Krukas blokkeren
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De keerring was ook snel los; minuut of vijf.
Blijft over: een uur of twee voor het monteren van de nieuwe keerring, die nu nog steeds niet 100% goed zit. Wat een rotklus.
Ik heb er genoeg van en ga morgenavond verder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
pijp van minimaal 1 meter gelast is, anders krijg je dat moment niet opgehoest.
Die speciale tool heb ik enige tijd terug gewoon gekocht bij de dealer;
was niet eens zo duur.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Fran?ois;170840 schreef : Je hebt buiten die speciale tool natuurlijk ook een dop 24 nodig die op een
pijp van minimaal 1 meter gelast is, anders krijg je dat moment niet opgehoest.
Die speciale tool heb ik enige tijd terug gewoon gekocht bij de dealer;
was niet eens zo duur.
De dealer hier in de buurt vindt het erg fijn als ze me kunnen helpen, en speciaal gereedschap uitlenen doen ze niet moeilijk over.
Ik heb zelf een momentsleutel (en dop 24) dus vastzetten (op 165 Nm) is het probleem niet.
@ Wouter; ja, ik hoop het! Ik moest vandaag werken dus ben niets opgeschoten, maar nu heb ik een paar dagen vrij (al hoop ik dat de klus vanavond gewoon geklaard wordt zodat ik morgen in alle rust en tevredenheid de d-riem er weer op kan zetten).
- Mark Smeets
- Moderator
-
Jos360;170834 schreef : Dan krijg je de bout niet los omdat je de krukas verdraait ipv de bout
hmm volgens mij ging die toch los als ik de verkeerde kant op draaide? Weet ik eigenlijk wel zeker...
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;170941 schreef : hmm volgens mij ging die toch los als ik de verkeerde kant op draaide? Weet ik eigenlijk wel zeker...
Dan zat de bout niet goed genoeg vast

- V300 register
- Verbannen
-
- Radiateur los zetten en optillen
- Zodat je met een pneumatische-slagmoersleutel de krukaspoelie-bout los kon draaien.
Bij de B18FT (en dus waarschijnlijk ook bij de B172) kun je ergens aan de kant van het vliegwiel een bout losdraaien. Vervolgens kun je daar een 8mm pen in doen (doorslag-stift oid) waardoor de krukas geblokkeerd staat)
Andere optie, voor de B200, is misschien:
- BDP-sensor loshalen.
- Door dit gat een stalen staaf van 10-12mm steken welke in het gatenpatroon (voor de ontsteking) van het vliegwiel valt. Indien dit gatenpatroon aanwezig is tenminste.........
- ??n poppetje houdt de staaf vast en het andere poppetje draait de bout los.
Nog een ander optie: Effe langs Erik rijden :+
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De oude keerringen kwamen er redelijk vlot en heel uit, maar de nieuwe keerringen terugplaatsen... pfieuw. Wat is er toch verschrikkelijk weinig ruimte bij zo'n 2-liter, dat blok past echt precies!
Helaas heb ik de hulpaskeerring gemold (de rand floepte stiekem dubbel) waardoor ik even op en neer naar de dealer kon voor w??r een nieuwe, gelukkig hadden ze er nog een liggen... snel de zaak weer afgemonteerd, nieuwe v-snaren erop en starten maar. Loopt als een zonnetje :+
Morgen maar eens een testrit maken. En ik zal dan ook de fotoreportage hier posten, heeft iemand anders met een lekke keerring vast nog wel wat aan!
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Zo zie je maar weer he, de aanhouder wint en met een beetje lef heb je het toch maar voor elkaar gemaakt.
Een foto reportage is natuurlijk erg mooi, misschien is het nog mooier om er dan meteen een how-to van te maken of het verhaal toe te voegen aan de how-to van Laurens?