Ten overvloede, van 4 naar 5 Bak
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-03-2011 22:21 #867462
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ten overvloede, van 4 naar 5 Bak
Joost heeft inderdaad de torque-tube constructie, de 1.4 moet het doen met een cardanas, deze kun je van de vertanding afschuiven en dan de bak wisselen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2011 15:19 #868211
door V300 register
Gisteren de oude 4-bak omgewisseld voor de 5-Bak. Er kwam echter nog wel een vreemd dingetje naar boven. Na zo'n uurtje hadden we de bak er onderhangen maar paste de cardan niet meer. Deze was met geen mogelijkheid ver genoeg op de as te schuiven waardoor deze aan de andere kant ook paste. We hebben de bak dan ook weer los moeten maken om toen gelijk de cardan te monteren. Na een beetje te hebben vergeleken met de oude 4-Bak bleek dat de spiebanen op de Pris-as doorliepen bij de andere bak was dat niet het geval. Als mijn koppeling dus nu vervangen moet worden mag ALLES dus weer los. (Is dit normaal te noemen?)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2011 15:24 #868212
door V300 register
Ik heb deze ook laatst verwisseld, en er toen wel met Erik over gehad dat verschil was tussen variomatic en handgeschakelde assen. Deze zaak gaat er ook moeilijk op hoor. Wij hebben wat vet gebruikt, en dan met een bandenlepel hem er van de ene kant op proberen te drukken middels een hefboom, en met een rubberhamer op de andere kant tikken, zodat hij erop schuift..
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-03-2011 15:57 #868213
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Ten overvloede, van 4 naar 5 Bak
Even aan het staart stuk van de koppeling gaan hangen (twee armen er omheen en voetjes van de vloer was met mijn relatief lage gewicht voldoende) wil ook nog wel eens helpen omdat de motor dan wat kantelt.
Dit kan dan natuurlijk alleen wel als de auto op een brug staat...
Dit kan dan natuurlijk alleen wel als de auto op een brug staat...
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2011 18:45 #868225
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ten overvloede, van 4 naar 5 Bak
je moet een aandrijfas van een handgeschakelde 340 ook altijd eerst aan de voorkant erop schuiven (spiebanen bij staartstuk van het koppelingshuis zijn wel lang)
lekker handig overigens, want bij een CVT is het precies andersom (achterkant tegen het veertje induwen)
lekker handig overigens, want bij een CVT is het precies andersom (achterkant tegen het veertje induwen)
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2011 21:25 #868256
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Ten overvloede, van 4 naar 5 Bak
Ik heb het laatst nog gedaan bij een handbak. En het is mm-werk en met behulp van een rubberen hamer moet je hem tot het uiterste puntje op de spiebaan van het staartstuk drukken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-03-2011 23:05 #868414
door V300 register
Alle goede bedoelingen ten spijt. Maar de Cardan heeft echt geen cm speling op de spiebanen. Hij past zelf maar net.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-04-2011 21:20 #870020
door V300 register
Ik heb ook een probleem met de 4 naar 5 wissel;
Mijn monteur heeft de vermeende 5 bak(??) verwisseld, maar nu hebben we nog steeds maar 4 versnellingen. Waar kan 'm dat nog meer inzitten, behalve dat het om 4 bak zou gaan ipv van een 5 bak?
Is de 5 bak uiterlijk verschillend van een 4 bak?
Mijn monteur heeft de vermeende 5 bak(??) verwisseld, maar nu hebben we nog steeds maar 4 versnellingen. Waar kan 'm dat nog meer inzitten, behalve dat het om 4 bak zou gaan ipv van een 5 bak?
Is de 5 bak uiterlijk verschillend van een 4 bak?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2011 21:35 #870022
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ten overvloede, van 4 naar 5 Bak
jep zijn duidelijk verschillend
de 4-bak bestaat uit 2 delen, de versnellingen (1-4 en achteruit) en het differentieelhuis
de 5bak heeft hetzelfde eerste deel als de 4-bak (voor versnellingen 1-4 en de achteruit) dan een stuk van ca 10cm lang erachter geprakt waar de 5e versnelling in zit. daarachter zit pas het differentieelhuis, die is een stukje korter zodat de totaallengte van bak + diff hetzelfde blijft.
het lijkt er dus inderdaad helaas op dat er een 4-bak voor een 4-bak verwisseld is Steven, kan nergens anders in zitten.
de 4-bak bestaat uit 2 delen, de versnellingen (1-4 en achteruit) en het differentieelhuis
de 5bak heeft hetzelfde eerste deel als de 4-bak (voor versnellingen 1-4 en de achteruit) dan een stuk van ca 10cm lang erachter geprakt waar de 5e versnelling in zit. daarachter zit pas het differentieelhuis, die is een stukje korter zodat de totaallengte van bak + diff hetzelfde blijft.
het lijkt er dus inderdaad helaas op dat er een 4-bak voor een 4-bak verwisseld is Steven, kan nergens anders in zitten.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-04-2011 21:48 #870023
door V300 register
Hmm, ja daar begint het op te lijken ja. Het viel mij al op dat ze uiterlijk heel veel op mekaar leken..., das dus niet zo mooi. Bedankt in ieder geval voor 't antwoord.
Moderators: Mark Smeets