Tapeind luchtfilter bevestiging defect

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-09-2011 14:00 #631484 door Wouter Borsje
Tapeind luchtfilter bevestiging defect is gemaakt door Wouter Borsje
Zoals jullie misschien al hebben gelezen in het topic over mijn 340 heb ik gisteren ??n van de tapeinden (als het zo heet tenminste..) naar de mallemoeren geholpen, nu zat ik aan een drietal opties te denken om dit te repareren:

- Moer m5 van ca 6 cm lang een een 6 kant kop, met ringetje (kop aan onderzijde carb)

- Draadeind m5 van ca 6cm lang met ringetje en borgmoer aan onderkant carb.

- Met een (nog aan te schaffen) tap de huidige M5 optappen naar M6 en dan een draadeind van ca 6 cm kopen en met (blauwe) loctite het draadeind borgen.

Wat denken jullie dat de beste manier is om dit op te lossen?

De laatste optie is misschien nog het mooiste maar houd het Loctite het draadeind dan wel mooi op zijn plek?

De andere twee oplossingen zijn minder fraai maar bereiken hun doel wel, laatste wat ik in ieder geval wil is een moer of compleet draadeind in ??n van de venturi's.....
( ik ken iemand die dat mee heeft mogen maken, word je niet blij van, een moer tussen je klepsteel/zitting of in een cilinder...)

Bedankt alvast voor het meedenken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2011 16:03 #886041 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect
Het draad waar het tapeind ingaat is dus kapot en niet het tapeind zelf? Met helicoils kun je hem nog repareren naar de huidige maat. Dan boor je de oude draad weg, met een speciale tap tap je draad voro de coil, dan draai je een coil erin en die zet zichzelf vast. Daar kun je dan het tapeind weer indraaien. Ik heb een heel setje ervoor liggen maar ik ben momenteel niet mobiel :+

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2011 18:57 #886064 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect
opboren naar ?5 en M6 tappen, met Loctite 243 vervolgens tapeindje borgen. het liefste gelijk alle 3, is makkelijker met sleutelen. vergeet ook niet dat je de gaten in het luchtfilterhuis ook op moet boren
hadden ze in de fabriek eigenlijk al moeten doen, M5 is gewoon t? licht voor zo'n lomp grote klapperkast

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-09-2011 20:11 #886067 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect
Ja precies Anjo, die conclusie had ik ook al getrokken en had ook al het gevoel dat dit er een keer aan zat te komen.

Dus el concludee; 'even' een tap setje kopen en 'optappen' naar M6, is zo een setje nog kostbaar?

@Marcel, jij ook bedankt voor je reactie, het is inderdaad het draad wat kapot is.

Volgende week heb ik een afspraak bij het bedrijf waar ik misschien voor ga werken in Zeewolde dus zal ik in de tussentijd even een lange moer van onderaf in zetten.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-09-2011 14:36 #886110 door Wouter Borsje
Nu heb ik een setje gevonden met verschillende diameters tap, dit is dan voldoende voor wat jij beschrijft Anjo?

Als ik het goed heb begrepen, voorboren met 5 mm ijzerboortje en dan met tap M6 een nieuw draad tappen, nu als ik zonet op wikipedia dat je er ook wat smeermiddeel bij moet gebruiken, voldoet kruip olie?

En daarna weer vetvrij maken denk ik omdat de Loctite anders niet 'pakt' ?

Dit setje zag ik op de site van Conrad, het lijkt me voor die paar keer dat ik een tap nodig heb wel afdoende: www2.conrad.nl/goto.php?artikel=821396

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-09-2011 14:56 #886114 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect
smeermiddel is in 2 soorten verkrijgbaar; snijolie of spuug. De eerste soort werkt het beste maar de 2e is gratis.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-09-2011 15:20 #886116 door Wouter Borsje
Ah ok, nou ja als ik dan toch dat tap setje aanschaf meteen maar een klein flesje snij olie erbij, kost maar een paar euro dus dat is nog goed te doen en wie wat bewaart die heeft wat immers.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 15:23 #886117 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect
die 3-delige tap-sets ben ik niet zon voorstander van, ik gebruik hiervoor een tap bedoelt voor blinde gaten, die verspaand naar buiten ipv het gat in

snijolie is wel een vereiste anders krijg je heel lelijk brokkelig draad

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-09-2011 15:37 #886119 door Wouter Borsje
Ik zie het nu ook inderdaad dat elke maat uit drie stappen bestaat, ik heb hier echt zo ontzettend de ballen verstand van he :hmmz:

Kun je me eens uitleggen wat het verschil precies is Anjo?

En is zo een M6 tapje ook gewoon los leverbaar waarmee je in ??n keer kunt tappen?

Mjah een hoop vragen maar zo word ik weer wat wijzer, kan ik het straks in ??n keer goed doen, en kan er wellicht in de toekomst weer anderen mee helpen.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 16:40 #886123 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Tapeind luchtfilter bevestiging defect

Wouter76;185041 schreef : Ik zie het nu ook inderdaad dat elke maat uit drie stappen bestaat, ik heb hier echt zo ontzettend de ballen verstand van he :hmmz:
Kun je me eens uitleggen wat het verschil precies is Anjo?

Ben wel niet Anjo, er zijn 3 tappen ??n tap met een ring dat is de eerste tap die je gebruikt, ??n tap met twee ringen en ik denk wel dat je het nu snapt.
tap 1 snijd een beetje, tap 2 snijd wat meer en tap 3 maakt het af

Wouter76;185041 schreef : En is zo een M6 tapje ook gewoon los leverbaar waarmee je in ??n keer kunt tappen?

Er zijn ook tappen die in een keer de schroefdraad tappen, dat zijn zogenaamde machinetappen ze zijn ietsjes duurder dan de driedelige setjes.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC