waar afstelschroef volvo 340 GL?
- V300 register
- Verbannen
-
Mijn '90 GL is gisteren 21-6 gekeurd. De keurmeester heeft mijn vrouw uitgelegd wat hij heeft moeten doen om de auto goed te keuren...
"De schroef is helemaal ingedraaid, want anders heeft u niet de toegestane CO2-waarde. Het is toch aan te raden een nieuwe carburateur te laten monteren, want volgend jaar komt u er niet mee weg."
Waar kan ik die waardes voor de CO2 vinden voor onze 340's? Heb nog niet met de auto gereden, was gisteravond ziek (niet van dit). Wat kan ik nu het beste doen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ja, maar ik weet dus nu niet welke positie de schroef stond. Ik had ook niet verwacht dat dit het punt was, waar ze moeilijk over zouden gaan doen.Lucluc;178907 schreef : Grote kans dat de keurmeester een te strenge co-waarde heeft gehanteerd. Het is vaker dat je na de goedkeuring de co-schroef weer terugzet in de oude positie, omdat de motor anders te schraal loopt.
- V300 register
- Verbannen
-
Even met de Aanvullende Permanente Eisen wapperen:
1. De uitlaatgassen van personenauto?s, bedrijfsauto?s en bussen met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer
koolmonoxide bevatten dan:
a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar
voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar
voor 1 jul i 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem, dat de
mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de
Late 340's 1.4, met of zonder katalysator, vallen dus ALTIJD onder punt b, want zij zijn NIET voorzien van een lambdasonde. Ik kan me niet voorstellen dat je de schroef zover in moet draaien om aan die 3,5% te komen.
Ergo: bellen, het bovenstaande uitleggen en vriendelijk verzoeken of ze die schroef weer een stukje de andere kant op willen draaien, met behulp van de CO-meter uiteraard.
- V300 register
- Verbannen
-
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Bijvoorbeeld de B200E zoals o.a. J-L, Laurens en Jeroen v B die hebben.
Waarbij een e.c.u door input van sensoren (o.a. de Lambda sensor die de hoeveelheid zuurstof in de verbrandings gassen registreerd) en actuatoren de hoeveelheid ingespoten brandstof nauwkeurig kan regelen.
Voor jou geld dan punt B zoals Niels al aangaf, mag je gewoon lekker 3,5 CO produceren bij stationair toerental.

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de enige V300 die onder categorie C valt is een 360 met B200F motor, die heeft een lambda sensor (zij het narrowband) en katalysator. die kan dus adhv de uitlaatgassen het mengsel bijregelen, waar een normale 360 zonder lambdasensor kortgezegd alleen maar van tevoren een gok maakt adhv div temperaturen; lukraak wat inspuit en dan hoopt dat het goed is.
de regelgeving is eigenlijk heel makkelijk maar ik geloof dat de verduidelijkte regelgeving pas per mei 2010 in gebruik is genomen en daarom nog steeds voor verwarring schept (de oude regelgeving was namelijk een stuk cryptischer!).
overigens hoef je een carburateur niet zo snel af te schrijven, verklaard ook dat de beste man niet meer zo thuis is in het geheel. teveel CO is in principe een aanwijzing om eerst de onderhoudsitems na te lopen: luchtfilter, verdelerkap, rotor, bougiekabels, bougies, klepspeling. en pas als dat allemaal in orde is evt kijken naar de afstelling van de carburateur, is vaak nieteens nodig. je hoeft pas naar de carburateur zelf te kijken als je hem met een vers onderhoudsbeurtje absoluut niet netjes afgesteld krijgt.
- V300 register
- Verbannen
-
menneke76;178915 schreef : Niels, heb dat artikel 41 gevonden. Onder de tekst staat een tabel, waarin alleen onderscheid wordt van zonder kat en sonde of met kat en sonde. Er is geen 3e optie met kat en zonder sonde. Vallen dan alle katalysator's zonder lambda-sonde dan niet automatisch onder punt c?
Kort antwoord: nee. Het gaat echt heel specifiek om de combinatie katalysator met lambdasonde, ook wel genoemd 'geregelde katalysator'. Een 340 1.4 of 1.7 heeft die sonde niet, en daarmee ontbreekt dus de voorwaarde in punt c, namelijk dat het brandstofsysteem (in dit geval de carburateur) het lucht-brandstofmengsel aanpast aan de samenstelling van de uitlaatgassen. De enige 300-serie met lambdasonde is de 360 met B200F-motor. In de typeaanduiding op de RDW-site kom je bij die auto de code 'U9' tegen. Dan geldt die 0,5% dus wel. Veruit het gros van de 360's, ook de injectieversies, heeft die sonde echter niet.
Nu moet gezegd dat 3,5% een heel ruime marge is voor een goede 340. De CO-afstelwaarde uit het boekje is voor een 1.4 iets van 2,0%.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-

Nadat mijn carburateur gereviseerd was, en met een verder netjes onderhouden auto haalde ik vorig jaar bij een door mijzelf ingeplande meting een CO van 1% en wie weet kan het nog wel lager ook.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
De 340's met katalysator zijn een ongeregeld systeem. Deze hebben namelijk geen lambdasondes.
De regels die hier boven worden opgesomd zijn aanvullende permanente eisen, die worden er pas bijgepakt als je de gewone keuringseisen gaat lezen en daar een verwijzing staat naar de aanvullende permanente eisen.
De keuringseis die van toepassing zijn op dit voertuig zijn Artikel 5.2.11 lid 6:
De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor niet meer dan het voorgeschreven volumepercentage koolmonoxide bevatten. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, 41 en 43 van toepassing.
en dan pas kijk je bij artikel 41 lid b: 3,5% koolmonoxide.