Iemand tips voor demonteren 5-bak?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;228496 schreef : Had je wel van tevoren de kopjes goed schoon gemaakt en de sleutel zo ver mogelijk erin gedrukt?
Achteraf heb ik ze niet schoon genoeg gemaakt. De imbussleutel heb ik er met een ander gereedschap zo ver mogelijk ingetikt. De fout zit hem met name dat de homokineet rechtsachter vrij makkelijk los ging, en dat ik iets te enthousiast met de homokineet linksachter verder ging (er vanuit gaande dat die net zo makkelijk zou los gaan)
AvdAkker;228496 schreef : Nu is de snelste en simpelste optie om de bak te verwijderen en daarna de boutjes afslijpen, het restand t van de bout haal je er daarna zo uit. Uitboren/moer op lassen is geen pretje bij 12.9 materiaalklasse.
Bedoel je de kop van de boutjes afslijpen? Dat is namelijk het enige waar je bij kan. Het schroefdraad kom je nooit bij. Als je alleen de kopjes eraf slijpt, zit nog steeds het schroefdraad van de bout vast.
- V300 register
- Verbannen
-
General Custom;228497 schreef : Nouja, het kan werken. Stel ze zitten echt echt ?cht heel vast, dan zal je je nieuw getapte schroefdraad doldraaien of de kop afbreken. Als je er een moer op last zal je de moer losdraaien of de kop van de bout draaien. Alles heeft zijn beperkingen.
Zo'n linkse tap geeft wel een veel betere verbinding tussen bout en ''sleutel'', waardoor je veel meer kans maakt de bout los te kunnen draaien.
Jouw idee lijkt me het beste om mee te beginnen.
De beste volgorde om te proberen om die verrekte bouten los te krijgen is denk ik:
- linkse tap er indraaien, en als dat niet lukt:
- moer op de bout lassen, en als dat niet lukt:
- kop van de bout er afslijpen (kop met moer)., en als dat niet lukt:

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;228502 schreef : Je kan beter 6 kantjes terugplaatsen. Dan heb je bij de volgende keer dat het los moet (als bijvoorbeeld aandrijfashoesjes gescheurd zijn) meer geluk.
Je bedoelt dat het kopje van de bout zes kantjes heeft ipv imbus in het kopje? Dat lijkt me inderdaad geen gek idee. Goede tip!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
linkse tap en moer op lassen werken beide erg goed, daar niet van maar deze inbusbouten zijn 12.9 materiaalklasse en dat is heel wat anders als het pbs waar de rest van de auto mee in elkaar zit.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;228506 schreef : suit yourself, ik had allang de slijptol gepakt:) als de kopjes van de bouten af zijn schuif je de homokineet zo van de bouten af, daarna heb je alle ruimte om de bouten los te krijgen met een griptang/waterpomptang.
linkse tap en moer op lassen werken beide erg goed, daar niet van maar deze inbusbouten zijn 12.9 materiaalklasse en dat is heel wat anders als het pbs waar de rest van de auto mee in elkaar zit.
Eraf schuiven? Dus de binnenzijde van de homokineet zit geen schroefdraad? Dat wordt dan inderdaad de slijptol!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;228534 schreef : nee als er ook schroefdraad in de flens van de homokineet zat kon je nooit de homokineet strak tegen de flens op de bak aan trekken....
Dat is eigenlijk ook logisch nou ik er over nadenk. Bedankt allen voor alle input! Met de tips die ik nu heb denk ik dat het verder wel gaat lukken!
Het voornaamste zware werk wat ik nu nog moet doen is de versnellingsbak eronder vandaan halen.
Het enige wat ik me nog wel afvraag is hoe ik het bakje van het interieur los krijg van de rest van het interieur. Als iemand daar nog een tip voor heeft is tie meer dan welkom!