Uitvallen bij warme motor
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-11-2012 12:28 #917513
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Uitvallen bij warme motor
Als hij onder het rijden uitvalt, is het hoofdprobleem niet de stationairsproeier, want die hoort dan niks te doen. Laat maar zitten dus 
Er zijn 2 opties als je stabilisator (of regelaar inderdaad) niet werkt. Of hij laadt niet meer op, maar veel vaker dat de spanning te hoog wordt. Te, piekende spanningen doen veel kwaad voor je auto. Dat je radio nog werkt wil niks zeggen, misschien is die wel intern gestabiliseerd..
Start je motor, zet de rode draad van je multimeter op de pluspool van de accu, de zwarte op de min. Wat is de spanning? Breng de motor goed op toeren - snelwegtempo. Wat is dan de spanning? Ik ga er vanuit dat je accu nog goed is, omdat je kunt starten. De accu beinvloed de spanning namelijk ook als deze heel slecht is, maar dan zul je juist een te lage spanning meten, en dat zou je probleem niet veroorzaken.
Zoals je het trouwens brengt is de secundaire van de eerste bobine (6,x KOhm) niet meer helemaal jofel.
Dat hij niet heet wordt is mooi, dan heb je secundair (nagenoeg zeker) geen kortsluiting.

Er zijn 2 opties als je stabilisator (of regelaar inderdaad) niet werkt. Of hij laadt niet meer op, maar veel vaker dat de spanning te hoog wordt. Te, piekende spanningen doen veel kwaad voor je auto. Dat je radio nog werkt wil niks zeggen, misschien is die wel intern gestabiliseerd..
Start je motor, zet de rode draad van je multimeter op de pluspool van de accu, de zwarte op de min. Wat is de spanning? Breng de motor goed op toeren - snelwegtempo. Wat is dan de spanning? Ik ga er vanuit dat je accu nog goed is, omdat je kunt starten. De accu beinvloed de spanning namelijk ook als deze heel slecht is, maar dan zul je juist een te lage spanning meten, en dat zou je probleem niet veroorzaken.
Zoals je het trouwens brengt is de secundaire van de eerste bobine (6,x KOhm) niet meer helemaal jofel.
Dat hij niet heet wordt is mooi, dan heb je secundair (nagenoeg zeker) geen kortsluiting.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-11-2012 13:42 #917517
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen bij warme motor
Hij viel toch uit omdat hij te warm werd. Ben eens na gaan denken, en tot deze oplossing gekomen.
De senor, in het vliegwiel had ik schoongemaakt, maar zonder resultaat.
Toen ben ik weer eens gaan rijden, weten dat die weer uit zou vallen hier in de buurt dus ik dacht, neem wat drinken mee een fles spa water.
Overigens, had ik hem eerst doorgemeten op voltage, 12,6 volt en laden 14,2 zonder dat er ook maar enige spanningsverschil bij toeren in zat. Enkel als de fan aanging zakte het een half voltje naar beneden logisch.
In elk geval zat ik te rijden, duwde hem weer voor iemand voor zijn deur, die meteen naar buitenstapte en heel vrolijk keek. Kun je hem nergens anders nee zetten? Nee hij start niet, als hij warm wordt valt hij uit. Waarschijnlijk iets met senor of bobine, of kortsluiting.
In elk geval had ik die fles spa nog. Ik dacht aan dat verhaal van Wouter, die senor die in het plastic zat. Ik gooide er water over, en whalla hij deed het meteen weer.
De tweede keer dat hij uitviel, wilde hij weer niet starten. Water over de sensor, en meteen starten he!
Als ik het 3 keer uitgeprobeerd had had ik het heel zeker geweten, maar dit moet het toch echt zijn.
De sensor wordt warm, en werkt niet meer. Die man stond trouwens heel raar te kijken, dat hij van een fles water in de motor gieten weer starte hahha, precies enkel op dat punt van het vliegwiel sensor. Twee keer achter elkaar meteen, terwijl die eerst dik 30 minuten moest afkoelen. Ja het kan toeval zijn natuurlijk, maar 2 keer achter elkaar toeval?
De senor, in het vliegwiel had ik schoongemaakt, maar zonder resultaat.
Toen ben ik weer eens gaan rijden, weten dat die weer uit zou vallen hier in de buurt dus ik dacht, neem wat drinken mee een fles spa water.
Overigens, had ik hem eerst doorgemeten op voltage, 12,6 volt en laden 14,2 zonder dat er ook maar enige spanningsverschil bij toeren in zat. Enkel als de fan aanging zakte het een half voltje naar beneden logisch.
In elk geval zat ik te rijden, duwde hem weer voor iemand voor zijn deur, die meteen naar buitenstapte en heel vrolijk keek. Kun je hem nergens anders nee zetten? Nee hij start niet, als hij warm wordt valt hij uit. Waarschijnlijk iets met senor of bobine, of kortsluiting.
In elk geval had ik die fles spa nog. Ik dacht aan dat verhaal van Wouter, die senor die in het plastic zat. Ik gooide er water over, en whalla hij deed het meteen weer.
De tweede keer dat hij uitviel, wilde hij weer niet starten. Water over de sensor, en meteen starten he!
Als ik het 3 keer uitgeprobeerd had had ik het heel zeker geweten, maar dit moet het toch echt zijn.
De sensor wordt warm, en werkt niet meer. Die man stond trouwens heel raar te kijken, dat hij van een fles water in de motor gieten weer starte hahha, precies enkel op dat punt van het vliegwiel sensor. Twee keer achter elkaar meteen, terwijl die eerst dik 30 minuten moest afkoelen. Ja het kan toeval zijn natuurlijk, maar 2 keer achter elkaar toeval?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-11-2012 14:31 #917518
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Uitvallen bij warme motor
Toch de sensor
goed gevonden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-11-2012 14:33 #917519
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen bij warme motor
Is die van een weber gelijk, denk het wel he! Dan gaat het goed komen. Maf verhaal is het wel...
Ik zie op internet dat het vaker voorkomt met die krukassensoren, sommige garages spuiten er stikstof om te kijken of die kapot is en het dan ook ineens weer doet. Het rare is echter wel, dat het van de motor afligt.
Maar op internet staat dat het met die krukassensoren vaker voorkomt dat wanneer de motor warm is ze kunnen haperen, vlak voordat ze definitief overlijden. En de motor dus helemaal niet meer wil starten....
Ik heb er 1 besteld, ja ze hadden ze nog nieuw. Komt natuurlijk omdat die sensoren ook in de renaultjes zitten, die zijn allemaal hetzelfde. Enkel de renix zelf is niet uitwisselbaar.
Ik zie op internet dat het vaker voorkomt met die krukassensoren, sommige garages spuiten er stikstof om te kijken of die kapot is en het dan ook ineens weer doet. Het rare is echter wel, dat het van de motor afligt.
Maar op internet staat dat het met die krukassensoren vaker voorkomt dat wanneer de motor warm is ze kunnen haperen, vlak voordat ze definitief overlijden. En de motor dus helemaal niet meer wil starten....
Ik heb er 1 besteld, ja ze hadden ze nog nieuw. Komt natuurlijk omdat die sensoren ook in de renaultjes zitten, die zijn allemaal hetzelfde. Enkel de renix zelf is niet uitwisselbaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-11-2012 15:52 #917572
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen bij warme motor
Ja het was de sensor die replica werkt wel goed en valt niet uit.
Heb wel die onhandige bouten vervangen door andere, kan geen kwaad toch?
Heb wel die onhandige bouten vervangen door andere, kan geen kwaad toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-11-2012 17:02 #917573
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen bij warme motor
Goed opgelost!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-11-2012 18:11 #917575
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen bij warme motor
ja inderdaad. slimme methode om de fout te lokaliseren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-11-2012 19:26 #917577
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen bij warme motor
Heb het ook op internet gelezen achteraf. Dat doormeten heeft geen zin, in dit geval. Als hij op deze manier kapot gaat, dan zakt de waarde van de weerstand in op het moment dat deze warm wordt. Ik ga die oude sensor eens onder de fohn zetten, en kijken wat er dan gebeurd! Lijkt me lachen met de multimeter, ben benieuwd naar het resultaat.
Tja, waarom gebruiken ze van die maffe torex bouten, heeft toch geen nut?
Tja, waarom gebruiken ze van die maffe torex bouten, heeft toch geen nut?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-11-2012 14:35 #917586
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen bij warme motor
torx boutjes blijven beter op het bitje zitten, is handig voor productie gebruik met automatische moment tollen (of zelfs gerobotiseerde assemblage)
een zeskant of inbus heeft net iets sneller de neiging om eraf te vallen.
een zeskant of inbus heeft net iets sneller de neiging om eraf te vallen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets