distributieketting
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-09-2008 21:28 #627951
door V300 register
distributieketting is gemaakt door V300 register
Hoi V3c-fans,
Vraagje; de 1.4 heeft een distributieketting.
Deze hoeft nooit vervangen te worden,toch?
Nou heb ik begrepen dat de reden van een riem is dat hij stiller is.
Toch kan ik me herinneren dat de Nissan sunny,ook ooit in gebruik van mij,dat deze ook zo'n ketting had?
Zijn er dan nog meerdere van deze kettingen ooit gebruikt?
Is deze levenslang veilig?
Groeten een CVT-guy.
Vraagje; de 1.4 heeft een distributieketting.
Deze hoeft nooit vervangen te worden,toch?
Nou heb ik begrepen dat de reden van een riem is dat hij stiller is.
Toch kan ik me herinneren dat de Nissan sunny,ook ooit in gebruik van mij,dat deze ook zo'n ketting had?
Zijn er dan nog meerdere van deze kettingen ooit gebruikt?
Is deze levenslang veilig?
Groeten een CVT-guy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2008 21:32 #729384
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic distributieketting
de b14 serie heeft inderdaad een distributieketting, en deze is onderhoudsvrij.
wat soms voorkomt is dat op langere termijn de kettingspanner slap word, wat rare capriolen kan veroorzaken.
voor de distributieketting is het heel simpel, als je hem niet hoort, niets aan doen, hoor je hem rammelen/tikken vanuit de behuizing dan de boel vervangen.
wat soms voorkomt is dat op langere termijn de kettingspanner slap word, wat rare capriolen kan veroorzaken.
voor de distributieketting is het heel simpel, als je hem niet hoort, niets aan doen, hoor je hem rammelen/tikken vanuit de behuizing dan de boel vervangen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-09-2008 21:36 #729389
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic distributieketting
thanks anjo!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2008 21:48 #729397
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic distributieketting
Waar zit die ketting eigenlijk?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-09-2008 21:55 #729399
door V300 register
In de motor ipv van een distributieriem die je in de zoveel kilometers moet vervangen bij de meeste auto's, anders draai je je motor kapot.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-09-2008 22:05 #729402
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic distributieketting
Die ketting (kettinkje) loopt vanaf de krukas naar de centraal liggende nokkenas en loopt aan de buitenzijde van de motor, het complete mechaniek word afgeschermd door een metalen "behuizing"
??n van mijn vorige auto's was een Nissan Primera, deze had ook een distributieketting waarvan mij door de monteurs verteld werd dat dit wel het laatste onderdeel was waar ik me als eigenaar druk over hoefde te maken. ( gaan in principe een autoleven lang mee )
Enige waarvan ik weet wat belangrijk is om op te letten bij deze constructie is al genoemd door Anjo.
Voor zover ik weet word de ketting ook nu nog regelmatig gebruikt als distributie voor de nokkenas(sen), bij de Nissans uit midden jaren 90 werden ze in ieder geval veel gebruikt.
Gr; Wouter.
??n van mijn vorige auto's was een Nissan Primera, deze had ook een distributieketting waarvan mij door de monteurs verteld werd dat dit wel het laatste onderdeel was waar ik me als eigenaar druk over hoefde te maken. ( gaan in principe een autoleven lang mee )
Enige waarvan ik weet wat belangrijk is om op te letten bij deze constructie is al genoemd door Anjo.
Voor zover ik weet word de ketting ook nu nog regelmatig gebruikt als distributie voor de nokkenas(sen), bij de Nissans uit midden jaren 90 werden ze in ieder geval veel gebruikt.
Gr; Wouter.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2008 22:35 #729412
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic distributieketting
Je ziet ze nu ook weer terug komen bij volkswagen en audi. De kettingen gaan veel langer mee dan een tandriem
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-09-2008 08:43 #729421
door V300 register
Nissan heeft er bewust voor gekozen weer terug te gaan naar de ketting. Een riem is geen probleem, alleen voor mensen die bezuinigen op onderhoud.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-09-2008 10:48 #729426
door V300 register
voordelen van de riem zijn;
- lichter / lager gewicht (vooral ivm totale constructie, oliedichte kap voor ketting etc)
- stiller (zeker bij hogere toeren)
- goedkoper
maar het levensduur/betrouwbaarheids aspect, en de onderhoudsgevoeligheid, zijn voor de bovengenoemde merken (maar vooral ook Mercedes) reden geweest om altijd bij de ketting te blijven.
een ander klein voordeel van de ketting is dat bij gelijke overbrengingskrachten, de ketting 'smaller' uitgevoerd kan worden; dit verkleint de buitenmaten van de motor iets.
Opvallend is dat sommige motortypes ontwikkeld zijn zodat ze zowel met riem als ketting uitgerust kunnen worden.
(voorbeeld is de 3,3 liter V6 die o.a. in de oude chrysler voyager gebruikt is; in de chrysler was die met ketting; dezelfde motor maar dan met riem schijnt in mitsubishi's voor te komen)
- lichter / lager gewicht (vooral ivm totale constructie, oliedichte kap voor ketting etc)
- stiller (zeker bij hogere toeren)
- goedkoper
maar het levensduur/betrouwbaarheids aspect, en de onderhoudsgevoeligheid, zijn voor de bovengenoemde merken (maar vooral ook Mercedes) reden geweest om altijd bij de ketting te blijven.
een ander klein voordeel van de ketting is dat bij gelijke overbrengingskrachten, de ketting 'smaller' uitgevoerd kan worden; dit verkleint de buitenmaten van de motor iets.
Opvallend is dat sommige motortypes ontwikkeld zijn zodat ze zowel met riem als ketting uitgerust kunnen worden.
(voorbeeld is de 3,3 liter V6 die o.a. in de oude chrysler voyager gebruikt is; in de chrysler was die met ketting; dezelfde motor maar dan met riem schijnt in mitsubishi's voor te komen)
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2008 12:16 #729427
door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic distributieketting
het onderhoud gaat het juist om... wanneer komen de auto's anders in de garage?
die Ford Mondeo's hoefden pas om de 150.000 km langs voor een beurt!
vergelijk dat eens met de voorgeschreven 5.000km van een DAF.
Al die nieuwe auto's hebben ervoor gezorgd dat de wagen minder gauw hoeft te komen, maar om werkgelegenheid te scheppen hebben ze de constructies vermoeilijkt zo lijkt het wel...
die Ford Mondeo's hoefden pas om de 150.000 km langs voor een beurt!
vergelijk dat eens met de voorgeschreven 5.000km van een DAF.
Al die nieuwe auto's hebben ervoor gezorgd dat de wagen minder gauw hoeft te komen, maar om werkgelegenheid te scheppen hebben ze de constructies vermoeilijkt zo lijkt het wel...

Moderators: Mark Smeets