Verbruik verbeteren bij 1.4l Carb

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2009 23:41 #786445 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Verbruik verbeteren bij 1.4l Carb
juistem!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2009 08:52 #787374 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Verbruik verbeteren bij 1.4l Carb
Bijkomende delen die van (grote) invloed zijn:
- sensor boven het vliegwiel,
- stekkeraansluitingen,
- stationairsproeier,
- fuel cut-off systeem,
- co2 schroef en kanaaltje,
- pakkingen carb. en inlaatspruitstuk.
- vacuumslangen en aansluitingen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2009 09:19 #787378 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik verbeteren bij 1.4l Carb

volvofiel;111558 schreef : Als jij het zegt :)

Ik merkte een verbetering (fijner lopen + van 1:12 naar 1:14) bij mijn B14.2 iig (met ontsteking normaal afgesteld)...

Edit: even editten omdat jij je bericht ook hebt ge-edit

Kort door de bocht genomen heeft een auto met pingel/klopsensor pas echt voordeel bij een hoger octaangetal. Dan kan de ECU simpelweg gewoon extremer zijn ontstekingswaardes nemen, en daarmee winst behalen. Bij een carb. motor zonder extreme compressie of ontstekingscurve, is het verschil tussen 95 en 98 niet bijzonder...

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2009 19:15 #787431 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Verbruik verbeteren bij 1.4l Carb

antiekeradio;111601 schreef : Tijdig verversen is belangrijker dan de kwaliteit van de olie. 10W40 van 'geen merk' is goed genoeg voor 5000 km.

Niet geheel juist Wouter, denk aan de "sludge" probleem die je olie kanalen langzaam laat dicht slibben, en let wel ik wil niet zeggen dat de duurste merken het beste zijn, maar een beetje aandacht voor je olie is ook wel even belangrijk voor je verbruik, het beste zou een vol synthetische olie zijn, lekker dun en betere smeer eigenschappen dan minerale olie, maar de kosten plaatje is er ook naar, klein tip doe een kwart tot een halve liter ATF bij de volgende olie verversing, smeert goed en reinigd boven dien

antiekeradio;111601 schreef : ......en wel door iets anders dan een FRAM filter........

Wat is er dan mis met de filter van Fram?? Ik kan geen tekort komingen vinden bij die filter, alleen dat die kleinder is

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2009 19:18 #787432 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Verbruik verbeteren bij 1.4l Carb
Even over het olie verversen: ik heb een blikje zooi erin gemieterd (zat kerosine in o.i.d.), de motor een half uur laten draaien en vervolgens de olie ververst (en het filter). Wel eerst even af laten koelen natuurlijk.

De olie is nu z? helder dat ik het nauwelijks meer kan zien op de peilstok (dat meen ik echt).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2009 20:34 #787437 door V300 register
Zit er wel olie in dan :+
Nee, die reinigingsmiddelen werken over het algemeen best redelijk inderdaad. Beter is natuurlijk van binnenuit poetsen (Anjo? :D ) maar dat is uiteraard niet wenselijk. Daarom zijn die middeltjes daar ook.
Ook voor het koelsysteem is dat best eens goed. Je zult verbaast zijn over de hoeveelheid bruinige drab die uit je koelsysteem komt nadat je een keer goed doorgespoeld hebt en dan dat spul er nog eens in mikt naderhand.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-07-2009 15:30 #787565 door V300 register
Gewoon heel belangrijk is tijdig onderhoud enzo. Dat is logisch.

Tevens zeggen veel mensen zo laag mogelijke toeren rijden. Mijn ervaring met de 1400 is dat NIET. Zo tussen de 2000 en 4000 toeren houden was bij mij het zuinigst (niet hevig veel gas geven).

Vooral anticiperen, lang laten uitrollen en niet veel harder dan 110/120 rijden in zn 5 en je aan alle snelheden houden scheelt veel.

Zo haalde ik 1:16,67 met mijn ex 87-er 1.4 5-bak.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-07-2009 21:59 #788203 door V300 register

2 Fast 4 U;112653 schreef : Wat is er dan mis met de filter van Fram?? Ik kan geen tekort komingen vinden bij die filter, alleen dat die kleinder is

als ik het gunstig uitdruk, is de kwaliteit wisselend.

sommige types/batches komen uit een fabriek waar ze w?l filters kunnen maken, en hebben sporadisch problemen.

andere types/ batches zijn te slecht om te monteren, linea recta afval.

problemen die je met FRAM oliefilters kunt tegenkomen zijn er zowel in design als in productie.

vaak hebben ze een heel klein filteroppervlak; zijn de eindkappen van het filterelement van karton of plastic en zit eigenlijk de hele zaak binnenin het filter maar een beetje aan elkaar gelijmd met kit.

dat zijn dus de design problemen.
dan komt daar in productie bovenop:

- kitnaden soms niet goed dicht, zodat de olie ongefiltert weglekt langs die randen.
- terugstroomklep (rubber flapje) sluit niet af, filter loopt binnen een paar uur leeg (=geen olie bij koudstart)

- felsrand van de buitenkant lekt, in extreem geval pleurt heel het filter uit elkaar.

dit soort problemen heb ik tot nu toe enkel bij FRAM filters gezien, vandaar dat ik daar voor wil waarschuwen.
op de 1400 heb ik nu 3 types FRAM oliefilters geprobeerd (alle3 passend en goed van maat enzo, maar toch anders) en de slechtste zijn de rode filters met 8-hoekige buitenkant. De rest is ook niet best, maar koop liever voor 5 cent extra een degelijk product?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2009 16:16 #788316 door V300 register

Ik gebruik altijd deze onderdelen (ook voor luchtfilter).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2009 23:57 #788354 door V300 register
ja das goei poeier... :y:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC