Verontrustende geluiden vanaf de aandrijflijn....
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-12-2008 10:53 #628359
door V300 register
Verontrustende geluiden vanaf de aandrijflijn.... is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal,
Na de 360 GLS de afgelopen weken eerst netje APK klaar en APK gekeurd te hebben, hebben we o.a. de versnellingsbakolie en de motorolie ververst. Intussen heb ik alweer flink wat kilometertjes onder de wielen door laten rollen. Bij aankoop van de auto van Jack wist ik al dat koppeling en versnellingsbak niet in fantastische staat zijn, dus de wat zingende geluiden die vanaf de bak kwamen baarden mij tot gisterenmiddag geen grote zorgen. Alleen, gisteren, na een ritje van dik 100 km, bleek dat de geluiden aan het veranderen zijn van "zingend" naar "schurend". E.e.a. zit absoluut in de aandrijflijn tussen koppeling en diff; bij het intrappen van de koppeling houdt het op. Bij een niet ingetrapte koppeling in z'n vrij zijn de (vrij hard) schurende geluiden er wel, en ze veranderen als het toerental stijgt of daalt. Uiteraard tijdens het rijden hoor je ze ook. Ik vraag me af of het probleem in de bak zit of in de as tussen koppeling en bak, maar ik kan het zo 1,2,3 niet lokaliseren. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Grtz,
850 Estate
Na de 360 GLS de afgelopen weken eerst netje APK klaar en APK gekeurd te hebben, hebben we o.a. de versnellingsbakolie en de motorolie ververst. Intussen heb ik alweer flink wat kilometertjes onder de wielen door laten rollen. Bij aankoop van de auto van Jack wist ik al dat koppeling en versnellingsbak niet in fantastische staat zijn, dus de wat zingende geluiden die vanaf de bak kwamen baarden mij tot gisterenmiddag geen grote zorgen. Alleen, gisteren, na een ritje van dik 100 km, bleek dat de geluiden aan het veranderen zijn van "zingend" naar "schurend". E.e.a. zit absoluut in de aandrijflijn tussen koppeling en diff; bij het intrappen van de koppeling houdt het op. Bij een niet ingetrapte koppeling in z'n vrij zijn de (vrij hard) schurende geluiden er wel, en ze veranderen als het toerental stijgt of daalt. Uiteraard tijdens het rijden hoor je ze ook. Ik vraag me af of het probleem in de bak zit of in de as tussen koppeling en bak, maar ik kan het zo 1,2,3 niet lokaliseren. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Grtz,
850 Estate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2008 12:04 #745663
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Verontrustende geluiden vanaf de aandrijflijn....
Ik zou dan toch ook concluderen dat de koppelingsplaat aanloopt. Hij ontkoppelt wel. Hoe is de stand van het koppelingspedaal? Schakelt hij makkelijk?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2008 12:05 #745665
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Verontrustende geluiden vanaf de aandrijflijn....
Wat mijns inziens nog altijd het handigst lijkt om dit soort problemen met geluiden op te lossen: maak een filmpje.
Ga een stukkie rijden en zet de fotocamera/filmcamera naast je neer o.i.d.
Helpt echt bij het vinden van de oplossing.
Ga een stukkie rijden en zet de fotocamera/filmcamera naast je neer o.i.d.
Helpt echt bij het vinden van de oplossing.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2008 12:10 #745668
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Verontrustende geluiden vanaf de aandrijflijn....
ik denk dat je gewoon de lagertjes van de torquetube hoort...
koppeling los in z'n vrij betekend dat de torque tube meedraait tot in de versnellingsbak, dus daarom is het in z'n vrij ook hoorbaar.
koppeling los in z'n vrij betekend dat de torque tube meedraait tot in de versnellingsbak, dus daarom is het in z'n vrij ook hoorbaar.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2008 12:26 #745681
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Verontrustende geluiden vanaf de aandrijflijn....
Eerst testen: zet de stilstaande auto in de derde versnelling en probeer weg te rijden. Slipt de koppeling dat kan het volgende aan de hand zijn: er zit olie op de koppelingsplaat of de koppelingsplaat is versleten. Is hij helemaal ten einde dan kun je zonder vaart een hoge brug (bijv. die op de A27 bij Almere) niet meer op komen.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2008 12:27 #745683
door E. van Oostveen
Hoe lang kun je nog met deze versleten lagertjes rond rijden?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2008 13:28 #745721
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Verontrustende geluiden vanaf de aandrijflijn....
Tot ze vastlopen... 
Mijn 740 had hetzelfde syndroom (alleen zit daar de bak meteen op de koppeling) en dat schurende geluid heeft hij duizenden kilometers volgehouden zonder dat het verergerde. Maar dat geluk hoef je natuurlijk niet perse ook te hebben.

Mijn 740 had hetzelfde syndroom (alleen zit daar de bak meteen op de koppeling) en dat schurende geluid heeft hij duizenden kilometers volgehouden zonder dat het verergerde. Maar dat geluk hoef je natuurlijk niet perse ook te hebben.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-12-2008 13:38 #745722
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verontrustende geluiden vanaf de aandrijflijn....
Dank voor de snelle reacties. Koppeling is niet versleten; tijdens de noodzakelijke werkzaamheden voor de APK is de stand van het pedaal ook bijgesteld. Hij pakt nu keurig iets onder het midden aan, ook bij het geven van vol gas in een hogere versnelling (III, IV of V) gaat ie niet slippen of zo. Bak schakelde de laatste dagen wel weer wat lastiger, alleen rustig schakelen met wat tussengas (naar III en IV) voorkwam kraken, zowel op- als naar beneden schakelend. Naar I, II en V geen gekraak. Ik denk dat de bak toch wat olie kwijtraakt. Zijn die lagers voor de torquetube los verkrijgbaar / kostbaar?
Grtz,
850 Estate
Grtz,
850 Estate
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2008 14:13 #745727
door E. van Oostveen
Ik heb nog wel een aandrijfas met bak voor een 360 liggen. Eerlijk weet ik niet waar de torquetubel lagers zich bevinden?
(website reageert nu af en toe moeilijk)
(website reageert nu af en toe moeilijk)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2008 14:44 #745728
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Verontrustende geluiden vanaf de aandrijflijn....
nu ik er over nadenk, hoeft het niet perse een lager in de torquetube te zijn, maar kan het net zo goed het achterste lager van het koppelingshuis zijn.
als het goed is zit er bij de uitgaande as vanaf de koppeling een lager in het koppelingshuis, dan krijg je het befaamde koppelstuk wat nog wel eens scheurt/verrot gaat en dan begint de torquetube waarbij de hoofdas die door de tube gaat met 2 of 3 lagers op z'n plek gehouden word. dit durf ik echter niet met zekerheid te stellen, wat ik van 360's weet is voornamelijk gebaseerd op theorie.
dat het een lager is, weet ik eigenlijk wel vrijwel zeker die geluiden zijn namelijk heel typisch en je kunt je er behoorlijk aan ergeren. de b14's hebben er ook nog wel eens last van. wat jeroen zegt is waar, het gaat in principe heel lang goed. een keer smeren zou ook al "wat" moeten helpen om het geluid wat te verminderen, al denk ik dan altijd dat zodra je een lager hoort, deze gewoon overleden is. buiten dat kom je er volgens mij ook maar amper bij om het boeltje even te smeren.
dat laatste doet mij weer de tijd herleven dat ik elke dag na school op een set skates stond, het geluid van de lagers vond ik prachtig en na elke regenbui werd het erger, af en toe een druppie olie erop en gaan. totdat de kogeltjes uit m'n neuswiel kwamen zetten en ik voluit op m'n bek klapte...
als het goed is zit er bij de uitgaande as vanaf de koppeling een lager in het koppelingshuis, dan krijg je het befaamde koppelstuk wat nog wel eens scheurt/verrot gaat en dan begint de torquetube waarbij de hoofdas die door de tube gaat met 2 of 3 lagers op z'n plek gehouden word. dit durf ik echter niet met zekerheid te stellen, wat ik van 360's weet is voornamelijk gebaseerd op theorie.
dat het een lager is, weet ik eigenlijk wel vrijwel zeker die geluiden zijn namelijk heel typisch en je kunt je er behoorlijk aan ergeren. de b14's hebben er ook nog wel eens last van. wat jeroen zegt is waar, het gaat in principe heel lang goed. een keer smeren zou ook al "wat" moeten helpen om het geluid wat te verminderen, al denk ik dan altijd dat zodra je een lager hoort, deze gewoon overleden is. buiten dat kom je er volgens mij ook maar amper bij om het boeltje even te smeren.
dat laatste doet mij weer de tijd herleven dat ik elke dag na school op een set skates stond, het geluid van de lagers vond ik prachtig en na elke regenbui werd het erger, af en toe een druppie olie erop en gaan. totdat de kogeltjes uit m'n neuswiel kwamen zetten en ik voluit op m'n bek klapte...
Moderators: Mark Smeets