Verbruik verbeteren bij 1.4l Carb
- V300 register
- Verbannen
-
Voor de Vario geldt natuurlijk een correcte afstelling, maar wat nog?
Hoe zit dat?
Dus zonder veel geleuter, tips and trics
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2810
het belangrijkste is dat de motor tip top in orde is! Nu zal dat bij jouw ook wel het geval zijn.
Daarnaast een goede afstelling. Anjo heeft zijn wagentje aan de hand van meetapperatuur perfect afgesteld in de garage.
Als derder zoals jezelf al zegt, een goede afstelling van de vario.
dan zou je toch al een heel eind moeten komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Daarnaast; 130 slurpt benzine, 100/110 (nog) niet.
Als je echt krenterig wil gaan rijden moet je de banden erg hard oppompen, veel op de motor afremmen (da's zuiniger dan uit laten rollen) en gaan kleven achter vrachtwagens.
Edit: ohja, CO is ook erg belangrijk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Een beetje een onderhoudshandleiding voor minimaal verbruik om de X-aantal kilometers...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
maar een lijstje waar je om dergelijke cijfers te halen aan moet voldoen is eigenlijk vrij makkelijk op te stellen:
- proffesioneel en compleet motoronderhoud (niet bezuinigen op dat ene kleine ding wat toch niets uit zou maken)
- correcte revisie carburateur (ookal doet dat ding het, er valt na die 20+ jaar altijd wat te reviseren!)
- een niet te hoge rolweerstand (banden op NORMALE spanning, geen slepende remmen etc.)
- afstellen, afstellen, afstellen!
- controle hebben over je rechter voet, want als ik flink trap is het ook gewoon 1 op 8.
handbak;
- goede en correcte olie in je versnellingsbak en diff.
- een koppeling die goed werkt en niet slipt.
vario;
- goede en correcte olie in primair en secundair
- correcte hoeveelheid opschakelvacuum
- correcte schijfafstand/riemen afstellen
- correcte koppeling afstelling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
AvdAkker;111550 schreef : leuk weetje, ik tank altijd 95 en haal daar met gemak 1 op 14 uit, ook bij 130 op de snelweg:)
Moet je voor de gein eens 98 tanken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Ik merkte een verbetering (fijner lopen + van 1:12 naar 1:14) bij mijn B14.2 iig (met ontsteking normaal afgesteld)...
Edit: even editten omdat jij je bericht ook hebt ge-edit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- proffesioneel en compleet motoronderhoud (niet bezuinigen op dat ene kleine ding wat toch niets uit zou maken)
Anjo, licht dat is wat nader toe dan? Want ik wil echt proberen naar zo'n checklist te gaan... Iets dat mensen houvast biedt en helpt hun verbruik terug te dringen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
hierbij niet bezuinigen op kwaliteit, vaak moet je naar een andere leverancier etc om de juiste spullen te kunnen kopen. Volvo dealer is g??n gek idee hierin!
ontstekingsdelen zijn dus:
- bougies
- bougiekabels
- verdelerkap
- rotor
- bobinekabel
(-contactpunten)
(-condensator)
2 klepspeling
gewoon iedere 10.000 km even met de voelermaatjes erlangs, indien nodig nastellen
3 olie / filter
Tijdig verversen is belangrijker dan de kwaliteit van de olie. 10W40 van 'geen merk' is goed genoeg voor 5000 km.
samen met de olie ververs je ook altijd het filter, en wel door iets anders dan een FRAM filter (ook hier geldt weer, zoek indien nodig een andere leverancier als ze je niet aan Mann / Mahle / Bosch / Volvo kunnen helpen)
een groot voordeel van de 1400 is dat het een ontzettend standaard maat is. de 'jongere' uitvoering met M20x1,5 schroefdraad is ook gebruikt voor de 1700, diesel en dus vele vele vele andere renaults.
De remmen werden hierboven al zijdelings besproken, maar dat speelt dus echt een grote rol; ook als ze maar heel lichtjes aanlopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.