Luchtmassameter overleden?

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 08:59 #628744 door Doeke Dobma (GAST)
Luchtmassameter overleden? is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Mijn luchtmassameter(LMM) heeft tot 7 maart altijd goed gewerkt. Op 7 maart, op weg naar de sleuteldag, kwam ik stil te staan langs de A6. Geen vermogen meer, nauwelijks stijgen in toeren wat gepaard ging met klappen in het motorblok. Na wat speurwerk kwamen we erachter dat het de stkeerverbinding met de LMM was. Even schoongekrabt en voil?, rijden maar weer. Echt, 30km later gebeurde hetzelfde. Verontwaardigd weer losgehaald, vastgezet en weer verder. Een week lang geen problemen gehad. Toen weer hetzelfde verhaal. Stekker los, stekker vast, rijden. Gisteren gebeurde het w??r. Weer stekker los, stekker vast, rijden. Tot nu toe was het iedere keer snel te fixen. Je passagiers gaan alleen wat twijfelen aan je imago(ouwe auto!:D)

Vanmorgen was toch wel het toppunt. Had n?t iemand weggebracht, was weer het vermogen weg. Klappen bij gasgeven. Dus ik dacht, stekker los, stekker vast, rijden maar weer. In eerste instantie lukte dat. Dat ging een kilometer goed. Daarna was het weer mis. Natuurlijk net voor het stoplicht. Weer stekker los, stekker vast, maar geen resultaat. Auto naar een veiliger plek gerold en op de connector gaan krabben met een bitje, het enige stuk gereedschap wat ik nog bij me had. Sukkel als ik ben heb ik gister al mn gereedschap bij m'n ouders gedropt, waar ook de 360 van Thijs staat, voor het klussen.

Hoe dan ook, het bracht geen soelaas. Voor de zekerheid rotor/verdeelkap maar gecontroleerd en contactpuntjes kaal gekrabt, maar het hielp allemaal niets. Hij wilde niet meer lekker draaien. Het enige wat ik nog kon doen, was stapvoets rijden. Dus met de alarmlichten aan stapvoets naar huis gereden. Hier nog even met een stuk schuurpapier de connectoren aan de LMM goed schoon geschuurd in de hoop dat het dan w?l goed zou zijn. Maar nee, geen verbetering.

De klappen die je hoort wijzen er ongetwijfel op dat het een probleem met de lucht aanvoer is. Bij die klappen springt het deksel van het luchtfilterhuis af. Het kan dus bijna niet anders, dan dat door een slecht contact de LMM de verkeerde waarde afgeeft, waardoor er geen of slechte verbranding plaatsvindt.

Na het meerdere keren weer aan de praat krijgen en nu na meerdere keren onsuccesvol te zijn geweest, kan ik alleen maar concluderen dat de LMM overleden is. Wat denken jullie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 09:38 #763121 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Luchtmassameter overleden?
ik denk hetzelfde, andere luchtmassameter erop knallen, vaseline aan de stekkerverbinding smeren en doorscheuren:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2009 10:40 #763131 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Luchtmassameter overleden?
Klinkt als backfire, dus verkeerde timing van de ontsteking zou toch ook kunnen?

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 13:07 #763155 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Luchtmassameter overleden?
Maar het gebeurt gewoon tijdens het rijden. Lekker aan het rijden, en dan is het 'opeens' mis. Waar zou ik moeten kijken als het aan de ontsteking zou liggen?

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 13:43 #763157 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Luchtmassameter overleden?
Hoe staat het met de "flapper" in de LMM? Die krijgt elke keer flink op z'n donder van een backfire omdat hij niet verder door kan klappen dan z'n aanslag (dichte positie). Ik kan me voorstellen dat als die niet meer goed sluit (of niet meer heel is) dat de motor ook niet meer weet hoe hij het heeft...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2009 19:43 #763216 door V300 register
ik heb hier anders nog wel een luchtmassameter liggen..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2009 22:36 #763258 door V300 register
Draad breuk?

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 23:34 #763267 door Doeke Dobma (GAST)
Draadbreuk zou kunnen, maar ik ga er in eerste instantie niet vanuit. Toevallig staat de 360 van Thijs nu bij mn ouders voor de deur, ik ga zondag de LMM uit die auto even proberen. Werkt dat, dan krijg je een PM Marcel;)

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2009 22:23 #763833 door Doeke Dobma (GAST)
Nou, tis weer niet makkelijk. Zojuist zou ik iemand euhm... m'n vriendin naar huis brengen. Had de LMM nog niet verwisseld. Eerst met oude LMM. Starten ging goed, maar ik kreeg geen toerental te zien. Geen toerentalsignaal dus. Zodra ik gas gaf, ging de motor weer tegenwerken en viel die zelfs uit. Stekker los, stekker vast, starten. Startte wel, ineens wel toerentalsignaal, maar liep direct onregelmatig. Steeg in toeren, daalde in toeren. Herhaald zich voor een minuut een daarna valt ie uit. Gasgeven gaat wederom met ploffen en zonder vermogen.

Andere LMM gemonteerd. Precies hetzelfde verhaal. Geen verbetering dus. In principe mooi, want dan ligt het dus niet aan de LMM. Toerentalsignaal was er wel, maar af en toe viel het weg.

Als laatste nog het stuurrelais verwisseld, maar het hielp niet. Uiteraard heb ik de + pool van de accu even losgehad om de ECU te resetten.

Wie weet waar ik nu verder naar kan kijken?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-03-2009 22:30 #763839 door V300 register
brandstofdruk?

drukregelaar kapoet,zou kunnen,het is maar een idee
of heb je het idee dat hij wel genoeg benzine krijgt?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC