Diff. vervangen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2010 00:14 #630529 door V300 register
Diff. vervangen is gemaakt door V300 register
Zoals de meeste vaste bezoekers hier weten rijd ik (maar ook mijn vrouw) op dit moment rond met de 360 GLS als 2e auto. Aangezien nog steeds het dichgelaste differentieel onder de auto zit, krijg ik de laatste tijd van het thuisfront steeds meer commentaar. Hier is het dilemma:
Ik ben in het bezit van:
- een combinatie van een goede (prima) versnellingsbak en die vast zit aan een gelast diff. (100% sper). E.e.a. zit nu onder de auto.
- een combinatie van een compleet verrotte versnellingsbak die al gescheiden is van een 100% gezond diff. (niet gelast).

Hoeveel werk is het om het ongelaste diff aan de goede versnellingsbak te schroeven en wat heb ik allemaal nodig?

Onderstaand mijn voorlopige boodschappenlijstje:

- Vloeibaar pakking
- Versnellingsbakolie (ATF in de goeie specificatie)
- Differentieelolie (ATF in de goeie specificatie)
- ....
- ....
- Tips & tricks?

Ik heb de beschikking over een (2-koloms) brug + werkplaats met alles wat er verder nodig is. Kan dit klusje met 2 man in een ochtendje geklaard worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2010 07:59 #845212 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diff. vervangen
Feit is dat je al een brug hebt... Wat meer moet je nog hebben!
Daar kan ik alleen maar van dromen eigenlijk!
Volgens mij is er trouwens een topic van Ronald Romme waarin hij een pakking van het diff vervangt, daar zie je wat het inhoud in een notendop!
Hier! Gevonden
Weet nu wel niet of de foto's nog werken, kan ik hier op het werk niet zo zien aangezien hier vanalles geblokkeerd is!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2010 08:59 #845220 door V300 register
de differentieel olie is geen ATF, zover ik het me juist herinner moet dit net als bij de 1400 en 1700 'gewoon' diff olie zijn ofwel 80W90 GL5 (hypoid gear oil)

GL4 / EP (Extreme Pressure) kan ook, maar is moeilijker te vinden dan GL5

de tip is zowieso wel om de pakking van het achterdeksel van het differentieel te vervangen, die lekt heel vaak

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2010 11:44 #845231 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Diff. vervangen
Verkijk je vooral niet op de tijd die nodig is om de zaak los te halen en weer te monteren, afhankelijk van hoe lang de huidige bak+diff al onder de auto hangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2010 13:30 #845255 door V300 register
De pakking tussen bak en diff kun je bij de dealer nog gewoon bestellen voor een appel en een ei. Zou daar geen vloeibare pakking tussen smeren als het netjes kan.

Misschien meteen een iets lichter diff eronder zetten:D (1.4 5-bak diff werkte erg goed icm de 115pk 340)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2010 13:46 #845257 door V300 register
Ik raad toch echt aan het huidige spul er nog even onder te laten zitten. Eerst moet je namelijk nog minimaal 2 sets banden oproken op de dichtsbijzijnde rotondes en je de kunst van het driften eigen maken.

Daarna kun je wel effe gauw 't diffie verwisselen ;)

Ik en Frits deden zonder brug (met oprijbokjes) een versnellingsbak wisselen in minder dan een kwartier.
In een ochtend moet jullie dat dus zeker gaan lukken!

- Alleen effe uitkijken voor de handremkabels
- cardanas losgooien
- aandrijfassen losmaken (en misschien wat boterhammenzakjes omheen doen om te voorkomen dat er vuil in komt en om te voorkomen dat je mouwen vettig worden ;))
- versnellingsbak goed ondersteunen en vervolgens de 4 bouten losdraaien zodat het complete spul met armen en al loskomt.
- daarna olie aftappen van het diff en versnellingsbak ( 2 aftappluggen dus).
- daarna diff verwijderen (weet niet hoe dat moet, heb 't zelf nog nooit gedaan maar 't kan niet moeilijk zijn)
- diff opsturen naar: Korte Brugstraat 39 te Etten-Leur tav Erik Buijs.

En de rest maakt niet zoveel meer uit :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2010 14:31 #845261 door V300 register

Ovlov 3.6L;155097 schreef : - diff opsturen naar: Korte Brugstraat 39 te Etten-Leur tav Erik Buijs.

En de rest maakt niet zoveel meer uit :+

Tjonge jonge! Het was te denken dat die nog zou komen! :w00t:

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2010 15:08 #845272 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Diff. vervangen
Ik heb een keer het diff van een 360 vervangen voor een 100% sper. Het stelt eigenlijk niets voor. Als je alleen diff vervangt, hoeft de cardanas niet los. Alleen olie aftappen van versnellingsbak en diff en de bouten tussen diff en bak loshalen. Aangezien de meeste differentielen wel vettig zijn zal het niet supervast zitten. Alleen de bovenste kan lastig zijn qua ruimte. Door de bevestiging van de bak aan de dwarsbalk maximaal te lossen, kun je er wat makkelijker bij. Als je die bouten los hebt, schuif je hem naar achteren eraf. Je komt wel in de problemen met de achteras, hierdoor kun je het diff niet ver genoeg naar achteren schuiven. Als je de achterste bladveerbevestiging even losdraait, zakt je as precies genoeg om het diff er overheen naar achteren te schuiven en af te nemen. Het gezonde diff met een originele pakking terugplaatsen, idd geen vloeibaar gebruiken.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2010 16:57 #845285 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Diff. vervangen

Ovlov 3.6L;155097 schreef : Ik en Frits deden zonder brug (met oprijbokjes) een versnellingsbak wisselen in minder dan een kwartier.
In een ochtend moet jullie dat dus zeker gaan lukken!

hoho, gaat niet zo snel hea; 360 heeft een torquetube!

- olie versnellingsbak en diff aftappen (eerst beide vulpluggen lossen just in case)
- aandrijfassen lossen
- versnellingsbak aan het begin ondersteunen
- 2 moeren van diff/versnellingsbaksteun lossen
- ophangbeugels van diff verwijderen
- versnellingsbak wat laten zakken
- bouten en moeren waar het diff mee aan de versnellingsbak zit verwijderen
- hele unit naar achteren schuiven.

dit is tricky, aangezien de achteras in de weg gaat zitten.
je kan voor de auto de brug op gaat pakweg 100kg ballast in de kofferbak gooien, en dan kijken of je de versnellingsbak zover omlaag krijgt dat het diff er achter weg kan

je moet iig zowel het huis als het diff vervangen, anders loopt het nieuwe diff geheid in elkaar! (is absoluut niet af te stellen onder de auto)
als het het originele GLS diff is (de trage, 3,25:1) heb ik evt ook wel interesse, in dat geval Buijs waarschijnlijk wat minder denk ik?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2010 17:07 #845287 door V300 register
Enige moeilijke kan de bovenste bout midden bovenop het diff zijn. Voor de rest pleur je de olie er uit, alle bouten los, schuif het diff naar achteren en monteren in omgekeerde volgorde.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC