3 goed gekleurde Bougies en 1 Pik zwarte bougie wat is er aan de hand??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2007 12:30 #672317 door V300 register
De elektrodenafstand van de bougies lijkt me ook een beetje ruim (a.d.h.v. de foto's te zien) dit moet 0,7-0,8 mm zijn (staat in instructieboekje) zijn ze misschien aan vervanging toe?
Een compressietest geeft wel heel snel een duidelijk beeld over evt. lekkages.

Nog even verder filosoferen: kan het ook een kwestie zijn dat er een minieme hoeveelheid olie langs de klepgeleider van de uitlaatklep komt; geeft dat ook niet een opvallend zwarte bougie? Dan zou je ook een donker rookpluimpje uit de uitlaat moeten kunnen zien.

Hoeveel km's heeft de auto eigenlijk gelopen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2007 12:50 #672319 door V300 register
Hallo Iedereen,

Ik heb mijn kleppen gesteld. En nu hebben alle cilinders een wit uitgeslagen kleur. Zie foto.. Sorry voor de slechte kwaliteit. Dat ligt aan mijn telefoon...
Ik heb de bougies vervangen. Dus er zitten nu hagel nieuwe in.

Dus na het stellen van de kleppen lijkt het weer op orde. Is het nog van belang om de benzine rijker te zetten? Nu alle bougies wit uitslaan?

De auto heeft 139700 km gelopen

Grt No?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2007 14:03 #672321 door V300 register
Als de auto verder 'lekker' loopt, dus niet inhoudt/bokt/stat.onregelmatig loopt mag je er wel vanuitgaan dat de afstelling verder goed is. (mits je bijv. een vacuumlek hebt)

Bij APK wordt de afstelling (CO%) gecontroleerd cq afgesteld, dat is het 'rijker/armer' stellen van de carburateur.

Overigens zou je na een wat langere periode nogmaals de bougies bekijken kunnen, dat geeft een nauwkeuriger beeld van de afstelling.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 12:19 #672399 door V300 register

noot20;28187 schreef : Een klasgenoot vertelde mij dat de zwart gekleurde bougie nog niet de ergste is. De tweede naast de zwartgekleurde is namelijk redelijk verbrand. Dat duid er op dat die cilinder waarschijnlijk minder brandstof krijgt. En de voorste meer.

Ik check morgen na het stellen de kleur van de bougies weer... Dus dan meer info...

er zit kalk op. dat wil zeggen dat er olie verbrandt wordt in die cilinder.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 12:31 #672402 door V300 register
hmmm vaag, mijn motor verbruikt geen olie.... Of zeer weinig... Het niveau blijft best constant. Met de oude bougies heb ik 10000 km gereden met maz 1 liter olie bij vullen
De foto's bovenaan zijn van de bougies met 1000 km gereden
en onderaan is de nieuwe bougie..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 12:51 #672406 door V300 register
dat er iets olie verbrandt wordt wil nog niet zoveel zeggen. de bougies van mijn eigen 1400 zijn ook altijd flink bekalkt.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2007 16:44 #672430 door Jeroen van Bodegom

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-06-2007 19:03 #672748 door V300 register
Vandaag weer even de eerste twee bougies er uit gedraaid. En daar zit een soort zwarte roet aanslag op. Misschien loopt ie stationair gewoon te rijk.

Binnenkort even kijken wat ie doet als ik hem zonder stationair laten draaien uitzet. toch wel een beetje vaag allemaal. Maar ik ga er van uit dat het te maken heeft met de afstelling van de carberateur. En dat het geen problemen zijn met kleppen of cilinderkoppakking...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC