Afstellen carburateur Weber 32 DIR
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-01-2006 21:40 #647241
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
Ik heb ook, vanwege wat ochthumeur, de pneumatisch choke van mijn 343 bekeken, het membraan was ook behoorlijk lek.
Zoals Jan vreebeyk in de eerste post meldde, er zijn idd verschillende hefbomen mogelijk aan dit membraan. Uit een donor-carb. kon ik reserve halen, echter met een rechte hefboom, terwijl bij mijn carbu een 'gebogen' aan zit.
Nou heeft dat waarschijnlijk met het bouwjaar te maken. De 32DIR83 (uit 1979) heeft een gebogen hefboom, terwijl de 32DIR109 (uit 1990) een rechte heeft.
Door echter de komplete vacuumdoos over te zetten kon ik hem wel repareren.
Dit is de 79-er:
En dit de nieuwere uit 1990:
Ook nog even de beide vacuumpotjes:
Na vervangen van het vacuumpotje, zie je de pneumatische choke ook mooi verdraaien, teken dat het membraan dicht is.
Groeten, Freerk
Zoals Jan vreebeyk in de eerste post meldde, er zijn idd verschillende hefbomen mogelijk aan dit membraan. Uit een donor-carb. kon ik reserve halen, echter met een rechte hefboom, terwijl bij mijn carbu een 'gebogen' aan zit.
Nou heeft dat waarschijnlijk met het bouwjaar te maken. De 32DIR83 (uit 1979) heeft een gebogen hefboom, terwijl de 32DIR109 (uit 1990) een rechte heeft.
Door echter de komplete vacuumdoos over te zetten kon ik hem wel repareren.
Dit is de 79-er:
En dit de nieuwere uit 1990:
Ook nog even de beide vacuumpotjes:
Na vervangen van het vacuumpotje, zie je de pneumatische choke ook mooi verdraaien, teken dat het membraan dicht is.
Groeten, Freerk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-01-2006 21:56 #647242
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
jouw exemplaar uit 79 heeft ook dat ellendige CO constant systeem. (extra mengselschroef aan de carburateurvoet)
als alles in orde is qua lekkage zou de stationair instellingschroef verzegeld kunnen blijven, en kun je het toerental binnen bepaalde grenzen regelen met die grote schroef, zonder dat het CO percentage noemenswaardig verandert.
Wel, dat werkt dus in de praktijk zelden zoals het hoort. liever heb ik dan nog de carb. van een 1978er erop, die heeft dat ding nog niet.
als alles in orde is qua lekkage zou de stationair instellingschroef verzegeld kunnen blijven, en kun je het toerental binnen bepaalde grenzen regelen met die grote schroef, zonder dat het CO percentage noemenswaardig verandert.
Wel, dat werkt dus in de praktijk zelden zoals het hoort. liever heb ik dan nog de carb. van een 1978er erop, die heeft dat ding nog niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-01-2006 22:04 #647243
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
Nou dat is wel grappig dat je dat noemt, want sowieso blijft ie na een koude start erg nukkig.
Ook heb ik het idee dat door het CO aan de hoge kant afstellen hij redelijk loopt, stel je 'm warm zeg maar "lekker" af, dan is tie koud weer niet te genieten.
Waar ligt dat dan aan? En wat kun je er zelf aan afstellen (verzegeling dus verbreken?)
Ook heb ik het idee dat door het CO aan de hoge kant afstellen hij redelijk loopt, stel je 'm warm zeg maar "lekker" af, dan is tie koud weer niet te genieten.
Waar ligt dat dan aan? En wat kun je er zelf aan afstellen (verzegeling dus verbreken?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-01-2006 22:08 #647244
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
is dit nog steeds, ook na reparatie van je choke membraam?
ik zou zeggen dat je hem 'op het punt' moet zetten bij warme motor (binnen 3 minuten na openen vd thermostaat, zeggen ze in het boek),
en dan wat er bij koudstart allemaal misgaat corrigeren met de choke regelingen.
Groetjes Wouter
ik zou zeggen dat je hem 'op het punt' moet zetten bij warme motor (binnen 3 minuten na openen vd thermostaat, zeggen ze in het boek),
en dan wat er bij koudstart allemaal misgaat corrigeren met de choke regelingen.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-01-2006 22:18 #647245
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
Jazeker, ook na vervanging van dat membraan loopt hij direct na "aanpakken" niet mooi, althans dat moet beter kunnen. Ook slaat hij na een beetje gasgeven (soms) af.
Ook moet ik de choke veel verder terugduwen dan ik normaal gewend ben.
Dus heb ik al eens de gasklepopening met de choke erop verder gesteld. Dan zou hij dus meer toeren maken moeten bij een koude start.
Hij zit dan wel zo rond de 2000 toeren (in principe goed dus)
Ook vreemd is dat wannneer ik de R op D inschakel, hij kruipneigingen heeft. Dan in N zetten levert een absurde toerentalverhoging op, nog al wiedes dat hij kruipen gaat.
Nou denk ik dat dan het CO veel en veel te hoog staat, warm loopt het toerental ook wel op, zo'n 200 toeren.
De mech. en pneumatische chokeinstellingen zijn m.i. goed, afgesteld zoals eerder omschreven.
Ook moet ik de choke veel verder terugduwen dan ik normaal gewend ben.
Dus heb ik al eens de gasklepopening met de choke erop verder gesteld. Dan zou hij dus meer toeren maken moeten bij een koude start.
Hij zit dan wel zo rond de 2000 toeren (in principe goed dus)
Ook vreemd is dat wannneer ik de R op D inschakel, hij kruipneigingen heeft. Dan in N zetten levert een absurde toerentalverhoging op, nog al wiedes dat hij kruipen gaat.
Nou denk ik dat dan het CO veel en veel te hoog staat, warm loopt het toerental ook wel op, zo'n 200 toeren.
De mech. en pneumatische chokeinstellingen zijn m.i. goed, afgesteld zoals eerder omschreven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-01-2006 09:13 #647246
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
Als dat membraantje lek is, zuigt de motor dan niet trouwens via dat lek valse lucht aan? Dat vacuumpotje was bij mij van binnen enorm vettig. Ik heb wel het lekke membraan teruggeplaatst, had er geen ter vervanging.
Ik bedoel,met een niet werkende choke kan ik wel leven, maar met vermogensverlies en verbruiksverhoging eigenlijk niet. En ik realiseer me nu pas dat dat lekke membraan misschien wel de hele afstelling van mijn carb vernaggelt cq een serieus probleem kan zijn.
Ik bedoel,met een niet werkende choke kan ik wel leven, maar met vermogensverlies en verbruiksverhoging eigenlijk niet. En ik realiseer me nu pas dat dat lekke membraan misschien wel de hele afstelling van mijn carb vernaggelt cq een serieus probleem kan zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-01-2006 09:43 #647247
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
het kan niet de bedoeling zijn, maar: op het verbruik op de snelweg zal het geen invloed hebben...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-01-2006 11:12 #647248
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
In de vorige post meldde ik dat het CO aan de hoge kant zou zijn, maar dat had ik al weer gecorrigeerd.
Nu is het zo afgesteld dat ik een kleine toerenval heb, wanneer ik de rem intrap of de pookknop indruk. Dat zou een iets te krappe CO-afstelling betekenen.
Het enige vervelende is nog de kruipneigingen bij koude motor, 't lijkt dan wel een conventionele automaat.}
Ook is het ochtendhumeur wel minder erg geworden. De 343 is momenteel ook een binnenslaper.
Wellicht kan de gasklepopening bij volchoke, ik meen 0,9 mm <u>+</u> 0,05 wel afwijken. Dat kan ik nog wel eens herstellen.
De carburateur op de foto zit niet op de 343, is een onderdelen-donor. Ik zie nou ook pas dat de verzegeling van de basisstand van de gasklep verbroken is. Wellicht dat deze carb. compleet ontregeld is, de auto waar ie afkwam (hartelijk bedankt Fred Spies) liep dan ook zeer slecht.
Nu is het zo afgesteld dat ik een kleine toerenval heb, wanneer ik de rem intrap of de pookknop indruk. Dat zou een iets te krappe CO-afstelling betekenen.
Het enige vervelende is nog de kruipneigingen bij koude motor, 't lijkt dan wel een conventionele automaat.}
Ook is het ochtendhumeur wel minder erg geworden. De 343 is momenteel ook een binnenslaper.
Wellicht kan de gasklepopening bij volchoke, ik meen 0,9 mm <u>+</u> 0,05 wel afwijken. Dat kan ik nog wel eens herstellen.
De carburateur op de foto zit niet op de 343, is een onderdelen-donor. Ik zie nou ook pas dat de verzegeling van de basisstand van de gasklep verbroken is. Wellicht dat deze carb. compleet ontregeld is, de auto waar ie afkwam (hartelijk bedankt Fred Spies) liep dan ook zeer slecht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-01-2006 13:29 #647249
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
Wouter, maar hij zuigt dus wel valse lucht aan?
Mijn gedachte is, dat ik hem stationair "goed" afstel, uitgaande van een lekke membraan. Maar deze afstelling is eventueel een heel andere dan een goede afstelling met functionerende membraan.
En deze dan op zich toch verkeerde basisafstelling heeft invloed op het verbruik (rij helaas niet alleen op de snelweg)
Is het niet zo dat juist bij de webers de basisafstelling (low-speed circuit) grote invloed heeft op het high-speed circuit? Oftewel, als ie stationair verkeerd afgesteld is, heeft dit op alle toestanden zijn invloed (wat bij andere carbs niet het geval is, AFAIK)
Mijn gedachte is, dat ik hem stationair "goed" afstel, uitgaande van een lekke membraan. Maar deze afstelling is eventueel een heel andere dan een goede afstelling met functionerende membraan.
En deze dan op zich toch verkeerde basisafstelling heeft invloed op het verbruik (rij helaas niet alleen op de snelweg)
Is het niet zo dat juist bij de webers de basisafstelling (low-speed circuit) grote invloed heeft op het high-speed circuit? Oftewel, als ie stationair verkeerd afgesteld is, heeft dit op alle toestanden zijn invloed (wat bij andere carbs niet het geval is, AFAIK)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-01-2006 17:18 #647250
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
ja, enige valse lucht zul je er wel langs krijgen.
maar ik zou dus niet weten hoe ernstig eea is. Ik verwacht dat de invloed op de hoofdmengselregeling maar klein is.
maar ik zou dus niet weten hoe ernstig eea is. Ik verwacht dat de invloed op de hoofdmengselregeling maar klein is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets