kan zijn dat die bij jouw auto nog niet open is, maar al wel was voorbereid in de gietmal. Ik heb bij mijn 740 een nieuwe versnellingsbak met koppelingshuis gemonteerd en daar moest ik ook dat gaatje open zagen voordat hij op mijn injectiemotor paste.
Dop met flink verlengstuk er op, onder spanning zetten en een flinke tik met een zware hamer geven.
Op je laatste foto lijkt wel een opening te zitten bovenop het koppelingshuis. Bij een injectiemotor zit daar de krukassensor in. Het kan zijn dat die bij jouw auto nog niet open is, maar al wel was voorbereid in de gietmal. Ik heb bij mijn 740 een nieuwe versnellingsbak met koppelingshuis gemonteerd en daar moest ik ook dat gaatje open zagen voordat hij op mijn injectiemotor paste.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2011 16:57 #867602
door 16673-dummy
Het huis is echt helemaal dicht...
Ik heb "ten einde raad" de Volvo-dealer maar gebeld en die kon me gelukkig verder helpen! Ze hebben Volvo-tool # 5034 uit het stof gegraven en die mocht ik lenen. Net opgehaald, straks maar eens proberen.
Deze tool wordt ook gebruikt in de Volvo-greenbooks en is d? aangewezen tool om de krukaspoelie van een B19 los te halen.
Zal straks wat foto's plaatsen, eerst maar eens kijken of het nu w?l lukt.
Ik heb "ten einde raad" de Volvo-dealer maar gebeld en die kon me gelukkig verder helpen! Ze hebben Volvo-tool # 5034 uit het stof gegraven en die mocht ik lenen. Net opgehaald, straks maar eens proberen.
Deze tool wordt ook gebruikt in de Volvo-greenbooks en is d? aangewezen tool om de krukaspoelie van een B19 los te halen.
Zal straks wat foto's plaatsen, eerst maar eens kijken of het nu w?l lukt.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2011 17:10 #867605
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Krukas blokkeren
Via de startmotor kun je de starterkrans blokkeren, maar wel goed opletten dat je de krans heel houdt. Wellicht dat die tool het op deze manier ook doet?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2011 17:31 #867608
door 16673-dummy
Deze tool zet je op de krukaspoelie (althans, het restje dat er bij mij nu nog op zit) en pakt in het uitstulpinkje dat tevens de positie van de poelie bepaalt. Op die manier houd je de poelie vast en kun je de bout losdraaien.
Maar of dat lukt... niet in je eentje iig. We zullen zien, m'n vader helpt straks even mee.
Deze tool is trouwens ook geschikt voor het hulpas- en nokkenastandwiel, zag ik. Je moet 'm dan anders gebruiken, maar de foto van vanavond (moet ik nog maken) zal dat wel duidelijk maken.
Maar of dat lukt... niet in je eentje iig. We zullen zien, m'n vader helpt straks even mee.
Deze tool is trouwens ook geschikt voor het hulpas- en nokkenastandwiel, zag ik. Je moet 'm dan anders gebruiken, maar de foto van vanavond (moet ik nog maken) zal dat wel duidelijk maken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-03-2011 17:32 #867609
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krukas blokkeren
Kun je foto's maken van de tool als je hem gebruikt? Ik ben benieuwd.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2011 17:46 #867612
door 16673-dummy
P. 65, 67, 72, 73, 74:
www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30156-2...e_b21_b23_part_2.pdf
P. 12, 13:
www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30156-2...e_b21_b23_part_1.pdf
www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30156-2...e_b21_b23_part_2.pdf
P. 12, 13:
www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30156-2...e_b21_b23_part_1.pdf
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
09-03-2011 19:48 #867641
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Krukas blokkeren
Gaat dat niet ook gewoon met een ringsleutel? Met het koppelstuk monteren heb ik op die manier de motor nog voor pap rond gedraaid en ook tegen gehouden, en ik kan me niet herinneren dat pap een speciaale sleutel had daarvoor..
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-03-2011 22:05 #867655
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krukas blokkeren
Dan krijg je de bout niet los omdat je de krukas verdraait ipv de bout

Moderators: Mark Smeets