Afstellen carburateur Weber 32 DIR
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 14:17 #647231
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
Ik heb de afgelopen dagen ook eens mijn carburateur uit elkaar gehaald. Helaas heb ik maar weinig fotos kunnen maken, omdat mijn camera op een gegeven moment zijn vliegkunsten wilde tonen (damn, vettige handen) en op het objectief geland is...einde camera dus.
Anyway, het membraantje voor de deellastverrijking bleek bij mij nog goed. Het membraan van de pneumatische choke, zoals ook te zien op de onderste foto van Jan, was totaal verrot. Vandaar ook het ietwat lastige koude-start-procedure. Weet iemand waar die te krijgen zijn? Waarschijnlijk gewoon bij Volvo... nog niet gevraagd. Wat me verder opviel, was dat de luchtcorrectienaald totaal los zat. Ik hoop dat dit de oorzaak voor mijn hoge verbruik was, tot nog toe loopt ie niet echt zuiniger.
Wat ik echter nog niet begrepen heb....waarvoor dient het mechanisme wat op de voorgronmd van deze foto te zien is, die slang met die twee dozen? Kan dit niet in Haynes, en ook niet in mijn vraagbaak terug vinden.
Verder, wat een enorme smurrie zat er op. Is nu weer enigszins schoon.
Anyway, het membraantje voor de deellastverrijking bleek bij mij nog goed. Het membraan van de pneumatische choke, zoals ook te zien op de onderste foto van Jan, was totaal verrot. Vandaar ook het ietwat lastige koude-start-procedure. Weet iemand waar die te krijgen zijn? Waarschijnlijk gewoon bij Volvo... nog niet gevraagd. Wat me verder opviel, was dat de luchtcorrectienaald totaal los zat. Ik hoop dat dit de oorzaak voor mijn hoge verbruik was, tot nog toe loopt ie niet echt zuiniger.
Wat ik echter nog niet begrepen heb....waarvoor dient het mechanisme wat op de voorgronmd van deze foto te zien is, die slang met die twee dozen? Kan dit niet in Haynes, en ook niet in mijn vraagbaak terug vinden.
Verder, wat een enorme smurrie zat er op. Is nu weer enigszins schoon.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 14:23 #647232
door V300 register
owww, dat is zeer spijtig van je camera!!!
slecht begin van t jaar, zullen we maar zeggen.
dat slangetje met die terugslagklep en vacuumdoos, lijkt me iets van ofwel decelleratiemechanisme, ofwel EGR aansturing. maar daarvoor zou je eens in de boeken moeten duiken...
slecht begin van t jaar, zullen we maar zeggen.
dat slangetje met die terugslagklep en vacuumdoos, lijkt me iets van ofwel decelleratiemechanisme, ofwel EGR aansturing. maar daarvoor zou je eens in de boeken moeten duiken...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 15:10 #647233
door V300 register
Het suurt in ieder geval een membraan aan, welke dat grijze rubberventielte links van de vlotterkamer bedient.
Helaas kon ik in geen enkel boek dat ik heb (en ook niet op het net) iets vinden, en decelleratiemechanisme zegt me niets. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het sterke vacuum bij afremmen op de motor sluit een of ander kanaal naar de vlotterkamer af?
Hoe dan ook, dat slangetje heeft helemaal rechts, dus bij dat rode ringetje, naast de CO-stelschroef, enkele maanden (ahum) los gezeten. Toch liep de wagen niet beter of slechter.
Helaas kon ik in geen enkel boek dat ik heb (en ook niet op het net) iets vinden, en decelleratiemechanisme zegt me niets. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het sterke vacuum bij afremmen op de motor sluit een of ander kanaal naar de vlotterkamer af?
Hoe dan ook, dat slangetje heeft helemaal rechts, dus bij dat rode ringetje, naast de CO-stelschroef, enkele maanden (ahum) los gezeten. Toch liep de wagen niet beter of slechter.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 15:13 #647234
door V300 register
Wat me trouwens ook opviel, er lag nogal wat olie in het inlaatspruitstuk toen ik de carburateur los haalde. De carburateurvoet was ook vochtig. Er zit een slangetje tussen de carburateurvoet en het t-stuk op het kleppendeksel, dus daar komt de olie vandaan. Ik had alleen niet verwacht dat het zoveel zou zijn, hooguit oliedampen. Is dat normaal?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 16:46 #647235
door V300 register
Thomas: <font color="808080">Het stuurt in ieder geval een membraan aan, welke dat grijze rubberventielte links van de vlotterkamer bedient.[/color]
zeker weten dat die ook niet de 1e trap een beetje open zet???
het is namelijk zo dat als je de gas een stukje intrapt, dat die dan ook die klep dicht doet.
dat is namelijk, de vlotterkamer ontluchting.
denk nu dat het dus inderdaad van het decelleratiemechanisme is.
[toevoeging]
die olie lijkt me ook wat teveel van het goede. lekt het slangetje?
maak alle rubberslang vanaf het kleppendeksel maar eens goed schoon.
blaast ie veel als je bij stationair de oliedop eraf draait?
zeker weten dat die ook niet de 1e trap een beetje open zet???
het is namelijk zo dat als je de gas een stukje intrapt, dat die dan ook die klep dicht doet.
dat is namelijk, de vlotterkamer ontluchting.
denk nu dat het dus inderdaad van het decelleratiemechanisme is.
[toevoeging]
die olie lijkt me ook wat teveel van het goede. lekt het slangetje?
maak alle rubberslang vanaf het kleppendeksel maar eens goed schoon.
blaast ie veel als je bij stationair de oliedop eraf draait?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 17:16 #647236
door V300 register
Het zet inderdaad de eerste trap een beetje open. Toch zie ik dat mechanisme nergens in mijn boeken (o.a. olving, weliswaar maar tot 1984...).
Ik heb de functie niet begrepen. Waarom zet ie de eerste trap een beetje open? Waarvoor dient de vlotterkamerontluchting (cq, waarom moet die ontlucht worden), en waarvoor het decelleratiemechanisme?
Het slangetje lekt eigenlijk niet. Ik heb niet gekeken of ie veel blaast, maar dat moet dan wel haast. Wat is normaal gesproken de oorzaak voor dat blazen?
Als ik de motor warm afzet, en 10 minuten later weer start, wordt dit altijd begelijd door een blauw wolkje. Ik denk dat ik nu weet waardoor.
Ik heb de functie niet begrepen. Waarom zet ie de eerste trap een beetje open? Waarvoor dient de vlotterkamerontluchting (cq, waarom moet die ontlucht worden), en waarvoor het decelleratiemechanisme?
Het slangetje lekt eigenlijk niet. Ik heb niet gekeken of ie veel blaast, maar dat moet dan wel haast. Wat is normaal gesproken de oorzaak voor dat blazen?
Als ik de motor warm afzet, en 10 minuten later weer start, wordt dit altijd begelijd door een blauw wolkje. Ik denk dat ik nu weet waardoor.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 17:24 #647237
door V300 register
toch eens lid worden joh, dan kan ik je wat leuke documenten linken :-)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 17:50 #647238
door V300 register
Je hebt ergens wel gelijk en ik stond al vaker op het punt lid te worden. Echter, behalve het forum heeft de club me niet zo veel te bieden. De meetings zijn zelden in het zuiden van het land (hoeveel autos waren er bij van der Valk in Limburg laatst...twee of drie), sleuteldagen zou ik ook niet naar toe gaan, gezien ik genoeg sleutelmogelijkheden in de buurt heb. De meeste know-how haal ik wel uit boeken e.d. Bovendien, als ik voor elke hobby/interesse ergens lid moest worden...poeh.
Ik vind het super dat de site (en de club) bestaat, begrijp me niet verkeerd, ik vind het hier "gezellig" en ik maak er ook dankbaar gebruik van. Echter, ik geef ook alles wat ik aan info, ervaring en tips heb en probeer het in balans te houden. Dat er voor leden meer info en documentatie beschikbaar is, en deze niet naar niet-leden doorgelinkt wordt is volkomen logisch en begrijpelijk.
Zo, dat was mijn zegje wat betreft het niet lid zijn en toch op het forum zitten (wat gezien de oorsprong van het woord forum allesbehalve vreemd is).
Ik kom er nog wel achter wat het decelleratiemchanisme doet.
Ik vind het super dat de site (en de club) bestaat, begrijp me niet verkeerd, ik vind het hier "gezellig" en ik maak er ook dankbaar gebruik van. Echter, ik geef ook alles wat ik aan info, ervaring en tips heb en probeer het in balans te houden. Dat er voor leden meer info en documentatie beschikbaar is, en deze niet naar niet-leden doorgelinkt wordt is volkomen logisch en begrijpelijk.
Zo, dat was mijn zegje wat betreft het niet lid zijn en toch op het forum zitten (wat gezien de oorsprong van het woord forum allesbehalve vreemd is).
Ik kom er nog wel achter wat het decelleratiemchanisme doet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 19:11 #647239
door V300 register
in het kort uitgelegd zoals ik nav de technische omschrijving denk dat het werkt;
het inlaatvaccuum komt pas op dat slangetje als het pedaal iets ingetrapt is (vergelijkbaar met ontstekingsvacuum)
als je rijdt, krijgt het de kans op te bouwen in dat buffertje, en wordt de hendel bediend.
als je dan de gas los laat, zal het membraam er voor zorgen dat de gasklep niet in 1 keer helemaal dicht gaat, maar doordat het vacuum langzaam van de buffer gaat; zal het langzaam gaan.
dit schijnt de motor iets schoner te laten lopen, met de grootste invloed bij schakel auto's.
het inlaatvaccuum komt pas op dat slangetje als het pedaal iets ingetrapt is (vergelijkbaar met ontstekingsvacuum)
als je rijdt, krijgt het de kans op te bouwen in dat buffertje, en wordt de hendel bediend.
als je dan de gas los laat, zal het membraam er voor zorgen dat de gasklep niet in 1 keer helemaal dicht gaat, maar doordat het vacuum langzaam van de buffer gaat; zal het langzaam gaan.
dit schijnt de motor iets schoner te laten lopen, met de grootste invloed bij schakel auto's.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 23:48 #647240
door V300 register
Thomas allereerst gelukkig nieuw jaar!
Heb ook zo'ingewikkelde carb met 3 slangen de rode is van het deceleratie mechanisme weet niet wat het precies doet alleen dat als de "doos "die je op de foto ziet vuil is het gas blijft hangen als je afremt voor de verkeerslichten aan het eind van een snelweg.(dat geeft onverwachte effecten!)
Officieel volgens olving moet als je de slang direkt aansluit op motorvacuum ( die naar de emvk gaat) en dan moet het toerental blijven hangen op 1500 -1600 eventueel bijregelen.
Daarna de slangen weer aansluiten.
Overigens is lid worden toch echt een goed begin van het nieuwe jaar web page moet toch ook ergens van worden betaatld!
groeten , wim
Heb ook zo'ingewikkelde carb met 3 slangen de rode is van het deceleratie mechanisme weet niet wat het precies doet alleen dat als de "doos "die je op de foto ziet vuil is het gas blijft hangen als je afremt voor de verkeerslichten aan het eind van een snelweg.(dat geeft onverwachte effecten!)
Officieel volgens olving moet als je de slang direkt aansluit op motorvacuum ( die naar de emvk gaat) en dan moet het toerental blijven hangen op 1500 -1600 eventueel bijregelen.
Daarna de slangen weer aansluiten.
Overigens is lid worden toch echt een goed begin van het nieuwe jaar web page moet toch ook ergens van worden betaatld!
groeten , wim
Moderators: Mark Smeets