Motor valt soms uit bij remmen

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2012 23:32 #900284 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motor valt soms uit bij remmen

bartje;194645 schreef : Maar als de gewichten blijven hangen, dan zou na het opnieuw starten je de auto niet in de D of R kunnen zetten.

goed meegedacht! maar hoeft niet perse, op het moment dat een van de gewichtjes door centrifugaalkracht blijft hangen; zorgt de veerkracht dat er al spanning op de drukgroep komt om de koppeling vrij te trekken. als bij het afremmen toerental lager wordt dat zorgt voor een lagere centrifugaalkracht wordt tegelijkertijd het rollend gewicht hoger op de prise as en dat kan bij het laatste zetje waarbij de motor uitvalt voldoende zijn om de plaat vrij te draaien en het gewichtje terug te laten schieten.

idem dito voor een gebroken veer, zodat de gewichten niet/slecht teruggehaald worden op het moment dat de centrifugaalkracht minder wordt, maar dat bij het uitvallen van de motor de koppeling nog net voldoende slipt om de plaat vrij te draaien

bartje;194645 schreef : Hoeveel kwaad kan het om hier nog een paar 100 km mee door te blijven rijden?

in principe niet, maar mocht er een veer kapot zijn en daar op een gegeven moment delen van door je koppelingshuis gaan stuiteren kun je eventueel wat meer te sleutelen hebben als je nu hebt.

lijkt me wel verstandig om er op korte termijn naar te kijken, de veren (spiraalveren in het vliegwiel en de 3 plaatveren van de drukgroep die daarbij zitten) kun je via het driehoekig inspectiegat controleren, maar om het gedeelte met de gewichten te bekijken moet toch echt de koppeling eraf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2012 19:59 #900652 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor valt soms uit bij remmen
Vandaag aan het sleutelen geweest en de hele koppeling er onder uit gehaald
Veren van de koppeling zijn niet gebroken.
ook valt het vuil en roest in de koppeling mij wel mee

wat me wel op viel is dat er een haarscheurtje in een van de bladveren van de koppeling zit in

ook zie je duidelijk wat "scheurtjes" in het loopvlak van de koppeling welke ook wat verkleurt is.

dikte van de koppelingsplaat is no 6mm en er zitten nog 1,5 mm vulplaatjes tussen.

het lager wat je in het midden van het vliegwiel ziet zitten is helemaal op zit zo goed als vast.

mijn conclusie is eigenlijk dat de koppeling zijn beste tijd heeft gehad. of zie ik dit verkeert?

Ik denk er aan om de koppelingsplaat, drukgroep en de lagers te vernieuwen of is dit overdreven? of moet ik nog meer meenemen het is de bedoeling dat de auto nog een tijdje mee kan.

ik heb overal foto's van maar ik krijg ze niet op de site

hoewel dit er niet geweldig meer uit ziet zie ik dit niet als de oorzaak van het probleem van het regelmatig afslaan. of zie ik dit verkeert?

wie weet waar ik fatsoenlijk nieuw spul kan krijgen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2012 09:26 #900681 door V300 register
Ben geen expert op het gebied van koppelingen.

Maar wel op het gebied van foto's plaatsen.

www.tinypic.com -> selecteer je foto -> formaat 800*600 oid -> code invullen -> wachten -> de link voor fora kopieren iets van [img]blablabla[/img] en in je bericht zetten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2012 14:33 #900684 door V300 register
bedankt jos

hierbij dan de foto's

foto van het scheurtje in de bladveer en loopvlak

een foto van de drukgroep

foto's van de koppelingsplaat

en het vliegwiel

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-03-2012 13:31 #902239 door V300 register
[mod]aantal verkeerd geplaatste berichten m.b.t. B19A verplaatst naar hier [/mod]

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC