Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-05-2009 16:26 #628964
door V300 register
Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?) is gemaakt door V300 register
Ben recentelijk met de volvo 360 GL van m'n vader weer naar Frankrijk gereden, geweldig wagentje!
Een probleem wat ik heb ondervonden is dat de accu niet meer bijlaadt tijdens het rijden. Ik kan nu alleen starten met een jumpstarter. De accu heb ik uit m'n andere auto gehaald en deze vervangen, dit heeft het probleem echter niet opgelost.Tijdens het rijden heeft de auto net genoeg energie om de basisdingen van stroom te voorzien, ik kan echter niet tegelijk de ventilatie ?n de radio aanzetten.
Ook is het zo, dat de auto soms de 1e km een slippend geluid maakt, ik verwacht dat het een aandrijfband is. Ik heb het nog niet kunnen localiseren. Zou het kunnen dat dit te maken heeft met het niet bijladen van de accu?
Alvast bedankt voor enige inzichten!
Dirk
Een probleem wat ik heb ondervonden is dat de accu niet meer bijlaadt tijdens het rijden. Ik kan nu alleen starten met een jumpstarter. De accu heb ik uit m'n andere auto gehaald en deze vervangen, dit heeft het probleem echter niet opgelost.Tijdens het rijden heeft de auto net genoeg energie om de basisdingen van stroom te voorzien, ik kan echter niet tegelijk de ventilatie ?n de radio aanzetten.
Ook is het zo, dat de auto soms de 1e km een slippend geluid maakt, ik verwacht dat het een aandrijfband is. Ik heb het nog niet kunnen localiseren. Zou het kunnen dat dit te maken heeft met het niet bijladen van de accu?
Alvast bedankt voor enige inzichten!
Dirk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2009 16:30 #776334
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)
V-snaartje?
Loopt vooraan de motor, als het goed is is het een dubbele snaar. Deze drijft de waterpomp, dynamo etc. aan.
Hoe zwaar is de accu?
Loopt vooraan de motor, als het goed is is het een dubbele snaar. Deze drijft de waterpomp, dynamo etc. aan.
Hoe zwaar is de accu?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-05-2009 16:30 #776335
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)
Hoi Dirk,
lijkt er inderdaad op dat de v-riem te slap staat.
je zou even de accuspanning moeten meten met draaiende motor. die moet ongeveer 14,4 volt zijn.
Ben jij trouwens een aantal jaar geleden wel eens bij een V3C ledenvergadering geweest? (volgens mij in Rossum was dat toen)
lijkt er inderdaad op dat de v-riem te slap staat.
je zou even de accuspanning moeten meten met draaiende motor. die moet ongeveer 14,4 volt zijn.
Ben jij trouwens een aantal jaar geleden wel eens bij een V3C ledenvergadering geweest? (volgens mij in Rossum was dat toen)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-05-2009 16:41 #776336
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)
Accuspanning zonder draaiende motor = 11.6V, met draaiende motor = 12.4V.
Ben (nog) niet op een ledenvergadering geweest. Rijdt pas sinds augustus vorig jaar in een volvo. Mocht, als ik terugkom in Nederland (september) besluiten m'n wagen te houden (afhankelijk van waar ik ga werken en wonen) lijkt het me mooi om lid te worden van jullie club.
Ik zal eens gaan kijken naar de V-snaar!
Ben (nog) niet op een ledenvergadering geweest. Rijdt pas sinds augustus vorig jaar in een volvo. Mocht, als ik terugkom in Nederland (september) besluiten m'n wagen te houden (afhankelijk van waar ik ga werken en wonen) lijkt het me mooi om lid te worden van jullie club.
Ik zal eens gaan kijken naar de V-snaar!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2009 16:46 #776339
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Accu laadt niet bij + slippend geluid (aandrijfband?)
Vergis 'm niet met de distributieriem. De V-snaar is een dubbele bij een 2-liter.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-05-2009 17:12 #776360
door V300 register
D-riem zit achter een afdekkap, die zie je zomaar niet.
De V-snaar kun je opspannen onder de dynamo. Daar zit een spaninrichting (1 m6 boutje voor fijn afstelling en een m8 bout voor grof opspannen)
Aan de meetwaardes te zien is inderdaad je V-snaar slap. De dynamo laadt wel bij maar niet genoeg.
Span je V-snaren op totdat je een bewegingsruimte van 0,5cm naar binnen en buiten hebt en het moet goed zijn.
De V-snaar kun je opspannen onder de dynamo. Daar zit een spaninrichting (1 m6 boutje voor fijn afstelling en een m8 bout voor grof opspannen)
Aan de meetwaardes te zien is inderdaad je V-snaar slap. De dynamo laadt wel bij maar niet genoeg.
Span je V-snaren op totdat je een bewegingsruimte van 0,5cm naar binnen en buiten hebt en het moet goed zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-05-2009 18:29 #776381
door V300 register
Ik heb een bewegingsruimte van bijna een cm bij beide snaren.
Net langs de garage geweest en zijn oordeel was dat de dynamo vervangen moest worden. Heb hier zelf nog enige twijfel over gezien het slippende geluid dat hij soms maakt en dan lijkt het me eerder dat de aandrijving van de dynamo het probleem is.
Ik ben nu bezig met het aanspannen van de schroeven. Heb de grote moer al een keer of 5 rondgedraaid schat ik, maar de snaren lijken nog niet strakker te staan. Het aandraaien gaat wel heel makkelijk (al zit de schroef op een rotplek en kan ik maar 1/10e rondje draaien per keer).
Net langs de garage geweest en zijn oordeel was dat de dynamo vervangen moest worden. Heb hier zelf nog enige twijfel over gezien het slippende geluid dat hij soms maakt en dan lijkt het me eerder dat de aandrijving van de dynamo het probleem is.
Ik ben nu bezig met het aanspannen van de schroeven. Heb de grote moer al een keer of 5 rondgedraaid schat ik, maar de snaren lijken nog niet strakker te staan. Het aandraaien gaat wel heel makkelijk (al zit de schroef op een rotplek en kan ik maar 1/10e rondje draaien per keer).
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-05-2009 18:40 #776388
door V300 register
Het lijkt wel alsof het geen enkele zin heeft de moer aan te draaien. De uitstekende aslengte blijft precies gelijk, dus het lijkt alsof de schroef gewoon over de as heen draait. Of moet ik de kleine moer aandraaien?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-05-2009 18:53 #776391
door V300 register
klein moertje is voor nastellen, die moet je dus hebben. Deze zit als het goed is in dwars tussen de motor en de dynamo.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-05-2009 19:01 #776393
door V300 register
Nu ben ik er zeker van dat het een aandrijfprobleem is, omdat het slipgeluid nu nog erger is dan voorheen en de spanning van de accu bij draaiende motor nog verder is gedaald (naar 11.9V).
Moderators: Mark Smeets