Euro 95 E10
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
De 5% toevoeging is er al een hele tijd al zonder dat dit aan de pomp is aangegeven

Om tot mijn vraag te komen kan de B14-4E motor 10% ethanol toevoeging verdragen zonder de motor te beschadigen?
Hier op deze site kan je zien of je auto voor E10 geschikt is.
Voor de Volvo staat het volgend:
"Alle Volvo modellen vanaf 1976 zijn geschikt voor het gebruik van E10,....."
maar aangezien er een motor van Renault in de 300 zit ben ik daar ook eens gaan kijken wat daar staat:
"Alle modellen vanaf 1997......."
Op een Duitse pdf staat hetzelfde over Renault en Volvo.
Daar ik het toch liever precies weet heb ik een mail gestuurd naar Volvo Nederland en ook een naar
Als ik bericht krijg zal ik dit doorgeven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
brandstofleidingen/koppelingen/verbindingsstukken/pakkingen dat de fabrikant toepast.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Ik kan me zo voorstellen dat er al wel meer mensen hier zijn geweest die zich afgevraagd hebben.
- V300 register
- Verbannen
-
De B14's mogen volgens mij tot euro 93 lopen??
Ik denk echter niet dat het een probleem is. Die B14's zijn in mijn ogen bullet-proof vergeleken met die opgefokte elektronisch aangestuurde hokken van tegenwoordig

Edit:
Inderdaad: minimaal RON96
Ik zat aan AKI93 te denken........maar ja, daar hebben we hier niks aan :+
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Erick hopelijk heb je er spoedig antwoord op. Ben zeer benieuwd
- V300 register
- Verbannen
-
Fran?ois;172145 schreef : Volgens mij hangt dit niet zozeer af van de motor, maar van het type
brandstofleidingen/koppelingen/verbindingsstukken/pakkingen dat de fabrikant toepast.
niet te hopen dat de brandstofslangetjes nog origineel zijn...
Grootste probleem van de ethanoltoevoeging is dat ethanol, methanol, propanol etc (de "ol" geeft dit aan) al een zuurstofatoom in het molecuul hebben zitten. Dit zorgt voor een verstoring van de mengselverhouding. De aanwezigheid van zuurstof atomen in de brandstof zorgt ervoor dat zuurstof wordt 'meegeleverd' met de brandstof. Zuurstof overmaat = verarmd mengsel.
Bijkomend effect is dat het reeds gebonden zuurstof een lagere verbrandingswaarde oplevert.
Een auto met lambda regeling (zuurstofsensor in de uitlaat) kan het eerste probleem compenseren door m??r brandstof te laten inspuiten. Het tweede zorgt verder alleen voor een iets hoger verbruik.
??n en ander is nog totaal niet getest, maar ik kan me voorstellen dat een goed afgestelde B14 binnen de thermische toleranties 10% ethanol kan hebben. Zal niet echt lekker lopen. Maar als er al iets mis is (luchtlekkage, gedeeltelijke verstopping) waardoor het mengsel zowieso al aan de arme kant terecht gekomen was, gaat het heel erg mis.. dan gaat de verbranding te traag verlopen, loopt de EGT heel erg op en krijg je verbrande kleppen, gaten in zuigers en 'vreters'.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
96 RON geldt voor de oudere types. vanaf ? 1985 ?? is het normaal gesproken minimaal 95 inderdaad.
En dan nog te bedenken dat het RON getal niets zegt over schijnbare verandering van de mengselrijkheid, noch over de verlaagde verbrandingswaarde :+
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Volvo Duitsland:
Sehr geehrter Herr Janssen,
Vielen Dank f?r Ihre Anfrage an die Volvo Kundenbetreuung, auf die wir hier gerne eingehen m?chten.
Alle Volvo PKW-Modelle mit Otto-Motor, die seit 1976 eingef?hrt wurden, k?nnen mit E10 Kraftstoff betrieben werden, sofern die vorgeschriebenen Wartungsintervalle eingehalten wurden und auch in der Zukunft weiter eingehalten werden.
Die einzigen Ausnahmen bilden die Fahrzeuge der Baureihe S40 und V40, die zwischen 1998 und 2004 gebaut und mit einem 1.8L GDI-Motor mit 122PS oder 125PS ausger?stet wurden.
Vor diesem Hintergrund freut es uns, Ihnen mitteilen zu d?rfen, dass Ihr Volvo f?r E10 Kraftstoff freigegeben ist.
Bei weiteren Fragen sind wir - ebenso wie Ihr H?ndler - gerne f?r Sie da. Sie erreichen die Volvo Kundenbetreuung montags bis freitags von 08:00 Uhr bis 18:00 Uhr.
Mit freundlichen Gr??en / With best regards
[mod]Op schriftelijk verzoek van de betreffende contactpersoon zijn naam en contactdetails verwijderd door Wouter op 9 Januari 2013[/mod]
Customer Care Center
Volvo Kundenbetreuung
Web: www.volvocars.de / www.exploreyourlife.de
En van Volvo Nederland het volgende:
Geachte heer Janssen,
E10
In diverse landen komt meer en meer E10 beschikbaar als brandstof voor benzinemotoren. De naam E10 is afgeleid van 10% bio-ethanol, de benzine is dan vermengd met 1/10 bio-ethanol. U kunt E10 als brandstof gebruiken voor alle bezine-uitvoeringen, mits uw Volvo volgens de fabrieksinstructies goed en regelmatig onderhouden is. Ook moet de motorolie die u gebruikt voldoen aan de voorgeschreven specificaties en dient u regelmatig het motoroliepeil te controleren, zoals beschreven in uw instructieboekje. Langdurig gebruik van E10 wordt ontraden.
Let op! Er geldt een uitzondering voor de GDI-motoren in de Volvo S40 & V40 modellen, geleverd in 2000 t/m 2003.
Het rijden op E10 is voor deze motorvariant niet mogelijk.
Met vriendelijke groet,
Volvo Cars Nederland B.V.
Geert Janssen
Customer Relations Consultant
P.O. Box 16, NL-4153 ZG Beesd
Stationsweg 2, NL-4153 RD Beesd
Telephone +31-345-688204
Fax +31-345-688382
e-mail :Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
internet: www.volvocars.com
KvK Rivierenland nr. 14051974
Volvo. for life
Het wordt dus bij langdurig gebruik ontraden, dan ga ik het ook niet tanken, of er moet niets anders te krijgen zijn.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-