Motor valt soms uit bij remmen
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben Bart en rijd nu ondertussen al een jaar of 5 met plezier rond in mijn Volvo 340 1.4 vario. Het onderhoud heb ik tot nu tot nog altijd zelf gedaan met vele hulp van het forum.
Echter over het probleem wat ik nu heb kan ik nog niets terug vinden.
De motor valt regelmatig af als ik rem (op of net voor het moment dat ik stil sta). Bij starten slaat hij meteen weer aan en loopt keurig stationair.
Het is geen continu probleem maar als hij 1 keer uit valt gegarandeerd dat hij de volgende keer stoppen ook uit valt. ik heb het idee dat het het vaakst is als ik van de snelweg af kom.
De laatste tijd al veel aan de auto gedaan maar dit probleem blijft er in zitten.
Al gedaan:
Vario afgesteld
koppeling afgesteld
carburateur revisie / afgesteld
nieuwe olie/ filters
vacuum lekage gevonden en gerepareerd
vacuum slangen vastgezet met slangenklemmen (kan geen andere lekkages meer vinden)
kleppen gesteld
koelwaterkanaal van de carburateur ontstopt
Motor loopt mooi stationair ook ik hogere toeren loopt hij mooi, verbruik is met de 1 op 11,5 (in de kou van afgelopen weken), start goed eigenlijk ziet alles er goed uit behalve dat hij regelmatig uit valt.
Heeft iemand een idee waar te zoeken?
Alvast bedankt voor de reacties
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
stationair sproeier is gecontroleerd en werkt goed anders loopt hij ook niet stationair dat in hem dus niet.
@lucluc
carberateur is afgesteld (dus ook CO). Motor blijft netjes met het zelfde toerental lopen als je de rem intrapt met stationair toerental. alleen bij het afremmen valt hij regelmatig af. dat is hem dus ook niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
bartje;194565 schreef : @mastertje
stationair sproeier is gecontroleerd en werkt goed anders loopt hij ook niet stationair dat in hem dus niet.
Ik zei ook haperend

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
zou kunnen dat de drukgroep niet goed meer is, als de 3 gewichten door roest e.d. door de centrifugaalkracht geforceerd op hun plek geduwd worden willen ze nog wel eens blijven hangen en dan blijft de koppeling plakken. maar als 1 van de 3 veren gebroken is krijg je ook dit soort taferelen (maar dan meestal vrijwel altijd, niet alleen als de motor in wat hogerere toerengebieden = meer centrifugaalkracht gedraaid heeft)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
we gaan eens op onderzoek uit.
alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb me even ingelezen op het koppelingsverhaal.
Om te controleren of de koppeling nog goed is moet de hele koppeling er onderuit gehaald worden om te inspecteren of niet?
Maar als de gewichten blijven hangen, dan zou na het opnieuw starten je de auto niet in de D of R kunnen zetten.
Of hij zou meteen afvallen zodra de kop op de pook wordt los gelaten (als vacu?m systeem op de koppeling sterk genoeg is om hem als nog te ontkoppelen).
Omdat er nog een starre verbinding is tussen de draaiende motor en de aandrijfas.
Of zit ik nu mis? Dit is nooit een probleem ook geen gekraak ofzo bij het schakelen.
Hoeveel kwaad kan het om hier nog een paar 100 km mee door te blijven rijden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.