Tapeind luchtfilter bevestiging defect

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 17:06 #886128 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect
maar ze gaan ook langer mee als 2 gaatjes...

ik was het idd wel vergeten te melden:D ik gebruik alleen maar machinetappen, 3x in hetzelfde gaatje gaan klooien omdat anders je tap gelijk bot is is niet echt aan mij besteed.. overigens, met deze foto kan ik het verschil tussen een normale tap (3-delig of machinetap) en een gat voor blinde gaten wel uitleggen:

tap voor de blinde gaten lijkt nog het meeste op een normaal boortje en zal alles uit het gat omhoog verspanen, dit is heul handig om je vlotterdeksel naar M6 te upgraden want zo komen er geen braampjes tussen de veertjes/menbraampjes etc van de carburateur en kun je het gewoon met alles gemonteerd op de auto doen. de braampjes die eruit komen kun je makkelijk weghalen dus er is ook geen gevaar dat het de motor in gaat.

de rechter tap verspaand omlaag, deze tappen zijn wel vele malen sterker en worden minder warm maar voor zijn deze toepassing minder geschikt omdat de spaantjes onder het gat overal tussen gaan zitten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-09-2011 21:57 #886170 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect
Dank je Erick en Anjo voor jullie uitleg, het is me helemaal duidelijk nu, ga ik eens even op zoek naar een blinde tap M6 bij een beter uitgeruste ijzerwinkel.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-09-2011 22:58 #886180 door Wouter Borsje
Ik heb zonet eens wat ge-googled op machine tap en vond onder andere deze: www.toolworld.nl/products/9328/MACHINETA...CO-5-DIN371-M3-.html

Is dat hetgeen ik moet hebben?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 23:03 #886181 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-09-2011 09:34 #886192 door Wouter Borsje
Bedankt voor de link Anjo, ik zie nu dat zo een blinde tap dus eigenlijk een boortje is met draad erop, en dat noemen ze dan een hss-e tap.

Dan snap ik ook wel dat ze wat duurder zijn dan een 'normale' tap.

Al googlend op hss-e tap kwam ik dit filmpje nog tegen waarop duidelijk te zien is hoe de tap zijn werk doet, misschien ook wel leuk voor anderen die net als ik nog redelijk onbekend zijn met metaalbewerking en de gebruikte gereedschappen/materialen.

[youtube]3WTUw4dTyus [/youtube]

Hier is ook overduidelijk te zien dat het in dit geval aluminium netjes omhoog word uitgeworpen.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 13:14 #886200 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect

Wouter76;185094 schreef : Dank je Erick en Anjo voor jullie uitleg, het is me helemaal duidelijk nu....

Geen dank, graag gedaan

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-09-2011 14:00 #886201 door Wouter Borsje
Zojuist de tap zoals in de link van Anjo besteld tezamen met wat tap-olie.

Kan ik die tap na voorboren met een 5mm hss boortje gewoon in de accu boormachine zetten en op een lage snelheid tappen met toevoeging van de olie en dan in ??n keer doortappen?

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 16:09 #886204 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect
Ja dat kan, doe alleen een druppel olie op de tap als je gaat tappen dat is per gat meer dan genoeg

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2011 16:20 #886206 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect

Wouter76;185116 schreef : Al googlend op hss-e tap kwam ik dit filmpje nog tegen waarop duidelijk te zien is hoe de tap zijn werk doet, misschien ook wel leuk voor anderen die net als ik nog redelijk onbekend zijn met metaalbewerking en de gebruikte gereedschappen/materialen.

[youtube]3WTUw4dTyus[/youtube]

Misschien een domme vraag, maar moet je met zo'n tap als is gebruikt in het filmpje eerst een gat boren? Of gaat tappen en boren tegelijk?
(die tap ziet er nl. uit als een boor met schroefdraad)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 16:58 #886207 door Anjo van den Akker
je boort bij het tappen ?ltijd eerst het gaat naar de voorboordiameter, dit is afhankelijk van je draadmaat; bijv bij metrisch normaal draad: ?5 voor M6, ?6,8 voor M8, ?8,5 voor M10 etc.

simpele vergelijking is dat als een tap op de dikste snij-diameter zit hij per omwenteling de spoed dieper gaat, bijv voor M8 1mm dieper per omwenteling. een boortje zal per snijvlak per omwenteling grofweg 0,05mm verspanen,een combinatie van boren en tappen met hetzelfde gereedschap is dus heel moeilijk te realiseren (maar wel mogelijk, denk bijv aan parkers; een kopje om te boren en vervolgens conisch draad om dun plaatmateriaal te "tappen")

vervolgens heb je een conventionele/normale tap, deze verspaand wat uit het gat en in het gat tijdens het tappen, voor een normaal open gat is dit prima maar voor een blind gat is dit ongewenst omdat de bramen zich tussen de tap en het diepste punt van het gat ophopen. daar is de blind-gat tap voor. deze ziet er idd uit als een boor, maar dit is alleen maar bedoeld om (net als een boor) de spanen direct naar boven uit het gat en van de tap weg te laten gaan.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC