Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 20:27 #776419 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)
Hoe is de staat van die riempjes?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 20:35 #776427 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)
veranderd de spanning in de riem bij het verdraaien? en wat is de huidige spanning (hoeveel cm kan het riempje op en neer)?

kan trouwens ook vettigheid op de riemen/poelies zitten waardoor deze slipt

zit er niet toevallig een soort van borgmoer om de verstelling op z'n plek te houden (als deze vast blijft kun je de bout doordraaien zonder dat er versteld word) dat is iig bij cummins vrachtwagen motoren zo, weet niet of dit systeem er op lijkt, ben er onbekend mee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2009 21:23 #776442 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)
Staat van riempjes is ietwat stug en versleten, maar verder ok denk ik.

Ze kunnen ongeveer 1cm op en neer bewegen.

Ik heb even in de manual gekeken. De grote moer is inderdaad iets van een borgmoer, maar dan vanaf de zijkant, ik heb dus aan de 'bevestigingsmoer' gedraaid, ipv aan de stelschroef.

Aan de bovenkant van de dynamo zou ik de zogenaamde 'contramoer' los moeten draaien, zodat ik vervolgens de stelschroef kan aandraaien. Het is nu te donker om te klussen, dus dit ga ik morgen doen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2009 21:49 #776450 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)
als het klinkt als een slipgeluid... kan het ook een lagergeluid uit de dynamo zelf zijn.

ze gaan ooit wel eens kapot... dus staar je niet blind op het riempje.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2009 07:03 #776496 door V300 register

antiekeradio;103711 schreef : als het klinkt als een slipgeluid... kan het ook een lagergeluid uit de dynamo zelf zijn.

ze gaan ooit wel eens kapot... dus staar je niet blind op het riempje.

Hmm.. ok. Dat lijkt me inderdaad ook een goede mogelijkheid.

Net de stelbout aangedraaid (na het losdraaien van de bevestigingsmoer). Helaas is deze afgebroken. De stelbout zit volledig vastgeroest in het stelframe. Waarschijnlijk is het in geen jaren bijgesteld.

Ik verwacht dat een nieuwe stelbout niet zo moeilijk te krijgen is, maar ik hoop dat ik de stelbout wel uit z'n frame kan draaien, aangezien het waarschijnlijk moeilijker is om aan een nieuw frame voor de stelbout te komen. Wat kan ik doen om een vastgeroeste bout los te krijgen? Een of andere spray kopen of olie er tussen gooien? Of zit dat ding voor eeuwig vast?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2009 08:51 #776503 door V300 register
Flink in de WD40 zetten, tijdje laten inwerken en dan nog eens proberen met een GOED passende sleutel of dop.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2009 10:58 #776513 door V300 register
N.B. Er zat geen contramoer op de stelbout om de afstelling vast te zetten. Het lijkt me dat deze er wel op hoort te zitten; of zijn er uitvoeringen zonder contramoer?

Kan ik (zie tekening) het blokje dat door de stelbout op en neer beweegt er af halen als ik B loshaal (het blokje waar nu de stelbout in vast zit geroest, zodat ik de bout makkelijker los kan halen), of heb ik dan het risico dat de hele boel uit elkaar valt?

Bijlagen:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-05-2009 16:22 #776550 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)
??n cm speling lijkt me toch niet teveel op je riem, kan het misschien zijn dat de spanningsregelaar op de dynamo defect is of net als Wouter N zegt de lagers waardoor de weerstand zover toeneemt dat de riem begint te slippen.

Gr; Wouter.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2009 16:53 #776554 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)
jep, hele verstellings arm loshalen en dan uitboren oid. contramoer hoeft niet perse gebruikt te worden bij dit systeem.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2009 20:53 #776584 door V300 register
Goed, heb 'm weer in elkaar.

Band staat nu goed strak, echter het slippende geluid bleef even bestaan. Ook was de accu-spanning nog steeds ongeveer 12.4V bij lopende motor. Heb de poelies goed ingespoten met WD-40; toen liep de accu-spanning op tot ruim 13V. Daarna een stuk (15km) gereden, het slippende geluid was weg, tussendoor de accu-spanning nog even gecontroleerd, die was weer teruggevallen naar 12.2V. Na het rijden heb ik 3 keer gestart, dus de accu bleek weer goed opgeladen, maar bij het afzetten hoorde ik weer enig geslip.

Ben dus bang dat het inderdaad de dynamo is. Ik ga morgen kijken of ik de V-snaar nog iets strakker kan afstellen (is nu te veel opgewarmd) en e.e.a. nog een keer inspuiten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC