stationair rijden

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 13:32 #906489 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic stationair rijden

Markvictor;198633 schreef : Probleem opgelost.

en hoe?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2012 16:01 #906548 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic stationair rijden
Ik had hem helemaal naar rechts gedraaid, hij liep eigenlijk nog als een tierelier... Hij kon een halve naar rechts nog stationair.

Ik heb hem toen toch een kwart extra gegeven. Vervolgens heb ik de afstelling, de andere schroef dus een kwart tot half terug gedraaid. Hij loopt nu lekker, dus het zal wel goed zijn.

Hij maakt ook veel minder toeren dan eerst. En eerst viel hij ook al binnen de 3,5% co maar dat is nu dus nog minder. Hij loopt ook niet meer weg stationair. Ook niet als die goed warm is. Hij maakt toch best wel wat toeren wil die weg komen met de d knop ingedrukt. Ho, het lukt wel, daar niet van. Maar ik denk dat dit normaal is of niet?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2012 16:12 #906550 door V300 register
met de knop ingedrukt ontkoppel je hem volgens mij, dat wil je dus vermijden (maar toont wel aan dat de vacu?montkoppelaar nog werkt).

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 16:13 #906551 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic stationair rijden

Markvictor;198694 schreef : Ik had hem helemaal naar rechts gedraaid, hij liep eigenlijk nog als een tierelier... Hij kon een halve naar rechts nog stationair.

Ik heb hem toen toch een kwart extra gegeven. Vervolgens heb ik de afstelling, de andere schroef dus een kwart tot half terug gedraaid. Hij loopt nu lekker, dus het zal wel goed zijn.

Hij maakt ook veel minder toeren dan eerst. En eerst viel hij ook al binnen de 3,5% co maar dat is nu dus nog minder. Hij loopt ook niet meer weg stationair. Ook niet als die goed warm is. Hij maakt toch best wel wat toeren wil die weg komen met de d knop ingedrukt. Ho, het lukt wel, daar niet van. Maar ik denk dat dit normaal is of niet?

dat met die knop ingedrukt is normaal, en niet aan te raden voor dagelijks gebruik. immers hou je dan de ontkoppelaar actief. maarja, dat spreekt ook voor zich.

voor de rest: gefeliciteerd. soms kan de oplossing zo makkelijk zijn

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 19:06 #906567 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic stationair rijden
ja, zomaar kwart en hele slagen maken is niet afstellen he:)

procedure is de mengselschroef indraaien tot de motor lichtjes gaat stotteren en de schroef op dat moment iets uitdraaien zodat de motor netjes loopt; daarbij eventueel het stationair toerental stellen. finetunen van het mengsel kun je doen door op het rempedaal te trappen, op dat moment dat hij goed afgesteld is mag de motor wat gaan bokken/schudden maar absoluut niet duidelijk van toerental veranderen!

wat je nu hebt is eigenlijk nog kut, op het moment dat je op de rem trapt gaat het toerental dus omhoog en dat is een klein beetje gas geven+remmen tegelijk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2012 20:10 #906570 door V300 register
Tja ik zag dat Anjo reageerde, en ik denk nau, die zal het wel niet helemaal eens zijn met de oplossing. En natuurlijk wel terecht. Het is idd zo, dat hij nu niet meer wegloopt. In die zin is het beter.

Maar goed afgestelt? Nee, lijkt me ook niet. Alleen omdat zelf te doen, is ook lastig. Bij de volvodealer hier kunnen ze het blijkbaar ook niet...

Iemand een adresje? Of kan zoiets bij een sleuteldag?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2012 20:21 #906574 door V300 register
Kan je toch zelf?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-04-2012 21:59 #906582 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic stationair rijden
Anjo heeft naast bovenstaande korte beschrijving ook een enorm epistel ergens op het forum neergezet over het afstellen van de carburateur, in 'mijn' carb revisie how-to heb ik dit gekopieerd.

Dit is dan wel specifiek voor de Weber op bepaalde punten maar voor lijkt me voor CO afstellen op een solex ook wel te gebruiken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2012 19:04 #907342 door V300 register
Over de CO, naar rechts is minder CO? Dan draai je hem dus in, wordt de schroef kleiner. Wanneer hij groter wordt de schroef, links draaien is het dus minder CO?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2012 18:11 #907460 door V300 register
Bij een Weber, en ik denk ook wel bij jou:
Tegen de klok in = rijker = hogere CO-waarde
Met de klok mee = armer = lagere CO-waarde

Wat er precies gebeurt in de carburateur weet ik eigenlijk niet precies :loser: Is dit een 'luchtschroef' voor 't mengsel in stationair-kanaal? Ik weet wel wat de stationair-regelschroef doet. Heb ik dit gemist bij de carburateurcursus?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC