Verbruik verbeteren bij 1.4l Carb
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
- sensor boven het vliegwiel,
- stekkeraansluitingen,
- stationairsproeier,
- fuel cut-off systeem,
- co2 schroef en kanaaltje,
- pakkingen carb. en inlaatspruitstuk.
- vacuumslangen en aansluitingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;111558 schreef : Als jij het zegt
Ik merkte een verbetering (fijner lopen + van 1:12 naar 1:14) bij mijn B14.2 iig (met ontsteking normaal afgesteld)...
Edit: even editten omdat jij je bericht ook hebt ge-edit
Kort door de bocht genomen heeft een auto met pingel/klopsensor pas echt voordeel bij een hoger octaangetal. Dan kan de ECU simpelweg gewoon extremer zijn ontstekingswaardes nemen, en daarmee winst behalen. Bij een carb. motor zonder extreme compressie of ontstekingscurve, is het verschil tussen 95 en 98 niet bijzonder...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
antiekeradio;111601 schreef : Tijdig verversen is belangrijker dan de kwaliteit van de olie. 10W40 van 'geen merk' is goed genoeg voor 5000 km.
Niet geheel juist Wouter, denk aan de "sludge" probleem die je olie kanalen langzaam laat dicht slibben, en let wel ik wil niet zeggen dat de duurste merken het beste zijn, maar een beetje aandacht voor je olie is ook wel even belangrijk voor je verbruik, het beste zou een vol synthetische olie zijn, lekker dun en betere smeer eigenschappen dan minerale olie, maar de kosten plaatje is er ook naar, klein tip doe een kwart tot een halve liter ATF bij de volgende olie verversing, smeert goed en reinigd boven dien
antiekeradio;111601 schreef : ......en wel door iets anders dan een FRAM filter........
Wat is er dan mis met de filter van Fram?? Ik kan geen tekort komingen vinden bij die filter, alleen dat die kleinder is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
De olie is nu z? helder dat ik het nauwelijks meer kan zien op de peilstok (dat meen ik echt).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nee, die reinigingsmiddelen werken over het algemeen best redelijk inderdaad. Beter is natuurlijk van binnenuit poetsen (Anjo?

Ook voor het koelsysteem is dat best eens goed. Je zult verbaast zijn over de hoeveelheid bruinige drab die uit je koelsysteem komt nadat je een keer goed doorgespoeld hebt en dan dat spul er nog eens in mikt naderhand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Tevens zeggen veel mensen zo laag mogelijke toeren rijden. Mijn ervaring met de 1400 is dat NIET. Zo tussen de 2000 en 4000 toeren houden was bij mij het zuinigst (niet hevig veel gas geven).
Vooral anticiperen, lang laten uitrollen en niet veel harder dan 110/120 rijden in zn 5 en je aan alle snelheden houden scheelt veel.
Zo haalde ik 1:16,67 met mijn ex 87-er 1.4 5-bak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
2 Fast 4 U;112653 schreef : Wat is er dan mis met de filter van Fram?? Ik kan geen tekort komingen vinden bij die filter, alleen dat die kleinder is
als ik het gunstig uitdruk, is de kwaliteit wisselend.
sommige types/batches komen uit een fabriek waar ze w?l filters kunnen maken, en hebben sporadisch problemen.
andere types/ batches zijn te slecht om te monteren, linea recta afval.
problemen die je met FRAM oliefilters kunt tegenkomen zijn er zowel in design als in productie.
vaak hebben ze een heel klein filteroppervlak; zijn de eindkappen van het filterelement van karton of plastic en zit eigenlijk de hele zaak binnenin het filter maar een beetje aan elkaar gelijmd met kit.
dat zijn dus de design problemen.
dan komt daar in productie bovenop:
- kitnaden soms niet goed dicht, zodat de olie ongefiltert weglekt langs die randen.
- terugstroomklep (rubber flapje) sluit niet af, filter loopt binnen een paar uur leeg (=geen olie bij koudstart)
- felsrand van de buitenkant lekt, in extreem geval pleurt heel het filter uit elkaar.
dit soort problemen heb ik tot nu toe enkel bij FRAM filters gezien, vandaar dat ik daar voor wil waarschuwen.
op de 1400 heb ik nu 3 types FRAM oliefilters geprobeerd (alle3 passend en goed van maat enzo, maar toch anders) en de slechtste zijn de rode filters met 8-hoekige buitenkant. De rest is ook niet best, maar koop liever voor 5 cent extra een degelijk product?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.