Rukken, schokken en uitvallen motor

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-12-2010 13:49 #630820 door V300 register
Rukken, schokken en uitvallen motor is gemaakt door V300 register
Probleem met de motorloop:

Bij het loslaten van het gas valt de motor uit, zeker als de snelheid terugloopt.
Tot een km of 60 per uur voel je ook steeds schokjes, alsof de aandrijving even wegvalt en dan weer met een rukje aangrijpt, en als je door de stad rijdt (onder de vijftig) en je haalt de voet van het gas moet je meteen choke geven om de zaak aan de gang te houden.
Bij langzaam rijden moet de choke vol open staan wil ik blijven rijden.
Bij stilstaande auto (met warme motor) is choke dichtdoen motoruitval.

Idee?n ?
Na het lezen verschillende topics leek mij een sproeierprobleem het waarschijnlijkste, maar voor ik de zaak open ga schroeven zijn suggesties altijd welkom.
Kan het ook nog zo zijn dat er iets mis is met de ontsteking ? Gezien het onregelmatige lopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-12-2010 14:10 #858539 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rukken, schokken en uitvallen motor
vacuum probleem? Leidingen of gewoon bij het spruitstuk wat niet goed vast zit? Kun je in elk geval ook van dit soort taferelen van krijgen. Ik heb ook zoiets gehad. Maar dan lekt die niet een beetje, maar echt onzettend veel.... Als het dat is teminste. Anders lijkt me het een carburateur probleem.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2010 17:30 #858542 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Rukken, schokken en uitvallen motor
vacuumslang op de open nippel van 't luchtfilterhuis?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-12-2010 19:15 #858543 door V300 register
meest waarschijnlijk is stationaire sproeier; verstopt, of stekker los
kijk even op forum met de zoekfunktie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2010 22:00 #858582 door V300 register
Kan dit oplossing bieden?

Onlangs had ik iets wat hier op lijkt. Echter minder heftig bij mij.

Eerst aansluitingen van bobine met perslucht schoongeblazen. Waren niet echt vies, maar om het probleem op te lossen eerst daar maar mee beginnen. ANWB heeft dit klusje voor mij geklaard. Daarna besproeit met schoonmaakmiddeltje uit spuitbus. Weer perslucht erop en daarna met vochtverdrijfmiddel (idem uit spuitbus) besproeit. Hetzelfde gedaan met verdelerkap, binnen- en buitenkant. Vervolgens motor gestart en bougiekabels ??n voor ??n losgekoppeld. Bij loskoppelen van bougiekabel moet toerental zakken. Bij ??n bougiekabel gebeurde dat niet, en daar was iets aan het handje. Na uitdraaien van bougie bleek tussen de elektroden een pareltje te zitten. Dit had tot gevolg dat de auto bij lagere snelheden (in bebouwde kom) schokkerig reed (citaat uit het verhaal waarop ik nu reageer: .."voel je ook steeds schokjes, alsof de aandrijving even wegvalt en dan weer met een rukje aangrijpt ,...", dat had ik dus ook) en bij wegrijden uit stilstand het net leek of uit een hoge versnelling weggereden werd. Dat laatste kan bij mij niet wat het is een Volvo CVT uitvoering en de variomatic schakelt goed terug. Mijn toerenteller ging in het lage toerenbereik heen en weer. Soms heftig, soms minder heftig. Of dit er nog is weet ik niet. Heb de toerenteller tijdelijk losgekoppeld. Hield er rekening mee dat de toerenteller (door een defect dan) het probleem veroorzaakte. Toerenteller zal ik weldra weer aansluiten en dan kijken hoe het gedrag van het ding nu is, nu pareltje niet meer op de bougie elktrode zit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2010 22:06 #858583 door V300 register
Ik heb vergelijkbare problemen gehad. Zo'n beetje alles vervangen, niets hielp. Ook de test met een brandbare substantie spuiten om valse luchtlekken op te sporen bracht niets aan het licht.
Uiteindelijk de carb (op advies van Anjo) met perslucht doorgeblazen en de voet ervan gecontroleerd op vlakheid. Bleek toch enige kromming in te zitten. Dus schuurpapier geplakt op een grote vlakke vloertegel en de voet gevlakt (zoekfunctie). Zelf van pakkingpapier een nieuwe vlotterdekselpakking gemaakt en de pakkingen aan de voet met vloeibare pakking aangedikt en de boel weer in elkaar gezet. Het afslaan is nu reeds geruime tijd verleden tijd. Ik hoop nu in de fine-tuning fase te zitten :yesyes:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2010 19:03 #858647 door V300 register
Vanmiddag de schroeven van vlotterdeksel wat steviger aangedraait en dat scheelde al een stuk. Ik vermoed dat ik er nieuwe pakkingen tussen moet zetten. De carburateur was ook wat vochtig, en bij de achterste van de drie grote schroeven was het nog natter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2010 23:28 #858691 door V300 register
Ik adviseer je een knipbare pakking te halen bij de simpele autozaak (ik kreeg bij brezan laatst een heeeel groot stuk gratisyeehaa! ook de eerste keer dat ze iets voor me konden doen) En dan de pakking netjes over te trekken en uit te knippen. Lekker goedkoop:w00t:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2010 08:35 #858704 door V300 register

flyhart;164010 schreef : Ik adviseer je een knipbare pakking te halen bij de simpele autozaak (ik kreeg bij brezan laatst een heeeel groot stuk gratisyeehaa! ook de eerste keer dat ze iets voor me konden doen) En dan de pakking netjes over te trekken en uit te knippen. Lekker goedkoop:w00t:

Is dat ook nog een bepaald type of een bepaalde dikte ?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2010 12:06 #858722 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Rukken, schokken en uitvallen motor
zelf knippen zou ik voor de vlotterdekselpakking nooit doen bij een weber of solex carburateur, die pakking is te complex om uit de losse hand te knippen en bevat nog enkele kleine pakking-kanaaltjes essentieel voor optimale werking van de carburateur.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC