Tikken en daarna niet starten
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Voorstellen:
Sinds de zomer in bezit van een 343 DL uit '89 variomatic. Nu 5000 km meegereden. Heeft tot 130.000 km alle stempeltjes gehad van de eerste offici?le volvodealer. Ik ben de tweede eigenaar en de kmstand is nu 139.000km. Ik heb tot nu toe alleen de verdeelkap vervangen. Ik rijd er 1 a 2 keer per week in, maar dan meestal wel minimaal 50km a 130 km/u.
Het probleem:
Gisterochtend zet ik de auto neer en hoor een ratelend geluid onder de motorkap vandaan komen. 's Middags gewoon starten (altijd na de 2de keer=normaal) met handchoke. Rij weg en toch maar even onder de motorkap gekeken, motor viel meteen uit, daarna weer kunnen starten, maar kan het geluid niet zien of achterhalen. Poelies lijken geen speling te hebben. Daarna wou de auto helemaal niet meer starten, soms snel starten, soms helemaal niet. Toen maar weggezet, had er geen zin en moest nog een eind naar huis met ov wat gedeeltelijk reed. Lampjes dashboard branden nog, dus lijkt me geen dynamo, accu lijkt ook vrij jong. Startmotor? Hoor graag, heb de auto nodig voor de kerstdagen.
Freek
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- accu onvoldoende vermogen
- accupolen zitten los
- + kabel teveel weerstand (inwendige corrosie)
- massakabel of contactvlakken van de strip gecorrodeerd
- startmotor lagers versleten (anker sleept tegen huis)
dat ie altijd na de 2e keer start is overigens niet normaal. alle modellen met renix max 3sec tot aanslaan, alle modellen met contactpunten max 2 sec tot aanslaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Bedankt voor je snelle reactie.
1ste keer start de auto direct, maar valt gelijk uit. Tweede keer starten lukt ook direct, maar bouwt dan wel toeren op. Als ik trouwens in de carburateur kijk zit daar maar 1 klep in de 2 gaten.
Accukabels zijn van de flexibele platte (nooit gezien overigens). Ik denk de lagers van de startmotor omdat ik dat ratelende geluid heb en omdat hij als laatste soms snel startte en soms helemaal niet, lijken mij ook symptonen van een kapotte startmotor. Als het zo is hoop ik dat de starterkrans niet te veel is aangetast.
Hoeveel werk is het vervangen van een startmotor, ik kan wel wat, maar niet alles.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Platte accukabel zit alleen aan massa.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
een ratelend geluid is vaak de axiale beweging van het startmotortandwiel, dat is elektrisch bekrachtigd voor de beweging richting het vliegwiel, maar gaat via een veer terug. als er verontreiniging op de as zit blijft de veer vaak hangen met dat rare geluid als gevolg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
maar op de vroege modellen wel (alleen is het stangetje waar de choke klep aan bevestigd zit nooit gewijzigd) toen werden ze uiteindelijk een keer wakker en realiseerden ze zich dat het loos gewicht was (want welke d*biel trapt nu een motor in de 2e trap als ie koud is en dus er choke nodig is)Niels;128808 schreef : Dat er een chokeklepje 'mist' is overigens bewust, die zat er in de fabriek al niet in:
![]()
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Vanmiddag na werk geprobeerd de auto te starten, in 1 x keer (choke helemaal uit), maar kwam niet op toeren. De ruiten waren beslagen, maar toen ik uit stapte kwam er blauwe rook onder de motorkap vandaan...heel wat. Snel motor uit, kan niet anders dan dat het de dynamo was, het was de enige die na afloop dezelfde geur nog had en leek wat zwartig op de vinnen. De motor kwam ook niet op toeren en ik kan ook niet met de hand de poelies en dus v-snaar ronddraaien (wat volgens mij wel moet kunnen?). Kan het lager van de dynamo soms kapot...? Alle lampjes en radio doen het nog steeds. Het ratelende geluid was er geloof ik niet meer toen de motor even liep.
Is een dynamo zelf te vervangen, lijkt me niet dat je ontsteking goed moet staan ofzo zoals bij het vervangen van de distributieriem?
Bedankt voor de reacties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar je moet een v-riem ook niet makkelijk met de hand rond kunnen draaien. De poelie zit namelijk op de krukas (toch, B14 experts??) en die heeft nogal wat weerstand. Dat gaat dus niet makkelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Je kan eventueel wel met gereedschap direct de poelie van de krukas ronddraaien, dit gebruik je o.a. bij het kleppen stellen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.