Even te warm in de file

• Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2007 11:06 #626360 door Tim Schoutrop
Even te warm in de file is gemaakt door Tim Schoutrop
Gisteren na een stuk snelweg kwam ik in de file terecht. Opeens zag ik dat mijn temperatuurmetertje wel heel erg ver naar rechts ging. Toch maar even gestopt op de vluchtstrook en even onder de kap gekeken, verder niets te zien, geen kapotte slangen (radiateur is nieuw). Na enkele minuten weer gestart en verder gereden met de verwarming aan(en raam open:)) Temperatuur blijft nu normaal(na 90 km snelweg) en ventilator slaat ook aan.
Ik vemoed dat de waterpomp het niet meer bolgewerkt krijgt tijdens file rijden. Het koelsysteem is bij de vorige eigenaresse helemaal schoon gespoeld en toen is ook de radiateur vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2007 11:20 #680262 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even te warm in de file
Ik heb twee keer iets dergelijk meegemaakt:

De eerste keer druppelde er hete koelvloeistof uit een slechte slang op de termostaat. Nieuwe slang + slangklem en opgelost.

De tweede keer lekte de waterpomp en ik verloor steeds koelvloeistof, zodat de motor niet goed gekoeld meer kon worden. Nieuwe waterpomp en opgelost.

Wat ik niet in je verhaal lees is het koelvloeistof niveau. Om de waterpomp op lekkage te controleren kan je aan de poelie draaien als de motor uitstaan. Bij mij zag je op en bepaalde stand de koelvloeistof eruit lekken.

Tip: op marktplaats worden nieuwe waterpompen aangeboden voor 22,50 euro.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2007 11:35 #680264 door V300 register
hoi Tim, het is op zich vrij normaal dat de temperatuurmeter bij file rijden het verste komt wat ie ooit doet. als je een elektrische fan hebt, moet die wel aanslaan als de wijzer voorbij het midden komt. deed die dat?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2007 11:38 #680265 door V300 register
Bij het stijgen in de Alpen in de volle zon draaide de fan continu en deed ik ook nog eens de verwarming aan en de ramen open.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2007 13:03 #680277 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Even te warm in de file

antiekeradio;33990 schreef : hoi Tim, het is op zich vrij normaal dat de temperatuurmeter bij file rijden het verste komt wat ie ooit doet. als je een elektrische fan hebt, moet die wel aanslaan als de wijzer voorbij het midden komt. deed die dat?

idd. Heel soms kan het ook een luchtbel zijn geweest. Echter lekkage ergens in het systeem is dan plausibel. Bij een garage ff het systeem onder bedrijfsdruk laten zetten. Een normale garage rekent hiervoor 10 euro.

• Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2007 17:07 #680289 door Tim Schoutrop
Beantwoord door Tim Schoutrop in topic Even te warm in de file
vanmiddag nog even naar het koelvloeistofpeil gekeken maar dat blijft het zelfde, en ook nog even stationair laten draaien en de electrische fan sloeg aan toen de temp. meter iets over de helft ging dus dat is goed.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2007 17:21 #680290 door V300 register
hoi tim

ik heb in mijn 1400 en radiateur van en 1700 gezet en die is twee keer zo dik dus 2x de koeling maar als ik lang in de binnenstad of file rijd gaat mijn wijzer ook best wel ver maar hij raakt nooit overhit.

ik denk dat als je geen koelwater verliest en je temp sensor in je radiateur het doet dat het wel goed zit.

wat ik zelf wil gaan doen is mischien en elec. vin bij plaatsen 1 die bij het contact al aan gaat en een die pas als hij te warm word bij springt.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2007 19:19 #680299 door E. van Oostveen
Ik zou hem gelijkschakelen met de andere voor extra koeling. Als hij altijd meeloopt zorgt hij in de winter voor te veel koeling en dan moet je weer andere maatregelen nemen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2007 19:20 #680300 door V300 register
De oude B14 blokjes hebben toch ook een fan die altijd meeloopt, net als bij een 360?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2007 19:38 #680302 door E. van Oostveen
De 2 liter blokjes wel, maar de 1400 motoren hebben ene onafhankelijke fan (zelfdenkend)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC