Iemand tips voor demonteren 5-bak?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-04-2014 22:36 #633269 door V300 register
Iemand tips voor demonteren 5-bak? is gemaakt door V300 register
Van mijn 340 ben ik bezig de 5-bak los te maken.
De motor, koppelingshuis, aandrijfas zijn er al onder weg.
Alleen de 5-bak en het schakelmechanisme met pook hangt er nog onder.

- Weet iemand nog een handige manier om de homokineten los te maken ivm het meedraaien van de asjes?

- Klopt het dat de schakelbak zelf maar met vier bouten vast zit aan de carrosserie?

- Iemand nog een idee hoe ik het best de schakelpook of het rubber uit de tunnel kan demonteren? Het liefst hou ik de schakelpook en het schakelmechanisme zo veel mogelijk gemonteerd, maar op ??n of andere manier krijg ik dat rubber in het gat van de tunnel niet goed los.

- Waar zit dat interieur rond de pook allemaal vast? Diverse boutjes heb ik al los en er zit genoeg beweging in het interieur, maar ergens lijkt het nog vast te zitten aan het interieurgedeelte waar ook de asbak, soms klokje, bediening kachel in zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-04-2014 23:38 #947182 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iemand tips voor demonteren 5-bak?
Homokineten: wielen op de grond of 4 koloms brug gebruiken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2014 00:31 #947183 door V300 register

Lucluc;228365 schreef : Homokineten: wielen op de grond of 4 koloms brug gebruiken.

Dat zal lastig gaan: de auto is een halve meter hoog van de grond opgebokt (en remtrommels en wielen er al af)

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2014 06:29 #947186 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Iemand tips voor demonteren 5-bak?
Remtrommels terug en handrem erop.

De pook wordt gekoppeld bij de bak met een pennetje in dat rubberen hoesje. Schakelstang kan voor 90% blijven zitten aan de auto.

Is er iets mis met de bak?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2014 14:20 #947198 door V300 register

powerflux;228369 schreef : Remtrommels terug en handrem erop.

De voorpoten zijn ook al gedemonteerd, is er niet een andere (handige) manier om de homokineten los te maken?

powerflux;228369 schreef : De pook wordt gekoppeld bij de bak met een pennetje in dat rubberen hoesje. Schakelstang kan voor 90% blijven zitten aan de auto.
Is er iets mis met de bak?

Er is niets mis met de bak, integendeel. Deze bak is van mijn donor en wil ik plaatsen als vervanging van de variomatic die niet helemaal goed meer is. Dus de schakelstang met pook heb ik in zijn geheel nodig.
Dus iemand nog tips hoe ik het rubber ongeschonden uit het gat van de tunnel kan halen, zodat de pook er in zijn geheel door heen kan?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2014 15:21 #947200 door V300 register
Voorpoten? De handrem werkt op de achterwielen ;) zet hem op de handrem en je hebt de homokineet zo los! Het gaat erom dat je de beide assen blokkeert, en dat gaat het makkelijkste als je de handrem erop zet! Anders moet je een andere manier bedenken.. grote klem erop wellicht

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2014 15:42 #947201 door V300 register

Joris;228383 schreef : Voorpoten? De handrem werkt op de achterwielen ;) zet hem op de handrem en je hebt de homokineet zo los! Het gaat erom dat je de beide assen blokkeert, en dat gaat het makkelijkste als je de handrem erop zet! Anders moet je een andere manier bedenken.. grote klem erop wellicht

Ja dat wist ik gelukkig. Ik heb de remtrommels ?n remsegmenten al gedemonteerd. Gezien vooral het terugplaatsen van de segmenten een nogal gepruts is met die veertjes en kleine onderdeeltjes, wil ik liever geen onderdelen meer terugplaatsen. Mijn ervaring is verder ook dat als de auto op de handrem staat er nog altijd beweging in zit bij kracht zetten.
Misschien dat ik dan maar een griptang op die asjes zet in de hoop dat ik niks beschadig aan de asjes.
Zitten die imbusjes van de homokineten doorgaans erg vast?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2014 16:59 #947203 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Iemand tips voor demonteren 5-bak?
Gewoon aan het wiel tegenhouden, dan heb je al een aardige hefboom.

Rubber hoeft niet los van de pook, als je de pookhoes verwijderd hebt en onder de 2 M8 bouten lost komt het hele spul zo mee. Evt kun je de stangen bij de bak demonteren, dat werkt eat makkelijker met verwijderen/plaatsen van de bak

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2014 17:17 #947204 door V300 register

AvdAkker;228386 schreef : Rubber hoeft niet los van de pook, als je de pookhoes verwijderd hebt en onder de 2 M8 bouten lost komt het hele spul zo mee. Evt kun je de stangen bij de bak demonteren, dat werkt eat makkelijker met verwijderen/plaatsen van de bak

Bedoel je de bouten die als het ware aan de binnekant/zijkant van de tunnel zitten? Want die heb ik al los. Maar er zit nog steeds een stuk rubber in de opening van de tunnel (niet te verwarren met de rubberen pookhoes).
De knop van de pook en (rubberen) pookhoes passen niet door de rubberen opening. Het lijkt dat dit stuk rubber vastzit aan een kunstof plaatje.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2014 22:23 #947230 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Iemand tips voor demonteren 5-bak?
oh dat, klopt ja. aan de onderkant van dat rubber zitten een aantal bevestigings, je moet daar het middenste deel naar onderen eruit drukken en dan kan de kunststof ring van het rubber af

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC