340 houdt in..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2008 19:29 #627701 door V300 register
340 houdt in.. is gemaakt door V300 register
Dag mensen, via wat google ben ik tot de ontdekking gekomen dat er een heel forum bestaat rond de 300 serie.. wist ik veel!

Goed, harststikke leuk..

Nou dat is nog even de vraag, want de mijne heeft de laatste tijd wat probleempjes..

Ik heb een 340 1.4 benzine uit 1985, drie deurs, handgeschakeld kleur: misschien leuk om te weten lelijk wit is niet lelijk.

Probleem: Ik ga over een weekje naar Bretagne, althans dat is de bedoeling.. echter mijn volvo tje heeft zeer veel moeite om nog boven de 110 te rijden en bij het optrekken gaat hij bij zo''n 3500 toeren inhouden waarna hij bij het doorschakelen dit nog even aanhoud... How can it be it's a volvo met renault motor???

Goed wat heb ik gedaan, bougies nagekeken, bougiekabels lekte -> vervangen, luchtfilter is 4000 km geleden nog vervangen maar wel effe doorgeblazen... Nu las ik iets over een acceleratiepompje zit dit ook in de mijne?
Of is er ergens een brandstof filter?
Ik heb namelijk het gevoeld dat ie niet genoeg benzine of lucht krijgt. Bij de hoge toeren is er gewoon geen ontsteking meer en houd hij hoever je het pedaal ook intrapt in...

Sorry dat het zo'n lang verhaal is.. Mocht iemand een idee of suggestie hebben dan hoor ik het graag! Is er ook nog een manier om op dit forum makkelijk te zoeken naar andere artikelen ben al geregistreerd..

Alvast bedankt voor de hulp :worship:,

Groet,

Thomas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2008 19:55 #719177 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 houdt in..
inhouden bij veel gasgeven kan veel oorzaken hebben, maar een aantal belangrijke heb je al zelf uitgesloten.

als je toch al de moeite neemt om bougies te demonteren (voor de check), draai er dan gelijk nieuwe terug in, meestal is het nuttig en kost de kop niet.

Overigens denk ik zelf dat er een vervuiling in de "2e trap" van de carburateur zit, waardoor deze niet genoeg of veel teveel brandstof geeft.

het is mogelijk door het losdraaien van 5 boutjes, en het loswippen van 2 stangetjes (even puzzelen en raak de clipjes niet kwijt) het vlotterdeksel eraf te halen.

je kunt nu de vlotterkamer schoonmaken, en wat dingen controleren.

zelf draai ik meestal de benzinesproeiers eruit (ze zitten schuin onderin de vlotterkamer en mogen niet verwisseld worden - een voor een doen dus)

en als die eruit is blaas ik het gaatje met perslucht door. het spuit dan naar boven dus als er nog wat benzine in zit geeft dat mogelijk een knoeiboel :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2008 21:18 #719183 door V300 register
Ok?

Bedankt voor de snelle reactie,

Wat betreft de bougies, olie+filter+ luchtfilter die vervang ik om het anderhalf jaar (ongeveer 40.000) km.

Ik denk zelf ook dat het te maken heeft met de carburateur, echter ben ik een beetje bang/voorzichtig, omdat ik 1 volgende week op vakantie moet en 2 omdat ik nog nooit aan een carburateur van een auto heb gesleuteld. Als ik het luchtfilterhuis heen en weerbeweeg lijkt deze een beetje losjes te zitten(pakking ervan tussen?)

Wat jij verteld van verstopt zou ook wel goed kunnen denk ik.. 189.000km
Hoe kan ik het beste te werk gaan:
weet niet hoe ik het luchtfilter huis en de carburateur zelf los moet halen, maar ga een poging doen, is er nog iets belangrijks waar ik op moet letten?

Moet ik de carburateur opnieuw afstellen als ik deze heb losgehaald? of kan ik hem dan beter helemaal reviseren(wat houd de revisie van carburateur precies in zijn daar kitjes voor?)

Ja sorry weer een hoop vragen, maar wil het immers graag goed doen en mijn autotje behouden..

Alvast weer bedankt!:worship:

Groeten

Thomas

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2008 21:20 #719184 door V300 register
owja

Owja wat is precies de vlotterdeksel? zit die boven onder? Of bij de luchtinlaat van boven bij die klep?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 21:21 #719185 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 340 houdt in..
Wat betreft het luchtfilter: deze kun je er zonder problemen afhalen. Hij zit vast met 3 moeren dacht ik, ??n aan de kant van de luchtinlaatbak bij het schutbord en twee moeren op de carburateur. Als je het deksel eraf haalt (die clipjes heb je binnen 10 seconden los) zie je ze zitten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2008 21:32 #719187 door V300 register
Bedankt,

Morgenvroeg maar is even kijken of ik dat filterhuis los krijg ben nooit verder geweest dan de filter vervangen.

Is het mogelijk de hele carburateur los te halen en te reviseren in een paar uurtjes of moet je daarna ook alles weer opnieuw instellen? (denk het wel..)

Let me now, kpak het vaak toch liever goed aan, anders zit ik volgende week in frankrijk met het gekloot...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 21:36 #719189 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 340 houdt in..
Carburateur weet ik niet veel van, maar dat luchtfilter loshalen is echt peanuts. Let wel op het moertje dat je bovenop dat zwarte deksel ziet; aan de onderkan van het luchtfilterhuis zit een boutje die je echt moet opvangen, is een heel apart geval.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 22:15 #719191 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340 houdt in..
dat is alleen bij jouw filterhuis zo joost, normaal blijft dat boutje zitten.

ik verdenk in jouw situatie in de eerste plaats de verdelerkap+rotor

ik heb op dit moment precies 't zelfde probleem met de 1700..

als je weet wat je doet kun je binnen een middag je carburateur reviseren, de enige instellingen die veranderen zijn co en stationair, er zijn hier basisafstellingen voor maar na hem op het gehoor goed te laten lopen kun je hem alsnog beter bij de garage aan een viergasmeter hangen om hem goed af te stellen.

ik zou nu eerst beginnen aan een andere verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels dan aan de carburateur, inhouden/vermogen weg duid op geen goede ontsteking.

vraagje tussendoor, hoe zit het met overig onderhoud? (kleppen stellen elke 10000 km)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 22:57 #719201 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 340 houdt in..
Ik zou maar niet aan een carburateurrevisie beginnen, zo'n ding heeft meer dan 100 onderdelen...
Ik heb nog wel 2 carburateurs liggen voor een 1.4, maar zierikzee - Oosterhout is nogal een eindje rijden om even een carburateur te wisselen. Zeker omdat de 2 die ik heb al zeker 3 jaar geen druppel benzine gezien hebben.

Er is vast wel iemand die dichter in de buurt woont en even wil helpen?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 22:58 #719203 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 340 houdt in..
Van deze motor zijn de kleppen gecontroleerd.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC