Koude motor start slecht, na vervanging koppakking en carberateur

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-02-2011 21:37 #862403 door Wouter Borsje
Ja dat is ook zo Anjo, ik kan me alleen heel goed voorstellen dat sommige mensen hier best tegen aanhikken of er zelfs liever helemaal niet aan willen beginnen, en het is ook zo zonde om je mooie net aangeschafte of juist al jaren betrouwbaar dienst doende V300 te verkopen/weg te doen/naar de sloop te brengen alleen omdat de carburateur een goed 'opfris 'beurt kan gebruiken.

Voor wat betreft het daarna ook monteren en afstellen in de betreffende auto ben ik het met je eens, dan zouden het weer door het land rijd actie's worden met de daaraan verbonden kosten, en ik ben natuurlijk ook lang geen TC'er met alle kennis en handigheid die daarmee samen gaan .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2011 21:37 #862404 door V300 register

antiekeradio;167849 schreef : kan wel, maar alle afstellingen hebben bedoelde en onbedoelde effecten.

zou bijvoorbeeld jammer zijn als het verbruik dan ineens naar 1 op 6 gaat.


ja uiteraard wil ik dat niet, wat gebeurt er als ik ook in de tweede luchtinlaat van de carb een (choke)klep zet? Dat is te simpel gedacht zeker?:yeah:

Ik moet er bij zeggen dat ik zelf niet sleutel en dat ik dat laat doen. Maar dat hadden jullie vast wel door dat ik er weinig verstand van heb.;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-02-2011 21:46 #862405 door Wouter Borsje
Die tweede klep (in de tweede trap) is juist op een gegeven moment weg gelaten omdat het gebruik van de tweede trap niet aan te bevelen is bij koude motor (de tweede trap gaat pas open bij ca 3/4 openen van de eerste trap, dit doet een auto liefhebber zijn/haar motor liever niet aan)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2011 17:16 #862447 door V300 register
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een 32DIR109 en een 32DIR110? en hoe kan je dat zien?
Ik denk dat ik deze tweede heb verwisseld namelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2011 22:47 #862498 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koude motor start slecht, na vervanging koppakking en carberateur
beiden voor een auto van na modeljaar 86 ivm remapping Renix units.
109 is voor een B14.4E, heeft links van de mengselschroef 1 vacuumaansluiting (ontstekingsvervroeging)
110 is voor een B14.4S, heeft 3 vacuumaansluitingen rond de mengselschroef.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2011 19:12 #864943 door V300 register

AvdAkker;167957 schreef : beiden voor een auto van na modeljaar 87 ivm remapping Renix units.
109 is voor een B14.4E, heeft links van de mengselschroef 1 vacuumaansluiting (ontstekingsvervroeging)
110 is voor een B14.4S, heeft 3 vacuumaansluitingen rond de mengselschroef.


Oke, wat ik uit de werkplaatshandleiding haal is dat de 109/110 tussen 1985 en 1988 zijn toegepast. Mijn auto komt uit '86 dus die zit daar ook op.

de 109 is als het goed is voor 4 versnellingen en de 110 voor 5 versnelling.

Ik heb 4 versnellingen en in plaats van de 109 nu de 110 uitvoering erop zitten. Daarvan heb ik 2 van de 3 vacuumaansluitingen met elkaar verbonden met een slangetjes en dan blijf er nog 1 over voor de ontstekingsvervroeging. Kan geen kwaad toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2011 19:35 #864947 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koude motor start slecht, na vervanging koppakking en carberateur
zat er zelf ook een jaartje naast, 109 en 110 waren standaard per modeljaar 1986

ben dus ook benieuwd uit welke werkplaatshandleiding je die informatie haalt, het type carburateur heeft namelijk helemaal niets te maken met het aantal versnellingen.

als je perse een 110 op een .4E wilt gebruiken moet je dat zelf weten, maar de laatste hikjes en bokjes en het waarschijnlijke negatieve effect op het verbruik dan lekker voor lief nemen.
zou overigens dat lusje tussen die 2 aansluitingen doorknippen en individueel afdoppen. zolang je de aansluiting direct links van de mengselschroef voor de onstekingsunit gebruikt gaat het wel goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2011 13:36 #866437 door V300 register
Sorry voor de late reactie!
Ik had het verkeerd gelezen;
in kluwer autotechnisch handboek volvo 340 1985-1988 staat het volgende:

B14 4E Weber 32 DIR 109 met fuel cut off (gelijk aan 104)
B14 4O Weber 32 DIR 110 met fuel cut off (gelijk aan 105)

wat betekent die 104 en 105?
en 4E 4O?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-02-2011 17:44 #866458 door Wouter Borsje
104 en 105 zijn net als 109 en 110 de type aanduidingen van de carburateur.

Motorcode B14.4E is voor zover ik weet de laatste motorcode geweest (ergens in '88 tot '91)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2011 12:11 #866629 door V300 register
De mijne si van 11/86 en heeft ook een B14.4E

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD