Afstellen carburateur Weber 32 DIR

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2005 08:35 #624885 door V300 register
Afstellen carburateur Weber 32 DIR is gemaakt door V300 register
Beste mensen,
Ik ben begonnen aan een klus om de carburateur schoon te maken/ af te stellen, etc. Na enig zoekwerk een revisieset met pakkingen, o-ringen, membranen etc te pakken weten te krijgen. (Uiteindelijk een setje gekocht voor een renault 16, waarbij de pakkingen etc wel kloppen, maar het hefboompje aan het membraantje voor de pneumatische choke een vreemde kronkel maakt en dus niet past. Nu lijkt het oude membraantje nog wel heel, maar was het asje waarop het hendeltje zit om de chokeklep te bedienen niet echt soepel gangbaar.)
De vraag die ik heb gaat over de afstelling van de chokeklep. Als ik die helemaal indruk, sluit de chokeklep de hele venturi af. Ik dacht dat daar dan toch een soort spleetje in moest zitten. Dat zou je dan moeten regelen met een ringetje op de staaf die de klep bedient, maar ik vind dat lastig. Hij sluit te ver af (toch?) dus het veertje moet meer ruimte krijgen, dus een ringetje eraf halen, of een stukje van het busje afslijpen. Voordat ik dat ga doen graag de mening van iemand die dit aan de hand heeft gehad.

De reden om de carburateur aan te pakken is het slechte starten: Alles is electronisch in orde (bougies, kabels, renix, bobine, vliegwielsensor, vacuum, ook de kleppen gesteld). Ik heb gemerkt dat als je tijdens het starten gas geeft dat hij dan kan aanslaan. Die choke afsluiting zou dus een verklaring kunnen zijn (Door het gasgeven de tweede trap een beetje openen, waardoor er toch wat lucht bij het mengsel komt, zeker als de pneumatische choke een beetje vast zit). Denk ik een beetje in de goede richting?

Groeten
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2005 10:27 #647222 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur Weber 32 DIR
als je de chokeklep niet met de hand tegenhoudt, moet hij inderdaad het hele gat afsluiten.

dit is geen afstelling!

pas als je de klep tegen de veerdruk in terug open duwt, krijg je de afstelling voor mechanische chokeopening.

als je de choke slechts zover inschakelt dat het veertje net wel/net niet ingeduwd wordt, kun je de pneumatische chokeklepopening controleren.

het gangbaar maken van de hefbomen lijkt met een goed begin, dat moet je eerst doen voor je gaat afstellen.

en zomaar beginnen met windingen van het veertje etc te gaan verwijderen, is veel te driest.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2005 11:19 #647223 door V300 register
Dank Wouter voor de tips.
Ik vond het ook nogal driest om wat te gaan slopen in zo'n ingenieus apparaat als een carburateur. Uit de handleiding kon ik niet zo goed opmaken dat je het klepje tegen de veerdruk in wat moest open duwen. Dat was wel een tip/ervaring waar ik op zat te wachten.
Het ding is nu wel weer schoon (tandenborstel en wat benzine doen wonderen) en alle asjes en hefboompjes lopen soepel en zonder geknars.
Ik heb zo het idee dat het enige dat je echt kunt afstellen het stationair toerental en het CO-percentage is. Dat is elders al goed beschreven en dat ga ik ook nog wel doen als het geheel weer loopt. Afstelling van de gasklepopening bij volledige choke zal ik ook nog controleren, maar ik verwacht dat dat wel goed zal zitten.
Er zit nog een stekkertje aan de carburateur dat ik niet helemaal thuis kan brengen. Zie op de foto, het rechter stekkertje dat op de stationaire stelschroef zit. Het lijkt me een soort aardingspunt voor de stationaire afsluiter. Weet iemand dat? (de pneumatische choke is ervan af)
Ik heb ook een foto van de pneumatische choke toegevoegd, met het foute Renault membraampje.

Groeten
Jan
PS: Het lukt me niet om een foto te uploaden. Ik krijg de fout dat het plaatje groter is dan 600*800 (of andersom) Wat doe ik fout?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2005 11:30 #647224 door V300 register
Het is toch gelukt met de foto's
Jan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2005 12:31 #647225 door V300 register
dat elektrische plugje is voor de 'fuel cutoff'
ofwel brandstofafsluiter.

dat is inderdaad de elektrische sproeier. bij sommige uitvoeringen zit er een kastje wat deze sproeier uitschakelt, zodra het toerental boven een bepaalde grenswaarde is, terwijl het gaspedaal niet ingetrapt is (dan maakt het stekkertje contact met massa)

dit zorgt ervoor dat er geen brandstof verbruikt wordt tijdens het afremmen op de motor.
lang niet alle wagens hebben dit systeem trouwens, ook niet als ze wel het stekkertje hebben.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2005 16:13 #647226 door V300 register
ben blij dat ik niet de enige ben die de beschrijving niet begrijpt van olislager zie mijn topic van 6 dec is beetje verkeert terecht gekomen bij ongeregisreerde gasten misschien kan wouter die even verplaatsen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2005 16:18 #647227 door V300 register
Jan hoe ziet het stelschroeje er uit waarmee je de pneumatische choke afsteld? als ik tekening goed lees zit eer een afluitmoer met daaronder een stelschroef Zie bij mij alleen een onduidelijkstuk messing wat wel een schroef geweest kan zijn

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2005 08:53 #647228 door V300 register
Wim,
Voor zover ik kan ontdekken is er aan de pneumatische choke niet veel af te stellen. Ik snap het nu als volgt: Het hefboompje rust op het veertje dat in de metalen achterkant zit. Bij mijn zit daar ook een klodder messing en iets dat een schroefje had kunnen zijn. Op de tekening staat inderdaad een schroefje. Stellen is eigenlijk niet nodig, want het veertje drukt de hefboom eigenlijk altijd naar buiten. Het schroefje zou een aanslag kunnen zijn voor als het hefboompje naar binnen wordt gezogen, maar eigenlijk wordt de mate van naar binnen zuigen meer bepaald door het vacuum in de venturi.
In het midden van die achterkant zie je een klein gaatje en dat is met een haaks bochtje aangesloten op de venturi. Bij de bevestiging van het hele huis op de carburateur zit daar een o-ring. Op de foto van de carburateur zie je tussen de twee schroefgaten een gaatje en in de uitsparing zit die o-ring. Als het vacuum in de venturi te groot wordt omdat de choke-klep te ver afsluit, wordt het hefboompje naar binnen gezogen omdat het vacuum ook aan de 'veerkant' van het membraampje zit. Het hefboompje trekt de choke-klep een beetje open, het vacuum wordt minder, de veer drukt het boompje weer naar buiten, etcetera. Hierdoor voorkom je dat het startmengsel te rijk wordt.
Ik denk (hoop, want straks komt de proef met echt koude start) dat dit mijn start probleem veroorzaaktje, omdat het asje waaraan de hefboom zit tussen de pneumatisch choke en de chokeklep vastzat. Daardoor werkte de pneumatische choke niet meer en was er dus te weinig lucht om te starten.
Groeten
Jan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2005 11:27 #647229 door V300 register
Jan,
bij bij zit er nogal wat speling op de chokeklep.
Wil daar nog es nieuwe busjes voor draaien. maar zoals het nu is : als ik met de hand de pneumatiche choke indruk dus tot op de "stelschroef"dan is de spleet van de choke klep kleiner dan beschreven in het boekje van olislager(onderin gemeten met een boortje)
Deze afstelling bepaald dus de maximale hoeveelheid lucht met choke helemaal open.
groetn, wim

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2005 14:12 #647230 door V300 register
Wim,
Zoals je het beschrijft lijkt het erop alsof de slag van de pneumantische choke te klein is. Kan het ook zo zijn dat de choke wordt tegenhouden door de aanslag op het andere asje (zou ik primaire as noemen als de pneumatische choke de secundaire zou zijn), dat het veertje helemaal is ingedrukt en dat het dus zou helpen als je er een ringetje tussenuit haalt. Hoewel ook niet gemakkelijk met de carburateur op de auto, moet het wel te doen zijn. Volgens mij zit aan de onderkant een kunststof busje dat je tegen de veer in omhoog kunt drukken en dan kun je het asje losmaken. Aan de bovenkant zit ook een kunststof borging die je los kunt maken (het is allemaal heel klein, dus pas op met vallen en zo). Als je het asje in je hand hebt, kun je op je gemak het ringetje eruit pielen en dan de hele zaak weer terug bouwen. Ik vond het wel gemakkelijk om de carburateur eruit te halen en op een werkbank met fatsoenlijk licht te werken en meteen het hele ding schoon te maken en weer gangbaar. In de loop van de tijd komt er toch heel wat troep met olie vastgekoekt erop te zitten. Ook kun je op een werkbank het ding eens draaien en keren en goed bekijken.
Bij mij werkt het allemaal weer als een speer, terwijl in wezen het ding alleen maar schoongemaakt is. Het startprobleem is helemaal opgelost: net startte hij in no-time, terwijl het toch behoorlijk gevroren had en het ijs op de ramen stond.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC