Koude motor start slecht, na vervanging koppakking en carberateur

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2011 20:00 #630948 door V300 register
heren,

Laatst heb ik wat problemen gehad met mijn 340 1.4 1986.
o.a koppakking vervangen en carberateur.

Carberateur zoog valse lucht aan. Ik heb toen een tweede hands carb bij William de Groot gekocht (jullie vast wel bekend). Alleen bleek de carberateur niet helemaal dezelfde te zijn, o.a. zat er een extra "vacuumpomp " op en was de "slag van de shock anders". Zo is mij dat vertelt. Bij warme motor loopt de nieuwe carb goed.

Verder start de auto slecht als de motor koud is, moet gas bij geven en hij loopt dan stationair slecht. Ook trekt die af en toe niet goed, als je gas geeft slipt die een soort van door.
Eenmaal warm gaat het allemaal goed, stationair ook.

wat zou dit kunnen zijn? te weinig benzine toevoer in de carberateur?
De carberateur is tenslotte niet exact als dezelfde die eropzat. Kan dit opgelost worden door bij de luchtinlaat van de carb bij het tweede gat ook een chokeklep te plaatsen, zodat er meer benzine "aangezogen" wordt?

of benzine leidingen vervangen?

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de 2 carberateurs?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2011 20:57 #862383 door V300 register
waag er maar eens een zoektocht aan via de betreffende functie van dit forumdeel, zou ik zeggen.

zoektermen:

32DIR109
32DIR110
32DIR104
32DIR105

EGR, pulsair, decelleratie, fuel cutoff

De betreffende carburateur zou met de juiste pijpjes wel en niet aangesloten op zich goed moeten kunnen werken. Maar de "nieuwe" carburateur is waarschijnlijk net zo gaar geweest als je "oude" en feitelijk ben je dus niks opgeschoten met de hele wissel.

mijn advies is dus om een revisieset te kopen en de originele carburateur in orde te maken adhv stappenplannen en reportages op dit forum.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2011 20:59 #862384 door Laurens Post
Revisieset is te koop bij BCCP te Hardenberg, tijdens sleuteldagen kun je erbij laten helpen om dit soort problemen te voorkomen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2011 21:12 #862390 door V300 register
tijdens sleuteldagen is geen favoriete tijd/gelegenheid om dit te gaan doen.
wel het overzetten van een carburateur die je thuis geheel nagezien hebt.

Een ondernemende geest zou hier best nog een leuke hobby/bijverdienste van kunnen maken met het aanbieden van reparatieservices van carburateurs. het is bijna bij iedere auto die hier met motorproblemen voorbij komt hetzelfde; grondige reiniging, controle, revisiekit erin en gaan met de banaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2011 21:17 #862393 door V300 register

antiekeradio;167836 schreef : waag er maar eens een zoektocht aan via de betreffende functie van dit forumdeel, zou ik zeggen.

zoektermen:

32DIR109
32DIR110
32DIR104
32DIR105

EGR, pulsair, decelleratie, fuel cutoff

De betreffende carburateur zou met de juiste pijpjes wel en niet aangesloten op zich goed moeten kunnen werken. Maar de "nieuwe" carburateur is waarschijnlijk net zo gaar geweest als je "oude" en feitelijk ben je dus niks opgeschoten met de hele wissel.

mijn advies is dus om een revisieset te kopen en de originele carburateur in orde te maken adhv stappenplannen en reportages op dit forum.

Nou eerlijk gezegt denk ik niet dat de carberateur net zo slecht was als de vorige, als de motor warm is loopt hij goed. stationair ook. Bij de oude viel die stationair uit, afstelschroef deed het niet meer en elektrische spruitstuk voor de benzine toevoer deed het slecht.

Zou je deze carberateur eenvoudig aankunnen passen zodat die meer benzine krijgt? of zeg ik nou iets wat gewoon simpelweg niet kan?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2011 21:25 #862396 door V300 register
kan wel, maar alle afstellingen hebben bedoelde en onbedoelde effecten.

zou bijvoorbeeld jammer zijn als het verbruik dan ineens naar 1 op 6 gaat.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-02-2011 21:29 #862397 door Wouter Borsje

antiekeradio;167843 schreef : Een ondernemende geest zou hier best nog een leuke hobby/bijverdienste van kunnen maken met het aanbieden van reparatieservices van carburateurs. het is bijna bij iedere auto die hier met motorproblemen voorbij komt hetzelfde; grondige reiniging, controle, revisiekit erin en gaan met de banaan.

Eerlijk gezegd heb ik hier al eens aan zitten denken, laten opsturen en ze voor een klein bedrag (incl BCCP kit) reviseren, lijkt me best leuk om te doen.

Zitten natuurlijk wel wat risico's aan, er kan wat kapot gaan of de carb is nog steeds niet goed na revisie etc...., en bij het opnieuw plaatsen ervan moet de carburateur natuurlijk nog specifiek op de betreffende motor worden afgesteld (nog even buiten de vraag of de overige zaken op/aan de motor goed zijn afgesteld en/of in goede conditie verkeren)

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2011 21:30 #862398 door Laurens Post
Als je goede garantievoorwaarden hebt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2011 21:33 #862400 door V300 register
wat je dan vooral moet doen is heel streng en eerlijk selecteren aan de poort.

te kromme voet, uitgelopen schroefdraad CO schroef, scheuren/breuken, gekloot aan de stelschroef van de 2e trap -> unrepairable

In die gevallen dus terugsturen of inruilen voor onderdelen.
heb het altijd heel tragisch gevonden dat sloperijen de hoofdprijs vragen voor alleen de carburateur. anders had ik er in plaats van 30 misschien wel 200 gehad inmiddels :)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2011 21:33 #862401 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koude motor start slecht, na vervanging koppakking en carberateur
in principe gaat zoiets alleen werken als je er het monteren & afstellen bij doet. daarnaast is niet alles te reviseren, van tevoren zaken als kromme voet; verrot gedraaide bouten / stelschroeven etc direct inspecteren. vaak kan het gelijk de prullenbak in omdat dergelijke zaken al verkloot zijn.

documentatie nauwlettend volgen en tezamen met een revisiekitje kan iedereen die en carburateur kan vervangen een carburateur reviseren.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC