slechte stationairloop 340 B14S

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-08-2007 13:40 #626307 door V300 register
slechte stationairloop 340 B14S is gemaakt door V300 register
Dag mensen,

Ik ben al geruime tijd bezig om een probleem op te lossen met onregelmatige staionairloop van mijn 340 vario. Klepspeling, compressie o.k., bougies en bougiekabels vernieuwd, alles wat met vacuum te maken heeft vervangen, niets helpt.
Toevallig kwam ik erachter dat bij het om beurten lostrekken van de bougiekabels het volgende gebeurde: bij het lostrekken van de 2e en 3e bougiekabel gaat de motor veel beter en sneller staionair lopen! Allebei eraf is nog beter! Het lijkt er dus op dat cilinder 2 en 3 de motor tegenwerken als ze vonk krijgen. Het lijkt wel of het ontstekingstijdstip van cilinder 2 en 3 op maximale vervroeging blijft staan. Heeft iemand van jullie dit eerder gehoord?

Groeten, Hein

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-08-2007 14:12 #678948 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slechte stationairloop 340 B14S
Weet je zeker dat de bougiekabels juist zijn aangesloten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2007 14:16 #678950 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic slechte stationairloop 340 B14S
1-3-4-2

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-08-2007 20:06 #679004 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slechte stationairloop 340 B14S
Rijden doet hij verder goed. Kan dat met verkeerd aangesloten bougies?

Groeten, Hein

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-08-2007 20:39 #679016 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slechte stationairloop 340 B14S
Dan hoor je hem volgens mij wel pingelen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2007 23:39 #679210 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic slechte stationairloop 340 B14S
Een tijd geleden had ik een erg schuddende motor bij stationair lopen. Ook van alles bijgesteld en gecontroleerd. Uiteindelijk bleek hij valse lucht te trekken bij het spruitstuk. Dit kun je controleren door de moter stationair te laten lopen en dan remmenreiniger op het inlaatspruitstuk te spuiten. Als de motor dan opeens wel goed gaat lopen lekt hij ergens.(Advies van Wouter)
Bij mij bleek een bout afgebroken te zijn en sommige moeren niet goed vast.
Het kan ook zijn dat er een scheur inzit of de pakking kapot is.
Na aandraaien liep hij bij mij weer prima.

Groeten,

Ted Bogers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-08-2007 09:38 #679709 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slechte stationairloop 340 B14S
Ik heb intussen vanalles geprobeerd, maar het probleem is nog onveranderd. Wat mij en ook andere "monteurs" erg verbaasd is, dat als ik de bougiekabels van de 2e en/of 3e cilinder lostrek, dat dan de motor veel beter gaat draaien. Als ik dat met de 1e of 4e cilinder doe, dan gaat, zoals normaal is, de motor slechter lopen.
We denken toch in de richting van de ontsteking. Kan iemand mij vertellen waar de ontsteking de signalen voor de vonk vandaan haalt? Er moeten 2 signaalgevers zijn: een voor de 1e en 4e cilinder en eentje voor de 2e en 3e cilinder. Weet iemand nog raad?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-08-2007 11:14 #679714 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slechte stationairloop 340 B14S
Het probleem is opgelost! Het bleek te liggen aan een slecht afsluitende EGR klep op het uitlaatspruitstuk.
Voorlopig heb ik hem helemaal dichtgezet met een koperen plaatje.
Bedankt voor het meedenken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2008 17:10 #695513 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slechte stationairloop 340 B14S
Onlangs heb ik ook een Volvo340 aangeschaft, deze vertoont precies dezelfde symptonen als hierboven is beschreven (lostrekken van bougie 2 & 3 verbeterd het lopen van de motor).

Zelf ben ik (nog) niet zo heel handig met auto's, maar heb onlangs al een werkplaatsboek aangeschaft en ben van plan met enige hulp van ervaren mensen zelf het euvel te verhelpen.

Het uitlaatspruitstuk weet ik te zitten (onder aan de motor), ik weet alleen niet precies wat een EGR klep is of waar deze zit. Weijers heb jij het probleem al volledig opgelost en zou je eventueel wat meer details willen delen?

Het lijkt wel dat de bouten niet goed vast zitten op het uitlaatstuk, is het dan alleen een kwestie van een nieuwe pakking en een nieuwe moeren op het uitlaatspruitstuk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2008 17:12 #695515 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slechte stationairloop 340 B14S

Johan84;44790 schreef : Het lijkt wel dat de bouten niet goed vast zitten op het uitlaatstuk, is het dan alleen een kwestie van een nieuwe pakking en een nieuwe moeren op het uitlaatspruitstuk?


Da's de hele kwestie :yesyes: En een aantal klodders uitlaatpasta doet ook wonderen, kan ik uit ervaring melden.

Edit: dat dus in combinatie ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD