Iemand tips voor demonteren 5-bak?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2014 22:39 #947232 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iemand tips voor demonteren 5-bak?
Ok bedankt voor de info! dan ga ik dat eens proberen.

Weet iemand nog het antwoord op deze eerdere vragen?

volvobot;228361 schreef :
- Klopt het dat de schakelbak zelf maar met vier bouten vast zit aan de carrosserie?

- Waar zit dat interieur rond de pook allemaal vast? Diverse boutjes heb ik al los en er zit genoeg beweging in het interieur, maar ergens lijkt het nog vast te zitten aan het interieurgedeelte waar ook de asbak, soms klokje, bediening kachel in zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2014 23:34 #947236 door V300 register
zelf gebruik ik voor blokkeren achterwiel een stuk strip met 2 gaten die op de draadeinden van het achterwiel passen als die lang genoeg is komt die tegen de bodem aan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2014 21:02 #947255 door V300 register

cryowim;228421 schreef : zelf gebruik ik voor blokkeren achterwiel een stuk strip met 2 gaten die op de draadeinden van het achterwiel passen als die lang genoeg is komt die tegen de bodem aan

Goede tip! Daar kan ik wel wat mee!

Iemand nog een idee waar dat interieurbakje (het plastic interieur rond de pook) vast zit aan het dashboardgedeelte waar ook de asbak en verwarming en soms klokje zit?
Allerlei boutjes en schroefjes heb ik al los, en er zit ruim beweging in.
Moet het er in een bepaalde hoek worden uitgekanteld?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2014 16:25 #947298 door V300 register
Inmiddels ben ik met de homokineten bezig geweest, en heb 3 imbusboutjes dolgedraaid! Wat nu?
De zes imbusboutjes van de homokineet rechtsachter gingen vrij eenvoudig los. Met hulp van de tip van Wim heb ik met een staaf het wiel geblokkeerd, zodat ik ook een beetje kracht kon zetten. Dat was een goede tip.
Maar toen moesten de zes boutjes van de homokineet linksachter nog los.. De eerste ging meteen al moeilijk, de tweede ook dolgedraaid. Uiteindelijk heb ik drie van de zes boutjes los kunnen halen, maar die andere drie heb ik dus verneukt. En daarmee bedoel ik dat mijn inbussleutel een mooie cirkel heeft gemaakt, dus te weinig vlees. Dus hoe haal ik nu die andere boutjes los?

Ik heb toen de andere zes imbusboutjes aan wielzijde van de homokineet los gehaald. Die zaten ongelooflijk vast! maar.. uiteindelijk heb ik die zes bouten ongeschonden los gekregen. Dus wat dat betreft kan de versnellingsbak er onder vandaan. Maar Linksachter zit de homokineet dus nog met drie imbusbouten vast, en de vraag is hoe ik die in vredesnaam los krijg?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2014 17:08 #947301 door V300 register
3 opties:
-Linkse schroefdraad tappen in het gaatje
-Moertje op de boutjes lassen.
-Uitboren

(lopm geweld en toestanden daargelaten)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2014 17:24 #947302 door V300 register

General Custom;228487 schreef : 3 opties:
-Linkse schroefdraad tappen in het gaatje
-Moertje op de boutjes lassen.
-Uitboren

(lopm geweld en toestanden daargelaten)

Bedankt voor de snelle reactie!
Moertje op de boutjes lassen lijkt me de beste optie!
Uitboren is denk het lastigst ivm de lengte van de boutjes. De kans dat je er niet mooi loodrecht door heen boort en andere dingen beschadigt wordt dan groter.
Moet je na het tappen van links schroefdraad er ook een linksdraaiende bout indraaien, of zeg ik nu iets heel stoms?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2014 17:41 #947306 door V300 register
Als je linkse schroefdraad tapt, dan draai je bij het tappen de bout eigenlijk vanzelf los omdat je net de andere kant in draait als normaal.
Er zijn draadtappen te koop die hier zelfs speciaal voor zijn gemaakt, je hebt dan dus geen bout nodig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2014 17:48 #947308 door V300 register

General Custom;228492 schreef : Als je linkse schroefdraad tapt, dan draai je bij het tappen de bout eigenlijk vanzelf los omdat je net de andere kant in draait als normaal.
Er zijn draadtappen te koop die hier zelfs speciaal voor zijn gemaakt, je hebt dan dus geen bout nodig.

Natuurlijk! ik dacht al dat ik wat stoms zei haha. Maar werkt dit ook als de bouten ongelooflijk vast zitten? Je kan natuurlijk niet eindeloos door tappen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2014 17:51 #947310 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Iemand tips voor demonteren 5-bak?
Nu is de snelste en simpelste optie om de bak te verwijderen en daarna de boutjes afslijpen, het restand t van de bout haal je er daarna zo uit. Uitboren/moer op lassen is geen pretje bij 12.9 materiaalklasse.

Had je wel van tevoren de kopjes goed schoon gemaakt en de sleutel zo ver mogelijk erin gedrukt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2014 17:56 #947311 door V300 register
Nouja, het kan werken. Stel ze zitten echt echt ?cht heel vast, dan zal je je nieuw getapte schroefdraad doldraaien of de kop afbreken. Als je er een moer op last zal je de moer losdraaien of de kop van de bout draaien. Alles heeft zijn beperkingen.

Zo'n linkse tap geeft wel een veel betere verbinding tussen bout en ''sleutel'', waardoor je veel meer kans maakt de bout los te kunnen draaien.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC